تولید مواد غذایی با استفاده از الکتریسیته

تولید مواد غذایی با استفاده از الکتریسیته
  • 1396/5/12
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

پژوهشگران فنلاندی به تازگی با استفاده از سیستمی که انرژی خود را از منابع تجدید پذیر تأمین می کند، موفق به ساخت یک پروتئین تک سلولی شده اند. این پروتئین به اندازه ای مقوی است که می تواند به عنوان یک وعده غذایی مانند شام به کار برده شود.

گویا آی تی – فرآیند ساخت این پروتئین، تنها به الکتریسیته، آب، کربن دی اکسید و میکروب ها نیاز دارد.
این ترکیب خوراکی به عنوان بخشی از پروژه ی تولید غذا از الکتریسیته ساخته شده است، و نتیجه ی همکاری بین دانشگاه لاپینرانتا (LUT) و مرکز تحقیقات فنی VTT در فنلاند است.
در این فرآیند، پس از آنکه مواد خام در یک رآکتور زیستی الکترولیز می شوند، پودری ساخته می شود که بیش از پنجاه درصد آن از پروتئین و ۲۵ درصد آن از کربوهیدرات ها تشکیل شده است – بافت تشکیل دهنده ی این ماده را می توان با تغییر میکروب های به کار رفته در روند تولید، تغییر داد.
طبق اظهارات یکی از دانشمندان ارشد در موسسه ی VTT، به نام یوها-پکا پیتکانن، مرحله ی بعدی، بهینه سازی این سیستم خواهد بود، زیرا در حال حاضر، برای رآکتوری به اندازه ی یک فنجان قهوه، حدود دو هفته طول می کشد تا یک گرم از این پروتئین تولید شود.
پیتکانن در یک مصاحبه ی خبری گفته است:” در حال حاضر ما بر توسعه ی این فناوری تمرکز کرده ایم. که شامل: کارکرد رآکتور، فناوری، بالابردن بهره وری و کنترل فرآیند می شود.”
او پیش بینی کرده است که حدود یک دهه طول می کشد تا یک نمونه کارامدتر از این سیستم در دسترس عموم قرار بگیرد – “شاید ده سال پیش بینی واقع گرایانه ای برای دستیابی به ظرفیت ورود به بازار این محصول- از نظر طی شدن مراحل قانونی و فناوری های لازم- باشد.”
تأثیر احتمالی این ماده ی خوراکی که با استفاده از الکتریسیته و سایر مواد خام در دسترس تولید شده است، بسیار گسترده خواهد بود. در حال حاضر، تنها دو روش برای استفاده از آن مطرح شده است.

در روش اول می توان از آن به عنوان ماده ای برای سیر کردن افراد فقیر و گرسنه و تأمین یک منبع غذایی در مناطقی استفاده کرد که برای تولیدان کشاورزی شرایط مناسبی ندارند.
پیتکانن می گوید که در آینده، ” می توان این فناوری را برای مثال به بیابان ها و سایر مناطقی که با قحطی و خشکسالی روبه رو هستند انتقال داد.”
ماشین ساخته شده می تواند کاملا مستقل از عوامل و شرایط زیست محیطی کار کند، به آن معنا که می تواند به طور پیوسته و در هر جایی به تغذیه ی افراد کمک کند– یرو آهولا، یکی از پروفسورهای دانشگاه LUT در مصاحبه خبری اینگونه توضیح داده است که:”این ماشین به منطقه ای با شرایط مناسب کشاورزی، مانند دما و رطوبت مطلوب و نوع خاصی از خاک نیاز ندارد.”
دومین کاربرد این ماده می تواند کاهش تولید مواد مضردر جهان، از طریق کاهش تقاضا برای تولید دام ها و علوفه و دانه های مورد نیاز برای تغذیه ی آن ها باشد.
اکنون، صنعت تولید گوشت در جهان، حدود ۱۴ تا ۱۸ درصد از تولید گازهای گلخانه ای را به خود اختصاص می دهد، درحالی که زمین های بسیار وسیعی نیز برای تولید مواد غذایی برای خوراک دام ها زیر کشت هستند، که از این پس می توانند کاربری های دیگری داشته باشند.
پروژه ی تولید مواد غذایی از الکتریسیته می تواند حجم کشاورزی غیر پایداری را که برای سیر کردن شکم انسان ها انجام می شود کاهش دهد، چرا که با استفاده از روش های ارزان تر، کم حجم تر و در عین حال تجدید پذیر می توانیم مواد غذایی مورد نیاز خود را تولید کنیم.
از دیگر کاربردهای این فناوری می توان به تولید گوشت در آزمایشگاه یا کشت حشرات نام برد که علاوه بر تولید زباله ی کمتر، انرزی کمتری نیز مصرف می کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *