نیسان مورانو بهتر است یا تویوتا پرادو؟

نیسان مورانو بهتر است یا تویوتا پرادو؟
  • 1396/4/31
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در یک دهه گذشته با توجه به استقبال عمومی از SUV‌ها یا همان خودورهای چند منظوره، بسیاری از برندهای تولید کننده خودرو در جهان دست کم یک یا دو مدل از رده‌ی اس یو وی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، حتی بعضی از آنها چند مدل متنوع در رده کامپکت، سایز متوسط و یا فول سایز عرضه می‌کنند.

گویا آی تی – این خودروها در بازار داخلی نیز حضور پررنگی دارند و شاهد تولید متنوع این رده از خودروها در بازار داخلی هستیم که باعث شده خریداران برای خرید اتومبیل مورد نظر خود با طیف گسترده‌ای روبرو باشند که البته قیمت بیشتر آنها کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است.

اگر خودروهایی چون رونیز، موسو و پاجروی مونتاژی را به علت سطح تجهیزات کمتر و قدیمی اتاق‌شان و چینی‌های تازه به بازار آمده را به کیفیت پایین، توان کم و نوع سیستم انتقال نیرویشان کنار بگذاریم، حداقل هزینه پرداختی برای یک خودروی SUV توانمند آن هم از نوع دست دومش، بیش از ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود که البته مبلغ کمی نیست. اولین اتومبیل‌هایی که با این حدود قیمت به ذهنمان می‌رسد نیسان مورانوی نسل قدیمی، تویوتا پرادو، پاجروی وارداتی و یا مدل دست دوم از نسل جدید خودروهای کرده‌ای است هستند که با ابعاد کوچکتر در دسته کراس اوورهای کوچک قرارمی گیرند. در اینصورت در بازار دست دوم ها به سراغ دو مدل پرادو و مورانویی می رویم که باوجود چند سال کارکردن هنوز هم حرف‌هایی برای گفتن در بازار دارند.

نسل قبلی تویوتا پرادو که از سال ۲۰۰۵ وارد کشور شد در دو مدل ۳ و ۵ درب و با دو نوع موتور۴ سیلندر و ۶ سیلندر عرضه می‌شدند، که نمونه‌های ۴ سیلندر با کد GX و نسخه‌های ۶ سیلندر نیز با کد VX شناخته می شوند.
پرادو سمبل SUVها در نسل جدید از شاسی بلندهایی است که از سال ۲۰۰۵ به بعد وارد بازار کشورمان شدند و یکی از پرفروش ترین‌ها در این رده نیز به حساب می‌آید. البته مسلما بخش عمده‌ای از این موفقیت مدیون اعتبار تولیدکننده و مابقی بخاطر قابلیت‌های این خودور بوده است. مدل ۶ سیلندر پرادو دارای موتور ۴ لیتری است که می‌تواند ۲۴۰ اسب بخار توان را در دور ۵۲۰۰ تولید کند و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متری داشته باشد. چهره خشک و خشن، ارتفاع بلند و گیربکس توانمند پرادو باعث شده تا یک آفرود تمام عیار محسوب شود. موتور ۴ سیلندر با ۲٫۷ لیتر حجم ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد که با کمک گشتاور۲۵۰ نیوتن متری اگرچه ضعیف تر از نمونه VX است ولی عملکرد خوبی دارد تا جایی که حتی بسیاری از خریداران موتور ۲٫۷ لیتری آن را برای نسخه دو درب با توجه به مصرف کمتر توصیه می‌کنند و موتور ۶ سیلندر را قوی‌تر از حد انتظار می دانند. پرادو با داشتن سیستم‌های کمکی تنظیم ارتفاع، قفل دیفرانسیل و سیستم چهارچرخ متحرک یک آفرود خوب با قابلیت‌های حرکتی مطلوب در خارج از شهر به حساب بیاید.

سواری آن در مسیرهای درون شهری نرم و راحت بوده و با در نظر گرفتن ارتفاع زیاد، دید مناسب از اطراف و تعلیق نرم و راحت در عبور از دست اندازها بهترین SUV دست دوم در بازار این روزها به حساب می آید. اکثر خانم‌ها و جوانان طرفدار نسخه سه درب آن هستند و اکثر خریداران مدل پنج درب شامل خانواده‌های پرجمعیت و شرکت‌هایی که در مسیرهای خارج از شهر از آن استفاده می‌کنند، است. گرچه کیفیت مواد بکار رفته در پرادو متوسط ارزیابی شده اما با گذشته ۶ الی ۷ سال از کارکرد‌شان، هنوز حالت خود را حفظ کرده‌اند بجز کیفیت فرمان خودرو. سطح تجهیزات بسته به نوع اتومبیل وارداتی یا شرکتی متفاوت است و در نمونه های فول که عمدتا وارداتی هستند، این تجهیزات و امکانات شامل کروزکنترل، صندلی های گرمکن داربرقی، تهویه اتوماتیک دوگانه، آیینه های برقی، قطب نما، یخچال، سانروف، ایربگ (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده ای)، ABS، تهویه اتوماتیک برای ردیف دوم و سوم صندلی ها، سنسور پارک، تنظیم ارتفاع، قفل دیفرانسیل، چراغ‌های هالوژنی با قابلیت تنظیم و بکسل بند می‌شود.

در ابتدا یک شرکت نیسان مورانو را وارد کشور کرد و بعد از آن نمونه‌های وارداتی این عرضه شد. شاید به خاطر داشته باشید که شرکت پارس خودرو در یک اقدام تبلیغاتی پیش از عرضه این خودرو به بازار آن را در پیست آزادی و قبل از یک مسابقه آزمایش کرد و این اقدام بسیار هم مورد توجه قرار گرفت ولی قیمت گذاری بالای آن (در حدود ۷۰میلیون تومان در آن زمان) و ورود نسل جدیدتر سبب شده تا علیرغم شایستگی فروش مورانو خیلی موفق نباشد. البته این مسئله چیزی از ارزش های مورانو کم نمی‌کند چرا که به نظر می‌رسد اگر مسئولانی مطلع و آگاه از خودرو به سراغ آن می‌رفتند، با کمی فکر در آن زمان می توانستند نسل جدید این خودرو را وارد بازارهای کشور کنند.
طراحی ظاهری نیسان بخصوص در نسل‌های قبلی آن هیچوقت مورد پسند عامه نبوده و این مسئله در مورد مورانو نیز صادق است. فرم چراغ‌های جلو و ترکیب آن با جلوپنجره کرومی و همچنین طراحی چراغ‌های عقب جزئیاتی هستند که توانسته ظاهر اتومبیل را بیشتر از زیبا شدن، خاص کند، این ویژگی اتفاقا در نسل جدید مورانو هم دیده می‌شود. در واقع می‌توان گفت که نسل قدیمی مورانو نمایی از یک SUV سایز متوسط شهری را به نمایش می گذارد. بدنه علیرغم عضلانی بودنش نه به خشنی پرادو است و نه با کم‌ بودن ۱۶۵میلیمتری ارتفاع به پای پرادو می رسد.

مورانو با بهره گرفتن از موتور ۶ سیلندر ۳٫۵ لیتری که ۲۳۴ اسب بخار قدرت و ۳۱۸ نیوتن متر گشتاور دارد و با کمک گیربکس CVT قادر است انتظارات عبور از مسیرهای خارج از جاده را تا حد مکفی برآورده کند. لازم به ذکر است که شتاب حرکتی مورانو ۰٫۸ ثانیه سریعتر از پرادو است. از سایر امتیازات برجسته آن نسبت به پرادو نیز می توان به ابزارهای کمک راننده مانند EBD و VDC اشاره کرد که کنترل خودرو را در مواقع ضروری آسان‌تر می‌کند. مواد بکار رفته در اتاق خودرو نسبت به پرادو بهتر بوده و طراحی آن نیز بروزتر است.

تجهیزات و امکانات مورانو با توجه به ۶ عدد ایربگ (برای راننده، سرنشین جلو و پرده ای)، روشن شدن خودرو بدون کلید، رادیو کاست و پخش CD به همراه چنجر ۶ خشابه، دو تیونر و ساب ووفر، کروز‌کنترل، دوربین، مانیتور، سیستم شستشوی چراغهای جلو، چراغ های LED عقب، صندلی برقی گرم‌کن دار با حافظه و….. اگر از پرادو بیشتر نباشد، قطعا کمتر نیست.
با توجه به موارد فوق و در نظر داشتن شرایط نمایندگی محصولات نیسان و قمیت انواع خودرو نیسان در ایران باید گفت اگر یک SUV مدرن‌تر و متمایل به رفتارهای شهری هستید که ظاهرش نیز ۲ الی ۳ سالی از پرادو جوان‌تر باشد، مورانوی ۲۰۰۸ با قیمتی در حدود ۱۱۰ میلیون تومان مناسب است و اگر هم خواستار یک SUV با قابلیت‌های آفرود باشید و با توجه به شرایط روز بازار به ارزش ماندگاری و حفظ پول‌تان نیز فکر کنید با اضافه کردن ۲۰ میلیون، میتوانید یک مدل ۲۰۰۷ پرادو را بخرید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *