مقایسه قیمتی و فنی هیوندای سانتافه و کیا سورنتو در بازار ایران

مقایسه قیمتی و فنی هیوندای سانتافه و کیا سورنتو در بازار ایران
  • 1396/4/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

قبل از عرضه نسخه ۲۰۱۴ سورنتو، از هر کارشناس ایرانی که در مورد SUV میان سایز پرس‌وجو می‌کردید بطور قطع اکثر پاسخ ها به سانتافه می‌رسید. ولی زمانی که سورنتو جدید معرفی شد، به یکباره نگاه‌ها به سوی این خودرو زیبا جذب شد. اما به راستی کدامیک از این دو خودرو در میدان رقابت پیروز خواهد بود؟ در ادامه با گویا آی تی همراه باشید.

گویا آی تی – کیا سورنتو در سال ۲۰۱۶ یک افزایش حجم را داشت، به همین دلیل فضای سرنشینان ردیف دوم و سوم تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است. به نسبت مدل‌های قبل طراحی خودرو جذاب‌تر شده و استفاده از کروم نیز به زیاتر شدن آن کمک کرده است. در طرف مقابل هیوندای سانتافه طراحی جا افتاده‌تر و سبک مخصوص خودش را دارد. مانند تمام خودروهای کره‌ای آپشن و تجهیزات زیاد خصلت این خودرو است که البته کیا و هیوندای باز هم سعی کردند تا پیشگام باشند. البته فراموش نکنید که کیا زیرمجموعه هلدینگ هیوندای است، در نتیجه نباید انتظار دو خودرو کاملا متفاوت را داشته باشیم. فضای کافی، امکانات و تجهیزات مناسب و تعادل در رانندگی جزو ویژگی‌های بارز این دو کراس‌اوور است.

طراحی ظاهری
جلوپنجره ۶ ضلعی همراه با آرم بزرگ هیوندای و چراغ‌های کشیده ذوزنقه‌ای سانتافه، ظاهری خشن و جذاب را به وجود آورده است. مه شکن‌ها در یک قاب U شکل کرومی که در داخل قاب سیستم روشنایی روز LED قرار دارد، تعبیه شده است. دیفیوزر خاکستری در زیر فلاپ پلاستیکی ظریفی قرار دارد و به سمت چرخ‌ها می‌رود. در سمت دیگرمیدان، طراحان سورنتو با چراغ‌هایی زیبا و مه شکن‌های ۴ تایی سعی دارد تا سطح طراحی خود را در بازارهای جهانی به اثبات برسانند. همه چیز در جای درست قرار گرفته و با توجه به فرم مناسب و کاپوت بلند، باید یک امتیاز به سورنتو بدهیم.

معمولا آنچه در طراحی جانبی مهم است، اندازه چرخ‌ها و خطوطی است که از سمت عقب به جلو کشیده شده‌اند، هر چه تیز و پرحجم‌تر، ظاهر خودرو جذاب‌تر خواهد بود. دو خودرو چرخ‌های مناسبی دارند، البته چرخ عقب سانتافه کمی کوچک به نظر میرسد که شاید علت آن فاصله زیاد شیشه عقب از گلگیر باشد.
در طراحی قسمت پشت خودرو نمی توان برنده‌ای را تعیین کرد. چیدمان دقیق اجزا در هر دو خودرو مشهود است. البته به نظر می‌رسد که شاید هیوندای در طراحی عقب به ویژه بعضی موارد مانند دیفیوزر عقب و پهنا بخش بالایی سانتافه، زیاده‌روی کرده باشد، اما در کل هر دو طراحی قابل قبولی در این بخش دارند.

طراحی داخلی و امکانات
هر دو خودرو یعنی کیا سورنتو و هیوندای سانتافه، ردیف سوم صندلی را در نسخه‌های خاصی عرضه می‌کنند. فاصله دو محور در هر دو خودرو در مقایسه با نسخه‌های اصلی اقریبا ۸ سانتیمتر بلندتر شده است، در نتیجه نباید زیاد روی صندوق عقب حساب باز کنید. ردیف سوم سورنتو برای کودکان و حتی نوجوانان فضای کافی وجود دارد، بطور کل اگر قد سرنشینان ردیف سوم از ۱۷۰ سانتی‌متر بیشتر نباشد برای آنها مناسب است. اگر چه صندلی‌های جلو در سانتافه فضای زیادی دارند، ولی سرنشینان ردیف دوم به‌اندازه آن‌ها راحت نخواهند بود. در حقیقت راحتی سرنشینان در سورنتو حائز اهمیت بوده، اما فضای کافی و راحت در سانتافه فدای طراحی شده است.

تجربه رانندگی
سورنتو با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها ارائه شده است. نوع اول، ۲٫۴ لیتری با ۱۸۵ اسب بخار که در بازار کشورمان موجود است؛ نوع دوم ۳٫۳ لیتری V6 با قدرت ۲۹۰ اسب بخار و نوع سوم ۲۴۰ اسب بخار و ۳۵۴ نیوتن متر گشتاور که از یک موتور ۲ لیتری توربو ناشی می‌شود، با توجه به بودجه‌ای که دارید می‌توانید هر کدام از این سه نسخه را تهیه کنید.
در سمت دیگر سانتافه با توجه به طراحی خشن، باید از پیشرانه‌های قدرتمندی نیز برخوردار باشد که البته در نمونه اسپرت تا حدی به این موضوع برآورده شده است. موتور تنفس طبیعی ۲٫۴ لیتری توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار را دارد، به علاوه پیشرانه ۲ لیتری توربو با قدرت ۲۶۴ اسب بخار ظاهرا عملکرد بهتری نسبت به همتایش داشته است. این عجوبه‌ی کره ای تنها ظرف مدت ۷ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. سیستم دو دیفرانسیل مانند سورنتو وجود دارد، البته نباید قفل دیفرانسیل را فراموش کرد. همچنین هیوندای سانتافه قادر است حداکثر تا ۱۵۷۵ کیلوگرم را بکسل کند.
عملکرد سورنتو به نسبت بهتر شده، همچنین پاسخ فرمان دقیق‌تر و ترمزها نیز بهتر کار می‌کنند، علاوه بر این سیستم تعلیق بسیار نرم‌تر از سانتافه بوده و حس سواری با یک خودرو آلمانی مثل BMW X3 را می‌دهد. با این وجود کیفیت رانندگی سانتافه احتمالا بهترین ویژگی آن است، اگر چه سرعت فرمان پذیری آن از سورنتو کمتر است.

ایمنی و قیمت
در بخش ایمنی هیوندای یک سروگردن بالاتر از کیا قرار دارد. سانتافه مجهز به سیستم Hill-Start، هشداردهنده نقاط کور، هشدار خروج از خط، هشدار برخورد از جلو و کروز کنترل انطباقی است، البته لازم به ذکر است که اکثر تجهیزات ذکرشده در نسخه‌های گران‌قیمت این خودرو وجود دارد. هر دو خودرو توانسته‌اند ۵ ستاره ایمنی را از NHTSA و بالاترین حد ایمنی را نیز از موسسه IIHS اخذ کنند.

در این صفحه، قیمت خودروهای کیا در بازار ایران را مطالعه کنید و قیمت سورنتو را با سانتافه مقایسه کنید.
مقایسه قیمتی و فنی هیوندای سانتافه و کیا سورنتو در بازار ایران
سانتافه موجود در ایران که مدل ۲٫۴ لیتری است با قیمتی در حدود ۲۴۲ میلیون تومان عرضه می‌شود و کیا سورنتو نیز با قیمتی در حدود ۲۳۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.
طراحی بیرونی هیوندای سانتافه اسپرت تا حد زیادی گیرا و جذاب است، هرچند اتاق خودرو نیز پر زرق و برق است. موتور پایه سانتافه اسپرت اگر چه ضعیف است ولی لذت سواری آن مثال زدنی است. نمرات تصادف و تست‌های ایمنی برای سانتافه نشان از کیفیت بالای موارد بکار رفته در ساخت این خودرو دارد. در مقابل طراحی سورنتو به ارزش‌های خود بازگشته و بیشتر به راحتی سرنشینان اهمیت داده است. ظاهر اسپرت کابین کیا بسیار فریبنده و گیرا است. تجربه رانندگی در مدل ۲۰۱۷ بهبود یافته و در تست اسلالوم نتیجه‌ی نسبتا رضایت بخشی را نشان داده است. راحتی و کیفیت تجهیزات و مواد به‌کار رفته همانند سانتافه بالا است. ایمنی بالا سورنتو و طیف گسترده‌ای از مدل‌های مختلف آن سبب شده حتی خانواده‌های کم‌ جمعیت نیز به خرید آن تمایل داشته باشند. با توجه به نزدیک بودن رقابت نمی توان یک برنده‌ی قطعی برای این رقابت در نظر گرفت اما با توجه به مقایسه انجام شده سانتافه با اختلاف کمی از رقیب خود پیشی گرفته است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *