ساخت رباتی که رشد می‌کند

ساخت رباتی که رشد می‌کند
  • 1396/5/3
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

محققان دانشگاه استندفورد موفق شدند رباتی بسازند که رشد می‌کند، این ربات نرم و کرم مانند قابلیت فشرده شدن در سوراخ‌های کوچک و باریک را دارد.

گویا آی تی – حرکت و رشد گیاهان الهام بخش طراحی این ربات بوده است، گیاهان علیرغم وجود موانع فیزیکی در اطرافشان می‌توانند رشد و نمو کنند. این ربات از پلی اتیلن تشکیل شده و قادر است از ۲۸ سانتیمتر تا ۷۲ متر رشد کرده و مسیر حرکت خود را به وسیله پمپاژ هوا در چمبرهای داخلی تغییر دهد.
دانشمندان بر این باورند که قارچ‌ها و گیاهان رونده این الگوی حرکتی را دارند که از قسمت نوک بدنشان رشد می‌کنند. این ویژگی سبب می‌شود تا این گیاهان بتوانند در محیط‌های سخت، حرکت کنند. این ربات پنوماتیک نیز قابلیت شبیه سازی این رفتار را دارد و می تواند از نوک بدنه رشد کرده و مسیر حرکت خود را سنجیده و کنترل کند. این ربات که رشد می‌کند تا ۲۲ مایل را در هر ساعت را می‌پیماید، به علاوه قادر است اجسام سنگین را نیز بلند کند.
سازندگان این ربات امیدوارند که در سال‌های آینده نسخه‌های قدرتمندتری‌ از آن را برای کمک به ماموریت‌های نجات و جستجو بسازند. در حال حاضر این ربات در عمل های جراحی و حمل کاترها می‌تواند استفاده گردد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *