مقایسه مشخصات فنی تویوتا پرادو، هیوندای ix55 و کیا موهاوی

مقایسه مشخصات فنی تویوتا پرادو، هیوندای ix55 و کیا موهاوی
  • 1396/5/22
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در این نوشته به مقایسه مشخصات فنی و طراحی شاسی بلندهای تویوتا پرادو، هیوندای ix55 و کیا موهاوی می پردازیم. ابتدا ویژگی های تویوتا پرادو، سپس ویژگی های هیوندای ix55 و کیا موهاوی را مورد بررسی قرار می دهیم.

گویا آی تی – در این نوشته به مقایسه مشخصات فنی و طراحی شاسی بلندهای تویوتا پرادو، هیوندای ix55 و کیا موهاوی می پردازیم. ابتدا ویژگی های تویوتا پرادو، سپس ویژگی های هیوندای ix55 و کیا موهاوی را مورد بررسی قرار می دهیم.

۱) تویوتا پرادو:
تویوتا پرادو از محبوب ترین شاسی بلندهای موجود در ایران است. از سال ۱۹۸۴ این پرادو است که به جای لندکروز به عنوان شاسی بلند ارائه شده از سوی تویوتا معرفی می شود.
تویوتا پرادو در سال ۲۰۰۹ وارد ایران شد. این خودرو در دو مدل ۵ درب و ۳ درب موجود بوده و از لحاظ طراحی ظاهری بسیار خشن تر و جذاب تر از نسل قبلی است. هر چند کم نیستند کسانی که طراحی پرادو قدیمی را بیشتر می پسندند.

الف) کابین و فضای داخل تویوتا پرادو:
اگر بخواهیم به صورت کلی به ویژگی های تویوتا پرادو بپردازیم، باید ابتدا از فضای کابین جادار و راحت آن آغاز کنیم. در هر دو مدل، یعنی هم ۵ درب و هم ۳ درب، فضای کابین بسیار عالی است. اما در مدل ۵ درب ردیف عقب از فضای بیشتری برای سرنشینان برخوردار است، به گونه ای که در صندوق بار دو صندلی تاشو نیز وجود دارد. از دیگر ویژگی های مثبت کابین می توان به کیفیت متریال کابین اشاره داشت. متریال کابین بسیار با کیفیت است و همچون دیگر محصولات تویوتا، بادوام بوده و از استهلاک پایینی برخوردار است. اما ویژگی منفی کابین، گرمکن صندلی ها است. اکثر پرادوهایی که از کشورهای حوزه ی خلیج فارس وارد ایران می شوند، یا گرمکن ندارند و یا اگر دارند بسیار غیراستاندارد روی صندلی نصب شده است و در اغلب موارد مشکلات خاص خود را دارد.

ب) مشخصات فنی:
تویوتا پرادو در ایران دارای دو نوع پیشرانه است. نوع اول ۲٫۷ لیتری و ۴ سیلندر بوده و دارای قدرت ۱۶۱ اسب بخار است. اما نوع دوم ۴ لیتری و ۶ سیلندر بوده و درای قدرت ۲۷۰ اسب بخار است. همچنین امکان سفارش دو نوع جعبه دنده برای پرادو وجود دارد: یکی ۵ سرعته و دیگری ۴ سرعته.
در مدل جدید تویوتا پرادو تعویض دنده به نرمی صورت می گیرد، ولی در عین حال جهت کاهش مصرف سوخت و استهلاک، ضرایب آن دچار تغییر شده که این تغییرات کندی گیرباکس پرادو را به همراه داشته اند.
از لحاظ هندلینگ نیز تغییراتی به نسبت مدل قبلی صورت گرفته که این تغییرات را می توان مثبت قلمداد کرد. هر چند هنگام افزایش ثبات، از داخل کابین تکان هایی احساس می شود.
سیستم ترمز نیز دچار تغییر شده و بهبود یافته است.

ج) دو مدل تویوتا پرادو:
تویوتا پرادو دارای دو مدل On Road و Off Road و دو تیپ TXL و VXL است. اختلاف قیمت دو مدل On Road و Off Road زیاد است و این به سبب آن است که این دو در سیستم ترمزگیری و سایر امکانات تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند.
مدل On Road دارای نمایشگر ۷ اینچی، سیستم چند رسانه ای، سیستم صوتی مجهز به ۱۴ بلندگو، کروز کنترل مجهز به رادار فعال و سیستم کمکی پارک است که مدل Off Road هیچ یک از این امکانات را ندارد. اما هر دو مدل دارای سیستم کنترل پایداری VSC و سیستم ضد لرزش خودرو هنگام شتاب گیری هستند.

د) حرف آخر:
تویوتا پرادو را می توان یک شاسی بلند بسیار مناسب برای خانواده هایی که اهل سفر هستند در نظر گرفت. این خودرو به تمامی می تواند نیازهای آفرود یک راننده را برطرف کند.

۲) هیوندای ix55
هیوندای ix55 را با نام لکسوس کره ای می شناسند، زیرا از لحاظ لوکسی و طراحی ظاهری بسیار سطح بالایی دارد. این خودرو در همان ابتدای ورود به ایران توانست به یکی از محبوب ترین شاسی بلندها تبدیل شود. اما متاسفانه شرکت سازنده ی هیوندای ix55، تولید این مدل را متوقف کرد و تا به حال نیز خبری از تولید نسل جدید آن نشده است.

الف) کابین و فضای داخل هیوندای ix55
فضای داخلی هیوندای ix55 بسیار بزرگ و جادار بوده و یک گزینه ی مناسب برای خانواده های پر جمعیت است. علاوه بر این، هیوندای ix55 از یک صندوق جادار نیز برخوردار است که این مورد هیوندای ix55 را به خودرویی مناسب جهت سفر تبدیل نموده است.
کیفیت متریال کابین به اندازه ای مطلوب است که آن را با لکسوس RX مقایسه می کنند.

سایر ویژگی های مثبت کابین و فضای داخلی هیوندای ix55 عبارتند از:
• قطعات دکوراتیو طرح چوب
• ۹ عدد ایربگ
• صندلی های برقی جلو مجهز به حافظه
• گرمکن صندلی های جلو و عقب
• استارت بدون کلید
• کنترل اتوماتیک دوگانه ی درجه حرارت
• دوربین دید عقب
• فرمان نرم و دقیق
• آیینه های بزرگ با زاویه دید قابل قبول

ب) مشخصات فنی:
موتور هیوندای ix55، ۳٫۸ لیتری ۶ سیلندر بوده و دارای قدرت ۲۶۰ اسب بخار است. استفاده از جعبه دنده ۶ سرعته تیپ ترونیک در کنار قدرت موتور هیوندای ix55، باعث شده که این خودرو عملکرد مناسب و کشش خارق العاده ای داشته باشد. هیوندای ix55 در میان شاسی بلندهای سطح خود چابکی خوبی دارد، زیرا صفر تا صد آن ۸٫۵ ثانیه است.

ج) حرف آخر:
مهم ترین نکته ی منفی هیوندای ix55 را می توان مصرف سوخت بالا و قیمت زیاد قطعات آن دانست. اما در کل هیوندای ix55، که با نام وراکروز نیز شناخته می شود، یک ماشین لوکس و پرقدرت است و می تواند گزینه ی بسیار مناسبی برای خانواده های پرجمعیت و اهل سفر باشد.

۳) کیا موهاوی:
موهاوی بزرگ ترین شاسی بلند کیا در بازار است. اما پس از توقف تولید هنوز نسل جدیدی از آن و یا جایگزینی برای آن از سوی کیا ارائه نشده است. این خودرو نیز به مانند هیوندای ix55 طراحی بزرگ و قدرتمندی دارد. البته طراحی آن فاقد لوکسی و زیبایی هیوندای ix55 است، اما قطعات کرومی روی بدنه و همچنین چراغ های LED موهاوی را می توان از نکات مثبت آن به حساب آورد.

الف) کابین و فضای داخلی کیا موهاوی:
کابین موهاوی به نسبت تویوتا پرادو و وراکروز، از کیفیت پایینی برخوردار است. متریال و سایر قطعات کابین با قیمت بالای این خودرو سازگار نیستند. علاوه بر این، فضای کابین فاقد یک رنگ بندی مناسب و دلچسب است. اما در عین حال، فضای کابین موهاوی جادار بوده و می تواند برای خانواده های ۷ الی۸ نفره مناسب باشد.

از ویژگی های مثبت کابین موهاوی می توان به موارد زیر اشاره داشت:
• صندلی های برقی جلو
• گرمکن و سردکن صندلی های جلو و عقب
• مجهز بودن صندلی راننده به سیستم حافظه یکپارچه

ب) مشخصات فنی:
اکثر موهاوی های موجود در ایران از نوع ۸ سیلندر ۴٫۶ لیتری هستند. هر چند موهاوی در انواع ۶ سیلندر ۳٫۸ لیتری بنزینی و ۶ سیلندر ۳ لیتری دیزل نیز عرضه شده است.
پیشرانه ی ۸ سیلندر ۴٫۶ لیتری موهاوی دارای قدرت ۳۶۰ اسب بخار و گشتاور ۴۳۵ نیوتن متر است و با توجه به این میزان می توان موهاوی را خودرویی قدرتمند در نظر گرفت.
موهاوی سواری نرم و راحتی دارد و به سیستم تنظیم ارتفاع مجهز است. اما دو نکته ی منفی بزرگ دارد. یکی آن که در پیچ های تند، چندان مطمئن نیست و دیگر آن که مصرف سوخت بالایی دارد.

ج) حرف آخر:
خرید موهاوی به معیار شما بستگی دارد. اگر کیفیت قطعات، مصرف سوخت و طراحی زیبا برای شما مهم است، موهاوی نمی تواند توقعات شما را برآورده کند. اما اگر به دنبال یک خودروی پر قدرت هستید که سواری راحتی داشته و برای خارج از مسیرهای شهری مناسب باشد، موهاوی می تواند گزینه ی خوبی باشد. خودروهای هیوندای موجود در بازار ایران در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا را ببینید تا بتوانید انتخاب مناسبی را داشته باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *