سرعت دسترسی به اینترنت با تراشه پژوهشگران ایرانی چندبرابر می شود

سرعت دسترسی به اینترنت با تراشه پژوهشگران ایرانی چندبرابر می شود
  • 1396/6/7
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

دو پژوهشگر ایرانی که در دانشگاه یو اس دیویس کالیفرنیا مشغول هستند، تراشه ای با فرکانس بالا اختراع کردند. این تراشه توانایی انتقال سریع ده ها گیگا بایت اطلاعات در ثانیه دارد. این اختراع می تواند سرعت دسترسی به اینترنت و همچنین ظرفیت ارتباطی شبکه های مخابراتی را افزایش دهد.

گویا آی تی – این تراشه، توسط امید مؤمنی استادیار دانشکده ی مهندسی رایانه و برق دانشگاه یو اس دیویس و حسین جلیلی دانشجوی دکترای این دانشگاه طراحی شده است. آن ها در طراحی این تراشه، از سیستم آنتن آرایه فازی استفاده کرده اند. این سیستم، با گرفتن انرژی از منابع مختلف، آن ها را در یک تک پرتو متمرکز می سازد. انرژی مورد نظر را می توان در فضایی محدود منتقل و به سوی مقصدی معلوم، هدایت کرد.
امید مؤمنی می گوید اختراع آرایه های فازی در فرکانس های بالا کار بسیار دشواری است و او و همکارش جلیلی برای نخستین بار توانسته اند چنین اختراعی داشته باشند.
تراشه ی اختراع شده روی باند ۳۷۰ گیگاهرتز و با پهنای باند ۵۲ گیگا هرتز عمل می کند. این در حالی است که امواج رادیویی اف ام بر روی باند ۸۷٫۵ و ۱۰۸ مگاهرتز عمل می کنند. شبکه های نسل چهارم نیز بر روی بند ۸۰۰ مگاهرتز و ۲٫۶ مگاهرتز و با پهنای ۲۰ مگاهرتز عمل می کنند. این ارقام نشان می دهند که تراشه ی اختراع شده تا چه حد با امواج رادیویی و همچنین شبکه های نسل چهارم فاصله دارد!
مؤمنی و خلیلی سعی دارند که تحقیقات خود را در زمینه ی استفاده از تراشه تکمیل و از آن در سیستم های مخابراتی و تصویربرداری استفاده کنند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *