۱۵ اتفاق خوبی که اکنون در حال رخ دادن در دنیا است

۱۵ اتفاق خوبی که اکنون در حال رخ دادن در دنیا است
  • 1396/5/26
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

نیاز به یادآوری نیست که اخبار دنیای امروز، ناراحت کننده است- اگر از رسانه های اجتماعی استفاده می کنید، احتمالا می دانید که اجتناب کردن از مقاله هایی که در مورد تشکیل حباب ها در خاک منجمد قطبی، بیماری سوزاک مقاوم در برابر داروها، و درمان های کشنده ی چاقی نوشته می شود، تقریبا غیر ممکن است. و این موارد تنها نمونه هایی از تیترهای خبری علمی هستند.

گویا آی تی – علی رغم همه خبرهای ناراحت کننده، در دنیای واقعی، افراد شگفت انگیزی هستند که همین حالا هم کارهای بسیار خوب و مفیدی در دنیا انجام می دهند. اما متأسفانه، گاهی آنطور که شایسته آن ها است، در اخبار رسانه ها به آن ها توجه نمی شود.
پس برای یادآوری آنکه همه چیز در دنیا در حال زوال و تخریب نیست، به برخی از اتفاقات خوشحال کننده ای که هم اکنون در حال رخ دادن است اشاره می کنیم، و شما می توانید هنگام صرف شام، به جای تنش های موجود در سراسر دنیا و سلاح های هسته ای، در مورد آن ها صحبت کنید.

۱٫ پژشکان توانسته اند آسیب های مغزی یک دختر بچه ی دو ساله را ترمیم کنند
محققان در آمریکا گزارشی را منتشر کرده اند که بر اساس آن توانسته اند آسیب های مغزی یک دختر بچه دوساله را متوقف و سلامت را به مغز او بازگردانند. این دختر بچه در یک استخر غرق شده بود و پس از آنکه قلب او به مدت دو ساعت با استفاده از دستگاه ها کار می کرد، مجددا به هوش آمد.
نرسیدن اکسیژن به مغز این دختر بچه، آسیب های شدیدی به سلول های خاکستری در عمق مغز وارد کرده و موجب تحلیل رفتن سلول های مغزی شده بود، و این کودک نوپا دیگر نمی توانست صحبت کند، راه برود، یا به صداها پاسخ دهد- او بدون هیچ کنترلی به خود می پیچید و تنها سرش را تکان می داد.
به کمک درمان های اکسیژنی- شامل درمان با اکسیژن پرفشار یا HBOT- که توسط تیمی از دانشگاه پزشکی ایالت لویزانا و دانشگاه داکوتای شمالی انجام شد، پزشکان توانستند آسیب های مغزی این دختر بچه را با حد قابل قبولی ترمیم کنند.

۲٫ نزدیک شدن به هم جوشی هسته ای پایدار
هم جوشی هسته ای می تواند کلید ایجاد انرژی تقریبا نامحدود باشدریال به طوری که به جز آب دریا، چند فرآورده ی جانبی دیگر هم دارد، اما مدت هاست محققان به دنبال آن هستند تا ماشینی را بسازند که بتواند چنین واکنش قدرتمندی را به صورت پایدار کنترل کند.
اما این روند در حال تغییر است. در اواخر سال ۲۰۱۵، آلمان یک رآکتور هسته ای عظیم را راه اندازی کرد و از آن زمان به بعد توانسته است یک توده از پلاسمای هیدروژن را در خود نگاه دارد.
آلمان تنها کشوری نیست که این دستاورد را کسب کرده است و کره جنوبی و چین توانسته اند در دستگاه های هم جوشی خود، واکنش های رکوردشکنی را انجام دهند. بریتانیا هم یک رآکتور پیشرفته دیگر را فعال کرده است که می تواند در مرکز خود به شکلی پایدار، پلاسما تولید کند.
در واقع، دانشمندان موسسه MIT پیش بینی می کنند که به کمک این پیشرفت های جدید، ما تا سال ۲۰۳۰ می توانیم از انرژی هم جوشی هسته ای در شبکه های خود استفاده کنیم.

۳٫ اکنون ما می توانیم به جهان “گوش فرا دهیم”.
احتمالا با پیشرفت هایی که در سال ۲۰۱۵ در مورد امواج گرانشی عظیم حاصل شد، آشنا هستید. اما شاید ندانید که ما از آن زمان به بعد حداقل دو موج گرانشی دیگر را شناسایی کرده ایم.
و با مجموعه جدیدی از شناساگرها به نام لیسا (آنتن فضایی تداخل سنج لیزری) که تا سال ۲۰۳۴ به کار گرفته می شوند، ما قادر خواهیم بود فرضیه های عجیب و غریب مختلف از جمله ایده وجود بعدهای دیگر در جهان را آزمایش کنیم.

۴٫ ما به ریشه‌کن کردن دومین بیماری از سطح کره زمین بسیار نزدیک شده ایم
انسان ها برای نخستین بار توانستند بیماری آبله را ریشه کن کنند. اکنون ما در آستانه ریشه کن کردن بیماری کرم گرینه هستیم، کابوسی دردناک که از پوست بدن انسان را آلوده می کند.
در اغاز سال ۲۰۱۵ تنها ۱۲۶ مورد از ابتلا به این بیماری روی کره زمین وجود داشت، که این کاهش چشمگیر را مدیون فیلترهای ارزان قیمت Straw برای آب آشامیدنی هستیم که از آلوده شدن انسان ها از طریق آب آشامیدنی جلوگیری می کنند. اما در ماه می امسال، گزارش ها نشان داده است تنها پنج مورد از این بیماری وجود دارد.

۵٫ ریشه کن شدن فلج اطفال هم بسیار قریب الوقوع است
از زمان اجرای طرح جهانی ریشه کن کردن بیماری فلج اطفال که از سال ۱۹۸۸ اغاز شده است، ابتلا به این بیماری در سطح جهان، به کمک برنامه ی واکسیناسیون، حدود ۹/۹۹ درصد کاهش یافته است.
در سال ۲۰۱۶ گزارش ها حاکی از آن بود که تنها ۱۹ مورد از ابتلا به این بیماری توسط ویروس جهش یافته در دنیا وجود داشته است، و از آن زمان تاکنون در سال ۲۰۱۷ هم تنها ۸ مورد از این بیماری در اثر ویروس های جهش یافته گزارش شده است.

۶٫ ما به ساخت دارویی برای درمان علائم اختلال اوتیسم، بسیار نزدیک شده ایم
امسال یک آزمایش بالینی کوچک و در عین حال موفق در آمریکا نشان داد که یک داروی ۱۰۰ ساله به نام سورامین می تواند علائم اختلالات عصبی اوتیسم را تا حد قابل ملاحظه ای درمان کند.
هنوز راهی دراز در پیش است، اما این نخستین بار است که ما به یافتن دارویی برای درمان علائم اختلال اوتیسم، تا این اندازه نزدیک شده ایم.

۷٫ دانشمندان در حال کار کردن روی یک صافی گرافینی هستند که آب دریا را به آب آشامیدنی تبدیل کند
در ماه آوریل امسال، محققان در جست و جو برای یافتن روشی موثر برای نمک زدایی، به نقطه عطفی دست یافتند و خبر از اختراع یک غشاء از جنس گرافین اکسید دادند که نمک را از آب دریا جدا می کند.
در حال حاضر، این تکنیک هنوز محدود به فضای آزمایشگاه است، اما نتایج نشان می دهد که ما چگونه می توانیم روزی، یکی از فراوان ترین منابع آب، یعنی آب دریا را به یکی از کمیاب ترین منابع- یعنی آب های آشامیدنی سالم تبدیل کنیم.

۸٫ دیگر نیازی نیست که شما هزینه های هنگفتی برای دسترسی به تحقیقات علمی کارشناسی شده بپردازید
جامعه ی علمی در حال مبارزه با محدودیت دسترسی به منابع علمی است، و مطالعه ای جدید نشان داده است که دسترسی به بیش از یک چهارم تمام مقالات علمی، توسط برنامه ی Unpaywall به صورت رایگان امکان پذیر است.

۹٫ دانشمندان تصور می کنند که می توانند روند از بین رفتن حافظه در بیماری آلزایمر را معکوس کنند
ممکن است حافظه ی از دست رفته،غیر قابل بازگشت نباشد. بر اساس مطالعات جدید انجام شده در موسسه ی MIT ، باکشف یک پروتئین که کارهای اصلی را انجام می دهد، اکنون می توان از یک آنزیم، که با فرآیندهای اصلی تشکیل حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر در ارتباط است، برای مقابله با این بیماری استفاده کرد.

۱۰٫ به تازگی ویتامینی کشف شده است که می تواند درصد ابتلا به نقص های مادرزادی و سقط جنین را در سراسر دنیا کاهش دهد.
در پروژه ای که دانشمندان آن را ” پس از کشف فولِیت یا ویتامین B9 ، مهم ترین کشف برای زنان باردار ” معرفی کرده اند، یک مطالعه ی ۱۲ ساله نشان داده است که زنان می توانند با مصرف کردن ویتامین B3 در زمان بارداری، از سقط خود به خود و نقص های مادرزادی در نوزادان جلوگیری کنند.

۱۱٫ محققان بالاخره متوجه شده اند که چگونه می توان آسیب های وارد شده به طناب نخاعی راترمیم کرد.
ترمیم صدمات وارد شده به طناب نخاعی به هیچ وجه ساده نیست. اما تحقیقات جدید تکنیک بسیار پیشرفته ای را برای این کار معرفی کرده و به طور کلی چگونگی ترمیم طناب نخاعی توسط بدن با اندکی دخالت از سوی جراحان در مراحل اولیه را توضیح داده است.
با کشف چگونگی ترمیم صدمات وارده به طناب نخاعی، محققان در نهایت می توانند درمان های موثرتری را پیدا کنند که حتی تا بازگشت توانایی حرکتی به کسانی که فلج شده یا دچار آسیب های دیگری در سیستم عصبی شده اند پیش برود.

۱۲٫ هایپرلوپ ها وارد عمل می شوند.
سیستم حمل و نقل هایپرلوپ، که زاده ی مغز الون ماسک هستند، نوید جابه جایی افراد را در محفظه هایی لوله ای بین شهرها، با و سرعت های بسیار بالا، در حدود ۱۱۲۶ کیلومتر در ساعت (۷۰۰ مایل در ساعت) می دهند. با این روش طی کردن فاصله ی بین نیویورک تا واشنگتن تنها ۲۹ دقیقه طول خواهد کشید.
تاکنون هایپرلوپ های آزمایشی در آمریکا، هلند، اسلواکی، و جمهوری چک ساخته شده اند. هدف این پروژه آن است که تا سال ۲۰۲۱، یک سیستم هایپرلوپ از آمستردام تا پاریس راه اندازی شود.
حتی ایده دیگری مبنی بر آن وجود دارد که دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک به یک هایپرلوپ عظیم تبدیل شود.

۱۳٫ دانشمندان در حال مقابله با پدیده ی مقاومت آنتی بیوتیکی هستند.
سازمان ملل، مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها را “یک تهدید جدی” برای سلامت جهانی اعلام کرده است، که برخی از دانشمندان پیش بینی می کنند می تواند تا سال ۲۰۵۰، سالانه بیش از ۱۰ میلیون نفر را به کشتن دهد. اما ما هنوز در این نبرد شکست نخورده ایم.
در آغاز سال جاری، دانشمندان از ساخت مولوکولی خبر دادند که می تواند مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها را به طور همزمان در چند سویه از باکتری ها متوقف کنند، و این یافته ها، امید بخش ترین پیشرفت هایی هستند که تا کنون در مقابله با پدیده مقاومت آنتی بیوتیکی به دست آمده اند.
شو لام، یکی از دانشجوهای مقطع دکترا در استرالیا، با یافتن روشی جدید برای کشتن باکتری ها بدون آنتی بیوتیک جامعه پژوهشگران را شگفت زده کرده است. او یک پلیمر ستاره ای شکل ساخته است که می تواند بدون آنتی بیوتیک شش سویه متفاوت از باکتری ها را یا تخریب دیواره ‌ی سلولی آن ها، از بین ببرد.

۱۴٫ ناسا تمام تحقیقات خود را در دسترس عموم قرار داده است
سال گذشته، ناسا اعلام کرده است که تمام پژوهش های منتشر شده ای را که توسط این موسسه فضایی حمایت مالی شده باشند بدون پرداخت هیج هزینه ای در دسترس عموم قرار خواهد داد، و یک پورتال عمومی برای منظور راه اندازی خواهد شد که همه می توانند به آن دسترسی داشته باشند.
این آرشیو رایگان آنلاین در پاسخ به سیاست جدید ناسا راه اندازی شده است، که بر اساس آن تمام مقالات پژوهشی که توسط ناسا تأمین مالی شده و در ژورنال های کارشناسی شده به چاپ رسیده اند، با گذشت یک سال از تاریخ انتشار باید در دسترس عموم قرار بگیرند.
و اما آخرین رویداد مثبت که بی اهمیت هم نیست…

۱۵٫ دانشمندان اخیرا نوع جدیدی از شفق ها را کشف کرده اند و آن را استیو نامیده اند.
شفق استیو پروتون، کشف خوشایند سال ۲۰۱۷ است.

این پدیده جدید فضایی شبیه یک نوار از نورچشمک زن است و در عرض های جغرافیایی بالا از نیمکره‌ی شمالی مشاهده شده است.
این پدیده بسیار زیبا و حیرت انگیز را در تصویر زیر مشاهده کنید. می بینید؟ زندگی آنقدرها هم که به نظر می رسد بد نیست.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *