آغاز فعالیت بین المللی بزرگ ترین لیزر اشعه ی ایکس جهان در آلمان

آغاز فعالیت بین المللی بزرگ ترین لیزر اشعه ی ایکس جهان در آلمان
  • 1396/6/12
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

طولانی ترین تونل لیزر اشعه ی ایکس جهان در هامبورگ آلمان فعالیت بین المللی خود را شروع کرد.

گویا آی تی – این لیزر فوق العاده که «لیزر بدون الکترون اروپا» نام دارد، در سپتامبر سال ۲۰۱۶ افتتاح شده و اخیراً فعالیت بین المللی خود را آغاز نموده است. این دستگاه در ماه مه امسال فعالیت خود را شروع کرده بود اما هم اکنون فعالیت بین المللی آن با سرعت ۲۷ هزار پالس بر ثانیه آغاز شده است.
به دلیل سرعت بسیار بالای ذرات ریز اتمی، امکان مشاهده ی آن ها نه تنها توسط چشم انسان بلکه با استفاده از بسیاری از تجهیزات پیشرفته ی الکترونیکی نیز میسر نیست. برای دیدن حرکات این ذرات نیاز به دوربینی هست که چند کیلومتر طول داشته باشد. کار لیزر اشعه ی ایکس در حقیقت همین است.
لیزر اشعه ی ایکس، امواج اشعه ی ایکس را با سرعت یک پالس بر ثانیه و طول موج ۰٫۸ نانومتر می تاباند. با بهبود کارکرد این دستگاه سرعت آن به ۲۷ هزار پالس بر ثانیه می رسد. پیش از این حداکثر سرعت این دستگاه ۱۲۰ پالس بر ثانیه بوده است. با استفاده از این دستگاه گرفتن حدود ۳۰۰۰ عکس در ثانیه امکان پذیر می شود. با به کارگیری این قابلیت می توان رفتار ذرات ریز اتمی را با دقت هرچه بیشتری مورد مطالعه قرار داد. دقت این لیزر در مقایسه با دستگاه های دیگر یک میلیارد برابر است!
طول تونل این دستگاه ۱٫۷ کیلومتر است. در این دستگاه الکترون ها به سرعتی در حدود سرعت نور می رسند و سپس از مجاورت آهنربا عبور داده می شوند. طی این فرایند نیرویی به الکترون ها وارد می شود که سبب تغییر مسیر آن ها و در نتیجه تولید پالس های اشعه ی ایکس می گردد.
در حال حاضر دستگاه مشابه دیگری با نام «منبع نور منسجم لیناک» در آمریکا فعال است که ظاهراً در ماه های آینده سرعت خود را به یک میلیون پالس بر ثانیه خواهد رساند. این دستگاه رقیبی برای لیزر بدون الکترون اروپا محسوب می شود و در صورت دستیابی به هدف خود می تواند جایگاه این دستگاه را به عنوان بزرگ ترین لیرز اشعه ی ایکس جهان تصاحب نماید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *