تأثیر منفی بازی های اکشن بر روی مغز

تأثیر منفی بازی های اکشن بر روی مغز
  • 1396/5/19
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

بر طبق یک پژوهش جدید، بازی های اکشن بیش از آن که مزایا داشته باشند، مضرات دارند و می توانند تأثیرات منفی روی مغز بر جای بگذارند. این پژوهش بر روی ۵۱ مرد و ۴۶ زن از سوی تیمی از دانشگاه مونترال صورت گرفت.

گویا آی تی – بر طبق یک پژوهش جدید، بازی های اکشن بیش از آن که مزایا داشته باشند، مضرات دارند و می توانند تأثیرات منفی روی مغز بر جای بگذارند. این پژوهش بر روی ۵۱ مرد و ۴۶ زن از سوی تیمی از دانشگاه مونترال صورت گرفت.
در مرحله ی اول، شرکت کنندگان یک بازی اول شخص انجام دادند. آن ها باید در این بازی راه خود را از یک مسیر پر پیچ و خم می یافتند. نتیجه این بود که ۱۵ درصد از اشخاص هنگام یافتن مسیر پر پیچ و خم از نشانه های پس زمینه و تصویرسازی استفاده کرده و راه خود را پیدا کردند و ۸۵ درصد با استفاده از چرخش های بی هدف به چپ و راست این کار را انجام دادند. پژوهشگران دسته ی اول را فراگیران فضاساز و دسته ی دوم را فراگیران واکنشی نامگذاری کردند.
در مرحله ی دوم، شرکت کنندگان ۹۰ ساعت بازی های اکشن اول شخص همچون کال اف دیوتی (Call of Duty) و کیل زون (Killzone) را انجام دادند و ۹۰ ساعت بازی های سه بعدی همچون سوپر ماریو. پژوهشگران پس از اسکن مغز شرکت کنندگان بعد از انجام بازی های اکشن، به مشاهدات جالبی رسیدند.
آن ها دو ناحیه را در مغز این افراد مورد توجه قرار دادند. یک ناحیه هیپوکامپ نام دارد که باعث کمک به افراد جهت پیدا کردن راه می شود و ناحیه ی دیگر، هسته دم دار نام دارد که باعث شکل گیری عادات انسان می شود. استفاده از یک ناحیه، استفاده از ناحیه ی دیگر را کمتر می کند.
در شرکت کنندگانی که به دسته ی دوم تعلق داشتند، یعنی فراگیران واکنشی، تحریک هسته دم دار موجب آن شد که هیپوکامپ ماده ی خاکستری خود را از دست بدهد، زیرا شروع به آتروفی شدن کرده بود. آتروفی شدن هیپوکامپ ممکن است باعث افسردگی، استرس پس از سانحه، آلزایمر و اسکیزوفرنی شود.
نتیجه این بود که انجام بازی های اکشن برای افرادی که افسردگی، استرس، آلزایمر و یا اسکیزوفرنی دارند مضر است، اما انجام بازی هایی همچون سوپر ماریو می تواند در افزایش ماده ی خاکستری هیپوکامپ مؤثر باشد.
همچنین چون استراتژی های فضاسازی باعث افزایش میزان ماده ی خاکستری هیپوکامپ می شوند، فراگیران واکنشی اگر از استراتژی های فضاسازی اسفاده کنند، می توانند تا حدودی با تأثیرات بازی های اکشن بر مغز مقابله کنند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *