بررسی نسل تازه پژو ۳۰۸

بررسی نسل تازه پژو ۳۰۸
  • 1396/5/18
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

نسل تازه ی پژو ۳۰۸ وارد کشور شد و از آن جا که ایرانیان بیشتر رنگ های روشن و به ویژه سفید را می پسندند، این خودرو نیز با رنگ سفید وارد کشور شده است. نسل جدید این خودرو به نسبت نسل اول، بسیار زیباتر و مدرن تر به نظر می رسد و می تواند در همان نگاه نخست، توجه همگان را به خود جلب کند.

گویا آی تی – نسل تازه ی پژو ۳۰۸ وارد کشور شد و از آن جا که ایرانیان بیشتر رنگ های روشن و به ویژه سفید را می پسندند، این خودرو نیز با رنگ سفید وارد کشور شده است. نسل جدید این خودرو به نسبت نسل اول، بسیار زیباتر و مدرن تر به نظر می رسد و می تواند در همان نگاه نخست، توجه همگان را به خود جلب کند. مشهودترین تغییری که پژو ۳۰۸ به نسبت نسل اول داشته است کمتر شدن ارتفاع بدنه ی آن است که باعث شده این هاچ بک بسیار مدرن تر و اسپرت تر دیده شود. ناگفته نماند که افزوده شدن رده ی تجهیزات Line-GT در مدرن تر شدن نسل جدید پژو ۳۰۸ بی تأثیر نیست. در کل، نسل جدید پژو ۳۰۸ تغییرات بسیاری داشته و می تواند به عنوان یک رقیب جدی برای دیگر خودروهای این سطح در نظر گرفته شود.

آمار حاکی از آن است که پس از خودروهای متوسط، این کرس اوورها و هاچ بک ها هستند که بیشترین تعداد فروش را دارند. اروپا بعد از چین، دومین بازار جهان است که بیشترین رشد فروش را نصیب خود کرده است. درست است که در اروپا تقاضا برای شاسی بلندها نیز روز به روز در حال افزایش است، ولی هاچ بک های متوسط و کوچک همچنان بیشترین فروش را به خود اختصاص داده اند و این امر یک نکته ی مثبت برای خودروسازان فرانسوی است.
پژو ۳۰۸ نه تنها در اروپا بلکه در سایر بازارهای جهان نیز جزو پرفروش ترین خودروها به شمار می رود. از سال ۲۰۰۷ تاکنون، یعنی از زمان معرفی پژو ۳۰۸ تا کنون، دو نسل این خودرو بیش از ۲ میلیون فروش داشته اند که این خود نشان از فروشی موفق دارد. علاوه بر این، پژو ۳۰۸ در سال ۲۰۱۴ با کنار زدن رقبایی مانند بی ام دبلیو، تسلا مدل S و I3 عنوان خودروی سال اروپا را به خود اختصاص داد.

این خودرو پس از برجام وارد ایران شد و برخلاف پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱، تولید و مونتاژ آن صددرصدی نیست.
در ادامه قصد داریم اولین تجربه ی رانندگی با پژو ۳۰۸ را با شما به اشتراک بگذاریم.

الف) بدنه:
بدنه ی پژو ۳۰۸ نیز مانند دیگر محصولات پژو از یک خط مشی کلی پیروی می کند. اما جزئی تر اگر بخواهیم نگاه کنیم پژو ۳۰۸ یکی از زیباترین مدل های شرکت پژو به شمار می رود و به جرأت می توان گفت که از گلف نیز زیباتر است.
چراغ های دوگانه ی جلوی پژو ۳۰۸ به یکدیگر متصل هستند. همچنین شرکت پژو از تکنولوژی LED برای چراغ های جلو استفاده کرده و این خود یک امتیاز مثبت برای پژو ۳۰۸ به شمار می رود. نوار LED چراغ های روشنایی در قسمت بالایی چراغ های اصلی قرار گرفته اند و مه شکن ها نیز به مانند قبل در کناره های حاشیه های سپر جایگذاری شده اند.
استفاده از کروم در پژو ۳۰۸ نقش بسیار زیادی در زیبایی بخش جلو پنجره بزرگ و محل قرارگیری مه شکن ها داشته است. استفاده از لوگوی بزرگ پژو به همراه Line-GT نوشته شده در کنار آن نیز بسیار قابل توجه است. از نگاه جانبی نیز، مهم ترین فاکتور خط کمربند شانه ای عضلانی است که تا روی چراغ های عقب نیز کشیده شده است. البته پانل درها گویا به علت پروفیل کوتاه شیشه های جانبی ساده در نظر گرفته شده اند تا بتوانند رنگ و رخسار خودرو را بیشتر قابل توجه کنند. پژو ۳۰۸ با توجه به پکیج Line-GT از رینگ های پنج پره ۱۸ اینچی آلومینیومی استفاده کرده است. لاستیک های رادیال میشلین پایلوت اسپرت نیز نقش بسیار زیادی در زیباسازی پژو ۳۰۸ داشته اند. در بخش عقب نیز طراحی خشن چراغ ها در جوار شیشه ی کوچک عقب، پژو ۳۰۸ را بیش از آن چه که بود، اسپرت کرده است. صدای خشن پیشرانه نیز با استفاده از دو خروجی اگزوز استیل تولید می شود.
بررسی نسل تازه پژو 308
ب) کابین:
به مانند بدنه، کابین نیز بسیار اسپرت و مدرن شده است. غربیلک سه شاخه ی کوچک و طراحی جذاب داشبورد از دیگر مواردی هستند که می توان آن ها را به عنوان نکات بسیار مثبت و جذاب پژو ۳۰۸ در نظر گرفت. صندلی ها و همچنین غربیلک فرمان همگی با پوشش چرم طبیعی قرمز رنگ پوشش دهی شده اند. همچنین می توان با استفاده از نمایشگر ۷٫۹ اینچی این خودرو تمامی تنظیمات را انجام داد. با توجه به این ویژگی ها و همچنین موکت اسپرتی که در کنار پدال های آلومینیومی وجود دارد، می توان گفت کابین پژو ۳۰۸ از طراحی بسیار زیبا و مدرنی برخوردار است که هنگام نشستن در آن، احساس بسیار خوبی خواهید داشت. صندوق ۳۰۸، دارای ۴۷۰ لیتر حجم است که البته برای یک هاچ بک بد نیست و می توان روی آن برای سفرهای خارج شهر حساب کرد، اما به طور کلی حجم زیادی هم نیست.

ج) پیشرانه
پژو ۳۰۸ از پیشرانه ی ۱٫۶ لیتری برخوردار بوده و دارای قدرت ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه است. حداکثر گشتاور آن ۲۴۰ نیوتن متر بوده که می تواند از ۱۴۰۰ تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار گیرد. جعبه دنده ی پژو ۳۰۸ شش سرعته می باشد و با توجه به آن که دارای قابلیت تعویض تیپ ترونیک (یعنی مجهز به حالات برفی و اسپرت) است، می تواند باعث انتقال نیروی تولیدی پیشرانه به چرخ های جلو شود.
بررسی نسل تازه پژو 308
د) تجربه ی رانندگی:
بررسی های کلی در مورد پژو ۳۰۸ را انجام دادیم و اکنون نوبت به روشن کردن خودرو و نخستین تجربه ی رانندگی با آن است. با فشار دادن دکمه استارت پایین کنسول مرکزی و کمی مکث، خودرو روشن شده و آماده ی حرکت باشد. لازم به ذکر است که پژو ۳۰۸ دارای گرم کن، حافظه و سیستم ماساژور در هر دو صندلی جلو است که رانندگی راحت تری را برای راننده به همراه خواهند داشت. پس از قرار دادن دنده در حالت درایو و خلاص کردن ترمز دستی الکترونیکی خودرو حرکت را آغاز می کند. چیزی که در همان ابتدا توجه را به خود جلب می کند این است که صدای پیشرانه در دورهای پایین وارد اتاق نمی شود، مگر این که پدال گاز در یک لحظه تا به انتها فشار داده شود.
همگان می دانند که محصولات پژو شتاب خوبی دارند. ۳۰۸ نیز از همین قاعده پیروی می کند و طی آزمایش هایی که به عمل آمد، شتابگیری ۳۰۸ در بهترین حالت ۹٫۳ ثانیه بود که البته شاید با بهتر کردن شرایط این رقم هم بهتر شود. علاوه بر شتاب اولیه، می توان گفت شتاب ثانویه ی ۳۰۸ نیز بسیار قابل قبول است و سبقت گرفتن با آن آسان خواهد بود. در عین شتاب و سرعت خوب، ۳۰۸ ترمزهای خوب و قابل قبولی هم دارد. این ترمزها حتی زمانی که خودرو سرعت و فشار زیادی دارد نیز به خوبی و درستی عمل می کنند. نکته ی جالب در مورد ۳۰۸ این است که انجام مانورهای سریع و حرکات نمایشی با آن به آسانی قابل انجام است، زیرا هم فرمان دقیق و تیزی دارد و هم سیستم تعلیق اسپرت و لاستیک های پایلوت اسپرت آن اجازه ی چنین کاری را می دهند.

در کنار این همه ویژگی مثبت، چند نکته ی منفی هم در مورد ۳۰۸ وجود دارد. نخست آن که با اسپرت تر شدن این خودرو کمک ها خشکی بیشتری دارند و این ممکن است در خیابان هایی که دست اندازهای زیادی دارند باعث مشکل شود. دوم آن که فضای کابین کوچک و محدود است و نمی توان ۳۰۸ را یک خودروی مناسب برای خانواده های پر جمعیت و یا حتی افراد بلندقد دانست، مگر آن که افراد بلند قد فقط در صندلی جلو بنشینند. سوم آن که تنظیم چند رسانه ای خودرو قدری دشوار است. یعنی برای تنظیم شدت و درجه ی حرارت کابین به چندین مرحله کار نیاز است.
در کلیت ماجرا، پژو ۳۰۸ یکی از بهترین هاچ بک های موجود در بازار است که میان عملکرد و قیمتش تناسب خوبی وجود دارد. این که این خودرو در ایران با چه تیپی و با چه قیمتی به فروش خواهد رسید، به اندکی صبر نیاز دارد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *