الون ماسک: هوش مصنوعی، خطرناک تر از کره شمالی است!

الون ماسک: هوش مصنوعی، خطرناک تر از کره شمالی است!
  • 1396/5/28
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

برای بسیاری از شهروندان آمریکایی، تهدید یک حمله موشکی هسته ای از سوی کره شمالی، کاملا واقعی است. یعنی بسیار واقعی تر از مورد حمله قرار گرفتن توسط یک ربات هوشمند!
اما طبق اظهارات الون ماسک، قیام هوش مصنوعی می تواند نسبت به رژیم خطرناک کیم یونگ اون در پینوگ یانگ، تهدید بسیار بزرگتری برای بشریت باشد.

گویا آی تی – مدت‌ها است که مدیر عامل اجرایی تسلا و SpaceX در مورد خطرات هوش مصنوعی هشدار می دهد و آخرین هشدار خود را به تازگی اعلام کرده است، پس از آنکه یک ربات از OpenAI توانست برخی از بهترین بازیکن های دنیا را در یک رقابت گیمینگ حرفه ای شکست دهد.
ماسک به تازگی تصویری را با متن زیر به اشتراک گذاشته است:” در نهایت ماشین ها پیروز خواهند شد.” و در ادامه در کامنت ها نوشته است:” اگر شما نگران ایمنی هوش مصنوعی نیستید، باید باشید. این خطر بسیار جدی تر از کره شمالی است.”
“اگر نگران هوش مصنوعی نیستید، باید از این پس نگران باشید. این خطر بسیار جدی تر از کره شمالی است. ”

الون ماسک- ۱۲ آگوست ۲۰۱۷
ماسک پیش تر نیز دولت‌مردان را تشویق می کرد که در مورد استفاده بی خطر و ایمن از هوش مصنوعی قانون هایی وضع کنند، و بیان می کرد که ربات ها می توانند در هر شغلی جای انسان ها را بگیرند و ترغیب شوند که به انسان ها آسیب برسانند. ماسک در ماه جولای، به موسسه دولت‌مردان ملی گفته است: ” هوش مصنوعی یک خطر اساسی برای بقای تمدن انسانی است، به شکلی که حتی تصادفات اتومبیل ها، سقوط هواپیماها، داروهای معیوب، یا خوراکی های بد تا این اندازه خطرناک نبوده اند.”
این کارآفرین بزرگ که متولد آفریقای جنوبی است، پس از اظهار نظر مدیر فیسبوک مبنی بر آنکه “مخالفان” هوش مصنوعی مانند ماسک که “سناریوهایی برای روز قیامت” پیشنهاد می کنند، بسیار غیر مسئولانه عمل می کنند، با مارک زاکربرگ درگیری لفظی پیدا کرد. ماسک پس از این بحث اعلام کرد که درک زاکربرگ در مورد این موضوع، بسیار “محدود” است.

“من در مورد این موضوع با مارک صحبت کردم، درک او از این مسائل محدود است.”
الون ماسک- ۲۵ جولای ۲۰۱۷

OpenAI یک شرکت تحقیقاتی غیر انتفاعی، به پشتیبانی ماسک است، که خود را با عبارت “کشف و نمایش مسیری ایمن و بی خطر برای استفاده از هوش مصنوعی عمومی” توصیف می کند. رباتی که موجب ارسال این توئیت از سوی ماسک شد، در یکی از رقابت های e-Sport سیاتل، بازی Dota 2 را در برابر حریف های انسانی بازی کرد. این بازی بسیار پیچیده و محبوب است که دو تیم از “قهرمانان” را در مقابل یکدیگر قرار می دهد، و هدف بازی، از بین بردن پایگاه تیم مقابل است.
به گزارش مجله فناوری The Verge این ربات توانست با تمرین کردن این بازی به مدت دو هفته، از مهارت های کافی برای شکست دادن دو بازیکن رده اول Dota 2 برخوردار باشد.
ماسک تنها شخص معروفی نیست که در مورد خطرات هوش مصنوعی هشدار داده است. در ماه ژانویه، او و استفن هاوکینگ از محققانی بودند که یک نامه سرگشاده را امضا کردند که در آن به ۲۳ نکته راهنما برای توسعه هوش مصنوعی، به شکلی که برای بشریت مفید باشد اشاره شد بود، و این نامه توسط موسسه آینده ی زندگی به چاپ رسید. اصول مطرح شده در این نامه، شامل آن است که هوش مصنوعی باید برای خدمت به “اایده آل های اخلاقی مشترک برای تمام انسان ها، و نه یک دولت یا سازمان توسعه داده شود” و اینکه باید از “رقابت های تسلیحاتی برای ساخت سلاح های خودکار کشنده” اجتناب شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *