بررسی معایب نسخه های N و KN ویندوز + ۱ راه حل ویژه

بررسی معایب نسخه های N و KN ویندوز + ۱ راه حل ویژه
  • 1396/6/9
  • زهرا معبودی
  • 0

همانطور که می دانید مایکروسافت ارائه دهنده سیستم عامل ویندوز است. این شرکت نسخه های ویژه ای برای ویندوز های خود ارائه می دهد که به ترتیب آنها نسخه N و KN می باشند.  اولین چیزی که در مورد این دو نسخه از ویندوز معرفی شده این است که به ترتیب این دو نسخه در اروپا و کره ارائه شده است.

از طرفی می توان گفت که این نسخه ها همان نسخه هایی از ویندوز هستند که ما از آنها استفاده می‌کنیم  که البته باید بررسی کنیم که این دو نسخه جدید چه تفاوتی با نسخه های دیگر دارد. این مقاله دقیقا به همین منظور نوشته شده پس با ما همراه باشید.

همانطور که گفتیم نسخه N در اروپا عرضه می شود در این نسخه چند ویژگی از چند رسانه‌ای بودن و پخش چند رسانه ای از دست داده شده است. مثلاً در ویندوز ۷ شما اثری از مدیا پلیر  و مدیا پلیر کلاسیک نخواهید دید.  از طرف دیگر از ویندوز ۱۰ استفاده می کنید به ابزارهای مثل مدیا پلیر، ضبط کننده صدا و اسکایپ دسترسی ندارید.

ویندوز نسخه N و KN

در نسخه ای از ویندوز که در کره ارائه می‌شود نمی توان ویندوز مدیا پلیر و ویژگی های چندرسانه مرتبط با ویندوز مدیا پلیر را مشاهده کرد.  در این نسخه شما اثری از پیام رسان مایکروسافت هم نمی بینید که البته این زیان چندانی به شما نمی رساند چرا که خود مایکروسافت بعد از مدتی توسعه این قابلیت و این ابزار را متوقف کرده است.

  لزومی ندارد که شما حتما از این نسخه ها استفاده کنید بلکه می‌توانید به راحتی از نسخه استاندارد ویندوز بهره مند شوید.  دقت کنید که هر ویندوزی که ارائه می شود دارای یک نسخه N می باشد.  مثلاً ویندوز ۷ یک نسخه  N دارد،  همچنین ویندوز ۱۰ نیز یک  نسخه N همراه خواهد داشت.

اگر قصد خرید ویندوز ۱۰ را داشته باشید  معمولا دو  گزینه پیش روی شما قرار دارد که این دو شامل عبارت زیر می شود:

Windows 10 Home N

Windows 10 Professional N

هر  کدام از این دو ویندوز را شما خریداری کنید می توانید تمام قابلیت های ویندوز استاندارد را در اختیار بگیرید مگر آن تعداد ویژگی‌هایی که پیش از این در پاراگراف قبلی به آن پرداخته ایم.

ویندوز نسخه N و KN

علت اینکه مایکروسافت ویندوز های خود را بدون  نرم افزارهای مدیا پلیر ارائه می کند می توان در سال ۲۰۰۴ جستجو کرد.  در این سال اتحادیه اروپا ادعا داشت که مایکروسافت قانون رقابتی شرکتها را در اروپا نقض کرده و باید علاوه بر پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو ویندوزهای خود را  بدون نسخه ویندوز مدیا پلیر ارائه کند. چنین ادعایی در سال بعد یعنی سال ۲۰۰۵ توسط کره تکرار  شد و طی آن  مایکروسافت مجبور شد ۳۲ میلیون دلار جریمه پرداخت کند و نسخه ای بدون حضور ویندوز مدیا پلیر و پیام رسان MSN ارائه دهد.

اما این حذفیات موجب شد که عملکرد ویندوز با اختلالاتی روبرو باشد.  زمانی که مایکروسافت ناچار شد ویندوز مدیا پلیر خود را حذف کند در واقع با حذف یک برنامه معمولی روبرو نبود.  جالب است بدانید که حذف ویندوز مدیا پلیر بر روی آفیس تا بازی‌های ویدیویی نیز تاثیر داشته است. شاید به همین علت است که بسیاری از اوقات دارندگان این قبیل ویندوز ها با مشکلات اجرایی در برخی اپ ها روبرو می شوند.

حالا ممکن است شما به طور اتفاقی از یکی از ویندوزهای یاد شده در پاراگراف های قبلی استفاده کنید در چنین حالتی از ویندوز مدیا پلیر در ویندوز شما خبری نیست.  بنا براین می توانید از پک پیشنهادی مایکروسافت برای جبران این مشکل استفاده کنید.  این پک رایگان که  Media Feature نام دارد، برای ویندوزهای ۷ و ۸ و ۱۰ در اختیار شما قرار دارد. برای دانلود این پک ها به تناسب نام ویندوز خود، روی لینک های روبرو کلیک کنید:   ویندوز ۱۰، ویندوز ۸ و ویندوز ۷

ویندوز نسخه N و KN

هدف مایکروسافت از ارائه این نسخه از ویندوز این بوده که بتوانند حقوق سایر تولیدکنندگان نرم افزار ها را رعایت کند اما جالب است بدانید که هرچند مایکروسافت به وظیفه خود عمل کرد اما میزان استقبال از این ویندوز ها کاملاً کاهش یافت  چرا که این نسخه ها دارای مشکلات مختلف بودند که عملکرد کاربران را تحت تاثیر قرار می‌داد.

هرچند ویندوز دارای امکانات مختلف بود که رقبای زیادی را در مقابل خود مشاهده کرد اما می‌توان گفت که ویندوز هم در مواردی که برای آنها جریمه پرداخت کرد رقبایی دارد که هرگز به پای ان ها نخواهد رسید. مثلا به نظر شما چه موقع مسنجر ویندوز به پای فیس بوک و اسکایپ خواهد رسید؟

شما می توانید نیاز خود را نسبت به استفاده از ویندوز به طور واضح مشخص کنید در صورتی که نیاز دارید از نرم افزار های مهمی مثل آفیس به صورت مکرر استفاده کنید لازم است که از نسخه استاندارد استفاده کنید و دردسر های بعدی را به جان نخرید.

توصیه ما به شما این است که اگر می خواهید یک ویندوز کامل در اختیار داشته باشید از نسخه استاندارد آن استفاده کنید یا اینکه با نصب پک مورد پیشنهادی که قبل از این در مورد آن صحبت شد نسخه های ناقص را به نسخه های استاندارد تبدیل کنید.

 در این باره آیا تجربه ای از ویندوزهای N و KN دارید؟ دیدگاه ها و تجربیات خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *