ساخت آسفالت با ته سیگار

ساخت آسفالت با ته سیگار
  • 1396/5/24
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

ته سیگارهای بسیار کوچک، بخش زیادی از پسماندهای سمی را تشکیل می دهند – در حدود ۲/۱ میلیون تن در هر سال- اما به تازگی دانشمندان روش جدیدی را برای حذف آن ها از محیط زیست یافته اند: جمع کردن آن ها در داخل راه ها و جاده ها.

گویا آی تی – مطالعات نشان داده است که این روش ساخت آسفالت از ته سیگار، نه تنها از ورود مواد شیمیایی خطرناک این زباله ها به محیط جلوگیری می کند، بلکه مخلوط آسفالتی به وجود می آورد که گرمای خورشید را کمتر به دام می اندازد، و به همین دلیل، احتمال وقوع پدیده جزیره گرمایش شهری را ، که می تواند موجب افزایش دمای مناطق شهری شود، کاهش می دهد.
بر اساس اظهارات تیمی از دانشگاه RMIT استرالیا، این ته سیگارها، از متداول ترین انوع زباله در دنیا هستند، و تجزیه این مواد هم مدت ها زمان می طلبد، که در تمام این مدت موادی خطرناک را وارد محیط زیست می کنند.
عباس مهاجرانی، یکی از پژوهشگران ارشد این پروژه می گوید:” سال ها است که من به دنبال یافتن روش‌های پایدار و مناسب برای حل مشکل آلودگی ناشی از ته سیگارها هستم.”
مواد شیمیایی خطرناک مانند آرسنیک، کرومیوم، نیکل، و کادمیوم توسط فیلترهای سیگار به دام می افتند و پس از مصرف، در انتهای سیگار باقی می مانند.
این تیم تحقیقاتی، ته سیگارهای جمع آوری شده را در مخلوط آسفالت معمولی برای راهسازی، و پارافین مورد استفاده در عایق های الکتریکی، شمع ها و غیره به کار برد. این کار باعث شد که مواد شیمیایی باقی مانده در این ته سیگارها، راه خروجی نداشته و از نشت آن ها جلوگیری شود. سپس ته سیگارها برای آزمایش با مقدار بیشتری از آسفالت گرم مخلوط شدند.
مطالعات نشان داد که آسفالت ساخته شده، علاوه بر جلوگیری از نشت مواد شیمیایی سمی، از توانایی مقاومت در برابر ترافیک سنگین برخوردار است، و در عین حال رسانایی حرارتی را که منشأ اصلی بروز پدیده جزیره گرمایی شهری است، کاهش می دهد.
محققان اطلاعاتی در مورد سرعت مخلوط کردن ته سیگارها برای استفاده تجاری یا میزان راحتی این فرآیند منتشر نکرده اند، اما واضح است که این نوع آسفالت می تواند منافع بسیاری برای ما داشته باشد- چرا که سالانه بیش از ۶ ترلیون سیگار تولید می شود.
در حالی که بهترین راه حل مقابله با این زباله ها، ترک مصرف دخانیات است، احتمال آنکه این مشکل از بین برود بسیار کم است؛ تخمین ها نشان می دهد که با روند کنونی افزایش جمعیت، این ۶ تریلیون سیگار، تا سال ۲۰۲۵، پنجاه درصد افزایش داشته باشد.
مهاجرانی و تیم او تمام قوای خود را برای حل این مشکل متمرکز کرده اند. سال گذشته آن ها با استفاده از ته سیگار، آجرهای نسوزی تولید کرده اند که عملکردی مشابه آسفالت دارد، و مواد شیمیایی را به دام انداخته و از این ته سیگارها، به خوبی استفاده می کند.
مطالعات سال گذشته نشان داد که آجرهای ساخته شده از ته سیگارها، در فرآیند ساخت به انرژی کمتری نیاز دارند، سبک تر هستند، و نسبت به آجرهای معمولی، عایق های بهتری هستند، به آن معنا که می توانند در کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش خانوار موثر واقع شوند.
هم چنین، سال گذشته یک کمپانی از نیو جرسی نشان داد که چگونه می توان ته سیگارها را، با استفاده از فرآیند رشته رشته کردن و مخلوط کردن، به محصولات پلاستیکی تبدیل کرد، تا مشکل موادی را که بازیافت آن ها بسیار سخت است، حل شود.
اگر نمی توانیم مردم دنیا را وادار کنیم که مصرف دخانیات را کنار بگذارند، حداقل می توانیم پسماندهای سیگار را طوری مدیریت کنیم که با محیط زیست مهربان تر باشد.
مهاجرانی می گوید:” فیلترهای سیگار طوری طراحی شده اند که صدها ماده‌ی شیمیایی سمی را به دام می اندازند و تنها روش کنترل این مواد شیمیایی، احاطه کامل آن در یک کپسول برای تولید سنگدانه های سبک و یا به کار گیری در ساخت آجرهای نسوز است.”
“این تحقیق نشان می دهد که شما می توانید با خلق مصالح ساختمانی جدید، محیط زیست را از شر یک زباله دردسرساز نجات دهید.”

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *