استفاده از امواج شوکی برای شناسایی سیارات دور

استفاده از امواج شوکی برای شناسایی سیارات دور
  • 1396/5/27
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

دانشمندان در آزمایشگاه شتاب دهنده ملی SLAC توانسته اند به کمک یک لیزر نوری پیشرفته (به روز رسانی شده)، بخش های بیشتری از فضا را ببینند.

گویا آی تی – این لیزر از امواج شوک برای ایجاد شرایط پرفشار در مواد استفاده می کند، و پاسخ ماده توسط یک لیزر اشعه ایکس بسیار پر نور دریافت می شود، و مشخص می کند که در داخل سیاره ها و شهاب سنگ ها چه اتفاقاتی می افتد. به روز رسانی برای لیزر نوری به معنای آن است که قدرت این لیزر سه برابر بیشتر شده است، که می توان آن را معادل قدرت ۱۷ تسلا در نظر گرفت که در حال تخلیه کردن باتری های ۱۰۰ کیلووات-ساعتی خود در مدت یک ثانیه هستند.
با استفاده از این فناوری، محققان توانستند تأثیر ضربات شهاب‌سنگ ها بر مواد معدنی را در محدوده‌ی پوسته کره زمین مورد بررسی قرار دهند، اما افزایش برد و قدرت لیزر به آن معنا است که دانشمندان اکنون می توانند مواد پرفشار را بیشتر مورد بررسی و مطالعه قرار دهند. شاگنسی برنان براون، یکی از دانشجوهای دکترای مهندسی مکانیک در این آزمایشگاه، می گوید این به روز رسانی ها موجب می شود که محققان بتوانند ” انواع جدید، شگفت انگیز، و بی سابقه ای از مواد نامتعارف را تولید کنند- مانند مواد موجود روی سیاره مریخ ، سیاره‌ی بعدی ما برای پا نهادن روی خاک،- که قابل اطمینان بوده و امکان ساخت مجدد هم داشته باشند.”

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *