بررسی مشخصات فنی کراس اوورِ «اوپل موکا»

بررسی مشخصات فنی کراس اوورِ «اوپل موکا»
  • 1396/6/11
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

کمپانی آلمانی اوپل، بالاخره پیش فروش محصولات خود را در ایران آغاز خواهد کرد و اولین محصول آن‌ ها کراس اوور موکا خواهد بود. موکا نخستین بار سال ۲۰۱۲ رونمایی شد. این کراس اوور را در آمریکا و چین با نام انکور و در انگلستان و استرالیا با لوگوی واکسال می شناسند. در این نوشته، به بررسی مشخصات فنی، امکانات و قیمت این کراس اوور تازه وارد خواهیم پرداخت. با گویا آی تی همراه باشید.

گویا آی تی – کمپانی آلمانی اوپل، بالاخره پیش فروش محصولات خود را در ایران آغاز خواهد کرد و اولین محصول آن‌ ها کراس اوور موکا خواهد بود. موکا نخستین بار سال ۲۰۱۲ رونمایی شد. این کراس اوور را در آمریکا و چین با نام انکور و در انگلستان و استرالیا با لوگوی واکسال می شناسند. در این نوشته، به بررسی مشخصات فنی، امکانات و قیمت این کراس اوور تازه وارد خواهیم پرداخت. با گویا آی تی همراه باشید.
بررسی مشخصات فنی کراس اوورِ «اوپل موکا»
الف) طراحی ظاهری و داخلی:
بسیاری ادعا دارند که موکا بازطراحی شده ی هاچبک کورسا، یعنی پرفروش ترین مدل اوپل، است. این ادعا درست باشد یا نه، آن چیزی که مهم است این است که موکا در ظاهر به خوبی همچون یک کراس اوور دیده می شود و نه صرفاً یک هاچبک. البته می توان موکا را یک کراس اوور کوچک در نظر گرفت، که چنین نیز هست زیرا موکا کوچک ترین کراس اوور کمپانی اوپل به شمار می رود.
به صورت کلی اگر بخواهیم نگاهی به طراحی ظاهری این کراس اوور آلمانی داشته باشیم، و ابتدا از نمای جلوی این خودرو آغاز کنیم، باید به چراغ های جلوی درشت، چراغ های LED در جلو، سپر بسیار عالی و تعبیه عالی مه شکن ها در سپر اشاره داشته باشیم. ذکر این نکته نیز لازم است که جلو پنجره ی موکا با قاب کروم همراه است.
در نمای جانبی و پشت نیز همچون نمای جلو با طراحی بسیار شیک و دلپسندی مواجه ایم. وجود برجستگی های استادانه روی درب ها، آینه های همرنگ با بدنه و رینگ های اسپرت در نمای جانبی و همچنین برجستگی هایی که در طراحی پشت دیده می شود همه در اسپرت و لوکس شدن موکا نقش زیادی ایفا می کنند.
در کل با وجود آن که موکا یک کراس اوور کوچک است، اما به لطف سبک طراحی آن، خصوصاً در سپر، و برجستگی های متعدد روی بدنه، موکا از دور یک کراس اوور پر ابهت و بزرگ به نظر می رسد. در آخر ذکر این نکته لازم است که موکا با طولی معادل ۴٫۲۸۰ متر، عرضی معادل ۱٫۷۷۵ متر و ارتفاعی معادل ۱٫۶۴۶ متر عرضه شده است.
به کابین و فضای داخلی موکا که نگاه می کنیم با ظاهری مدرن تر و شیک تر مواجه می شویم. رنگ مشکی بسیار جذاب و دل پسند کابین در همه جای آن باعث شده که در نگاه کلی طراحی داخلی موکا بسیار شیک به نظر برسد. طراحی بسیار عالی داشبورد، نمایشگر ۷ اینچی و دکمه های فارغ از پیچیدگی زیر آن و کیلومتر شمار جذاب از جمله مواردی هستند که جلو کابین موکا را بسیار لوکس و جذاب جلوه می دهند.

با توجه به بهره بردن موکا از چرم مصنوعی و چوب با کیفیت در طراحی کابین، از لحاظ متریال نیز می توان گفت طراحی داخلی موکا در وضعیت خوبی قرار دارد.
فضای داخلی موکا با توجه به ابعاد این خودروی کوچک متناسب به نظر می رسد و می تواند برای ۴ نفر بسیار مناسب باشد. اما به نظر می رسد فضا برای نشستن سه نفر در عقب آن چنان مهیا نباشد. افراد قد بلند، یعنی افرادی که قدی بالای ۱۸۰ سانتی متر دارند، می توانند در فضای عقب خودرو وضعیت آسوده ای داشته باشند اما صندلی های جلو، آن طور که به نظر می رسد، برای افراد قد بلند آنچنان مناسب نیستند.
صندوق موکا نیز حجم قابل قبولی دارد (۳۶۰ لیتر) و می توان برای سفرهای بیرون شهری روی آن حساب کرد.
با توجه به طراحی زیبای کابین و همچنین بهره بردن موکا از متریالی خوب در قسمت کابین، می توان گفت طراحی داخلی موکا همچون طراحی ظاهری آن نمره ی بسیار خوبی می گیرد و می تواند رقیبی بسیار سرسخت برای کراس اوورهای موجود در ایران، خصوصاً کراس اوورهای زیبای کره ای، باشد.

ب) امکانات:
موکا از امکانات رفاهی و ایمنی بسیاری برخوردار است. اگر بخواهیم به طور خلاصه به برخی از این امکانات رفاهی و ایمنی اشاره داشته باشیم، به نظر می رسد موارد زیر در اولویت باشند:
• اینتر کولر
• سانروف
• چراغ های LED
• آینه های برقی
• سنسور باران
• کروز کنترل
• نمایشگر ۴٫۲ اینچی در پنل پشت فرمان
• نمایش اطلاعات فنی خودرو روی شیشه جلو
• فرمان برقی حساس به سرعت
• تهویه مطبوع دوگانه
• فناوری هوشمند ESC (با استفاده از این فناوری، خودرو در جهت گیری های ناگهانی فرمان، می تواند تعادل خود را حفظ کند.)
• سیستم ترمز ABS
• سیستم ترمز EBD
• دیسک های خنک شونده در جلو
• سیستم کنترل پایداری ESP Plus
• ۸ ایربگ
بررسی مشخصات فنی کراس اوورِ «اوپل موکا»
ج) مشخصات فنی:
در بازار جهانی، اوپل موکا با سه نوع پیشرانه، یعنی یک نوع بنزینی و دو نوع دیزلی ارائه می شود، اما در ایران تنها نوع بنزینی آن حضور خواهد داشت. اما همین نوع بنزینی نیز احتمالاً در سه مدل در ایران عرضه شود که به طور مختصر به معرفی مشخصات فنی این سه مدل بنزینی خواهیم پرداخت.
مدل اول، ۱٫۴ لیتری بوده و قادر به تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور است. شتاب صفر تا صد آن ۱۲ ثانیه و مصرف سوخت آن در ازای هر صد کلیومتر به صورت ترکیبی ۷ لیتر است. (۸٫۵ لیتر در ترافیک شهری و ۵٫۵ لیتر در جاده.)
دو مدل بعدی، که هر دو ۱٫۴ لیتری توربوشارژ هستند، یکی ادیشن نام دارد و دیگری اینووشن.
ادیشن، ارزان تر از اینووشن است و قدرتی معادل ۱۴۰ اسب بخار و گشتاوری ۲۰۰ نیوتن متری دارد. شتاب صفر تا صد آن ۱۰٫۵ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن در ازای هر صد کیلومتر ۶٫۵ لیتر است. (۷٫۵ لیتر در ترافیک شهری و ۵ لیتر در جاده.)
اینووشن قادر به تولید ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور است و همچون نسخه ی ادیشن صفر تا صد را در حدود ۱۰ ثانیه طی می کند. مصرف سوخت اینووشن و سایر مشخصات آن نیز تفاوتی با ادیشن ندارد.
بررسی مشخصات فنی کراس اوورِ «اوپل موکا»
د) قیمت:
مدل ادیشن موکا در ایران با قیمتی حدود ۱۵۰ میلیون تومان به فروش خواهد رسید و مدل ایموشن قیمتی ۱۸۰ میلیونی خواهد داشت. بدیهی است که هم قیمت ۱۵۰ میلیونی و هم قیمت ۱۸۰ میلیونی موکا می تواند در ایران به عنوان مانعی برای فروش زیاد این خودرو عمل کند. زیرا کراس اوورهای کوچکی که در ایران هستند، به مراتب قیمتی کمتر از ۱۵۰ میلیون دارند.

ه) حرف آخر:
در کل اوپل موکا یک خودروی مناسب برای استفاده ی روزانه محسوب می شود. به لطف سیستم تعلیق، فنربندی و هندلینگ خوبی که موکا دارد، سواری آن بسیار راحت و لذت بخش است و کوبش های جاده را به کابین منتقل نمی کند. طراحی ظاهری و داخلی، امکانات، ایمنی و قدرت پیشرانه های این کراس اوور آلمانی می توانند آن را به رقیبی مهم و جدی برای کراس اوورهای موجود در ایران تبدیل کنند، هر چند که قیمت این خودرو، همانطور که گفته شد، ممکن است به عنوان مانعی برای فروش زیاد آن عمل کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *