بررسی و مقایسه مشخصات فنی رنو کولیوس ۲۰۱۷ در برابر هیوندای سانتافه

بررسی و مقایسه مشخصات فنی رنو کولیوس ۲۰۱۷ در برابر هیوندای سانتافه
  • 1396/5/27
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

هیوندای سانتافه یکی از محبوب ترین شاسی بلندهای موجود در بازار ایران است. اما کراس اوور دیگری که به تازگی وارد کشور شده و خود را به عنوان رقیب هیوندای سانتافه معرفی کرده است، رنو کولیوس ۲۰۱۷ می باشد که به راستی ویژگی های یک رقیب سرسخت را هم داراست. در ادامه قصد داریم به مقایسه ی این دو خودرو بپردازیم و مشخص کنیم که آیا رنو کولیوس واقعاً می تواند پا به پای سانتافه با آن رقابت کند؟

گویا آی تی – هیوندای سانتافه یکی از محبوب ترین شاسی بلندهای موجود در بازار ایران است. اما کراس اوور دیگری که به تازگی وارد کشور شده و خود را به عنوان رقیب هیوندای سانتافه معرفی کرده است، رنو کولیوس ۲۰۱۷ می باشد که به راستی ویژگی های یک رقیب سرسخت را هم داراست. در ادامه قصد داریم به مقایسه ی این دو خودرو بپردازیم و مشخص کنیم که آیا رنو کولیوس واقعاً می تواند پا به پای سانتافه با آن رقابت کند؟

۱) هیوندای سانتافه:

الف) طراحی ظاهری و داخلی:
سانتافه تا پیش از ورود رنو کولیوس در میان شاسی بلندها تقریباً بدون رقیب مانده بود. اما با ورود رنو کولیوس ایرادها و نقص های آن بیش از پیش خودنمایی کرد. در سال ۲۰۱۶ سانتافه دستخوش تغییراتی شد و چراغ های جلوی آن بیش از پیش زیبا شدند. این خودرو از یک بدنه ی خوش تراش و دل نشین بهره می برد و می توان گفت همین بدنه ی زیبا و جذاب نقش زیادی در فروش بالای این خودروی بزرگ و با ابهت داشته است.

طراحی داخلی سانتافه نیز همچون طراحی ظاهری آن خوب و قابل قبول است، به طوری که اکثر کارشناسان نظرات مثبتی در مورد طراحی داخلی این خودرو داشته و دارند. این خودرو از متریال با کیفیتی برای کابین استفاده نموده و در کل کابین از ارگونومی خوبی برخوردار است.
علاوه بر زیبایی داخل کابین، باید به فضای جادار آن نیز اشاره کرد. عایق بندی نیز در حد قابل قبولی است و صدای بیرون را به داخل راه نمی دهد. در کل، طراحی ظاهری و داخلی هیوندای سانتافه نمره ی قبولی می گیرد.

ب) سواری:
سانتافه دارای سیستم تعلیق مناسبی بوده و سواری آن نرم و راحت است. هندلینگ این خودرو عالی بوده و در پیچ ها بسیار ایمن است. علاوه بر این سیستم ترمز این خودرو نیز مطمئن و مورد پسند است.
اما نکته ای که در مورد این خودرو وجود دارد این است که در هنگام بالا بودن تعداد سرنشین به علت وزن زیاد، هندلینگ کاهش پیدا کرده و سواری تا حدودی کوبنده می شود. اما در کلیت ماجرا می توان سواری سانتافه را قابل قبول دانست.

ج) مشخصات فنی:
سانتافه دارای یک پیشرانه ی ۴ سیلندر ۲٫۴ لیتری بوده که توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت پیشرانه به وسیله ی یک گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود. مصرف سوخت این خودروی پرفروش به ازای هر صد کیلومتر معادل ۱۱٫۲ لیتر است که رقم بالایی به نظر می رسد. در کل سانتافه به نسبت ابعاد و وزنی که دارد از پیشرانه ی خوب و قدرتمندی برخودار نیست و به همین دلیل شتاب قابل قبول و راضی کننده ای ندارد.

۲) رنو کولیوس ۲۰۱۷

الف) طراحی ظاهری و داخلی:
طراحی ماشین های جدید رنو در رنو کولیوس نیز دیده می شود و این خود یک نکته ی مثبت برای این کراس اوور فرانسوی به شمار می رود. رنو کولیوس ۲۰۱۷ از لحاظ طراحی ظاهری بسیار قدرتمند، شیک و مدرن است. در واقع می توان گفت رنو کولیوس یکی از خوشگل ترین و لوکس ترین خودروهای کلاس خود است و تعداد کسانی که ممکن است طراحی ظاهری این خودرو بر دلشان ننشیند بسیار کم است.

از نگاه طراحی داخلی نیز می توان رنو کولیوس را یک ماشین سطح بالا و لوکس در نظر گرفت. متریال استفاده شده در کابین از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و به جرأت می توان گفت مواد آن از بهترین اجناس ساخته شده اند. از لحاظ فضای کابین نیز رنو کولیوس بسیار جادار بوده و استفاده از آن راحتی سرنشینان را به همراه خواهد داشت.

ب) سواری:
سیستم تعلیق رنو کولیوس بسیار قدرتمند است و در کنار سیستم انتقال قدرت پیشرفته ای که دارد باعث شده سواری رنو کولیوس ۲۰۱۷ بسیار نرم و راحت باشد. فرمان پذیری این خودرو بسیار قابل قبول بوده و باعث احساس لذت و راحتی در راننده خواهد شد. این خودرو از ترمزهای ایمن و مطمئنی برخوردار است و در پیچ ها نیز بسیار قابل اطمینان است.

ج) مشخصات فنی:
پیشرانه ی رنو کولیوس ۴ سیلندر و ۲٫۵ لیتری بوده و توانایی تولید ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۴۴ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت این پیشرانه از طریق گیربکس CVT شیفترونیک اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود. همچنین صفر تا صد این خودرو ۹٫۳ ثانیه بوده و مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی ۸٫۳ لیتر در ازای هر صد کیلومتر است.
با وجود آن که قدرت پیشرانه ی رنو کولیوس خیلی بالا نیست، اما این خودرو از سرعت و شتاب بسیار خوبی برخوردار است و در سربالایی ها کشش مناسبی دارد. در کل این خودرو برای استفاده ی شهری یک گزینه ی بسیار عالی بوده و با توجه به مصرف سوخت نسبتاً کم آن می توان گفت از لحاظ اقتصادی نیز گزینه ای مناسب است. رنو کولیوس خودروی کم استهلاکی بوده و برای آنان که از پول خرج کردن های مکرر برای خودرو متنفرند، گزینه ی مناسبی به نظر می رسد. گیربکس CVT رنو کولیوس با موتور هماهنگ بوده و تعویض دنده ی نرم و دقیقی دارد.

۳) جمع بندی:
در کل با دیدن ظاهر رنو کولیوس و رانندگی با آن می توانید تلاش مهندسان خودرو ساز رنو را ارج گزارید. این خودرو در کلاس خود واقعاً یکی از بهترین ها بوده و به سختی بتوان رقیبی پایاپای برای آن پیدا کرد. البته که هیوندای سانتافه نیز در نوع خود یکی از بهترین و پرطرفدارترین خودروهای شاسی بلند است، اما باید اعتراف کرد که در مقایسه با رنو کولیوس، این رنو کولیوس است که برگ برنده را در دست دارد و می تواند با توجه به قیمت، یک خرید مقرون به صرفه باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام کولیوس خیلی بهتر از سانتافه‌است ، سانتافه دیگه ارزش قبلا رو نداره ، قبلا وقتی سانتافه رو می‌دیدیم حس جالبی داشت ولی الان دیگه نه ، ظاهرش تکراری و خسته کننده س ولی کولیوس اینطور نیست و من شخصا وقتی در شهر کولیوس رو می‌بینم خیلی خوشم میاد و همین باعث شد چند ماه پیش یکی‌ش رو بخرم. طراحی منحصر به فرد کولیوس از نقاط قوتشه. سانتافه بر خلاف کولیوس خیلی گنده‌س(کسی که داشته باشه منو درک میکنه!!)
    خودم تا پاییز امسال سانتافه داشتم فروختمش کولیوس ۲۰۱۸ خریدم. دیگه رنو متحول شده و مثل قبلا نیست که ته ماشیناش ال نود پلاس باشه!
    ‌سانتافه هم چون ۹, ۱۰ سالی هست که با همین فیس تولید میشه به محبوبیت نسبی رسیده مطمئن باشید اگه کولیوس هم ۱۰ سال با این فیس خوب تولید میشد ، الان بجای همین سانتافه و ix55 و… و بسیاری از شاسی بلند های دیگه ، کولیوس رو داشتیم!!!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *