روشی جدید جهت تشخیص سریع برخی جرائم

روشی جدید جهت تشخیص سریع برخی جرائم
  • 1396/5/22
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

پژوهشگران روشی تازه جهت تشخیص وجود داروی تجاوز در افراد موردِ تجاوز کشف کردند. داروی GHB یا همان گاما هیدروکسی بوتیریک اسید می تواند موجب خوآب آلودگی افراد شده و سبب فراموشی (Amnesia) شود. از همین روست که به معروف ترین داروی تجاوز تبدیل گشته است. (به دارویی که شخص را منفعل کرده و او را مستعد تجاوز و آزار جنسی می کند، داروی تجاوز گفته می شود. شایع ترین داروهای تجاوز، مواد مخدر تفریحی هستند.)

گویا آی تی – مقامات قانونی قادر هستند چند ساعت پس از مصرف، داروی GHB را شناسایی کنند. اما پژوهش های جدید نشان می دهد که روشی دیگر نیز برای تشخیص وجود GHB در بدن فرد مورد تجاوز قرار گرفته شده وجود دارد.
رهبر این پژوهش میریام پرز گویلو از دانشگاه خودگردان بارسلونا بود. روند پژوهش به این صورت بود که ابتدا افراد مقدار بسیار کمی از GHB را دریافت کردند. سپس در طی ۳۰ ساعت از آن ها نمونه خون و ادرار گرفته شد. پس از تجزیه و تحلیل نمونه های گرفته شده با طیف سنج رزونانس مغناطیسی، GHB فقط تا دو ساعت تشخیص داده شد، پس از آن بدن آن را به طور کامل متابولیزه می کرد. نشانگر زیستی GHB یعی گلیکولات، به وسیله ی بدن و در پاسخ به GHB تولید شده و در پژوهش مورد نظر سطح آن تا ۲۰ ساعت در نمونه ادرار داوطلبان وجود داشت.
از مزایای مهم این روش یکی این است که این روش تأثیری روی نمونه ی گرفته شده ندارد. اما روش های قبلی تنها برای تشخیص وجود GHB به کار می رفتند و پس از انجام آزمایش، موجب تخریب نمونه می شدند و راه را برای انجام آزمایش های دیگر می بستند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *