دستورالعمل پشتیبان گیری خودکار برای دیوایس های اندرویدی

دستورالعمل پشتیبان گیری خودکار برای دیوایس های اندرویدی
  • 1396/6/13
  • زهرا معبودی
  • 0

احتمالا اولین چیزی که در رابطه با دنیای دستگاه های دیجیتالی حامل محتوا به شما یاد داده اند و در مورد آن هشدار داده اند، بک آپ گیری یا پشتیبان گیری بوده است. متاسفانه در اکثر اوقات ما توجهی به این موضوع نداریم و وقتی دیتاهایمان از دست رفت، برایش افسوس می خوریم. امروزه بیش از هر جای دیگری شاید گوشی ها و تبلت های ماست که سر شار از فایل های ضروری مان است که اگر از دست بروند، به تمام معنی، ورشکست خواهیم شد.

بیشتر کاربران زمانی های فاصله داری برخی از دیتاهای خود را ذخیره می کنند یا از آن پشتیبان گیری می کنند. مثلا من امروز صبح به آخرین بک آپ خودم برگشتم و دیدم که مربوط به ۸ ماه اخیر است. خب این خبر خوبی نیست چرا که اگر، امروز برای گوشی من مشکلی پیش می امد دیتاهای این مدت را کاملا از دست می دادم.

خوشبختانه ابزاری وجود دارد که به شما کمک می کند بتوانید از دستگاه تان به طور اتوماتیک بک آپ تهیه کنید. بدین صورت حتی اگر شما فراموش کنید که این کار را انجام دهید خیالتان راحت است که نرم افزاری این کار را برای تان خواهد کرد.

automatically-back-up-everything-your-android

Tasker را دانلود کنید

Tasker نرم افزاری است که به شما کمک می کند به طور منظم و سفارشی، از سیستم خود بک آپ بگیرید و در موقع ضروری از آن استفاده کنید.

برای استفاده از این برنامه روی گوشی اندرویدی تان نیاز به امکانات زیر دارید:

اول اینکه باید گوشی تان روت شده باشد

دوم اینکه Custom recovery نصب شده باشد

سوم اینکه Tasker را روی گوشی تان نصب کرده باشید

چهارم اینکه یک File explorer برای مرور فایل ها و اپ ها روی گوشی نصب باشد.

خب حالا شروع می کنیم:

ابتدای امر نیاز دارید تا یک پروفایل در این سرویس داشته باشید. برای این کار  این لینک را در دسکتاپ باز کنید و فایل زیپ موجود در آن را دانلود کنید. بعد از این که فایل را دانلود کردید آن را داخل مموری انتقال داده و از طریق برنامه اکسپلورر اپ ها در اندروید، پیدا کرده و دیتاهای آن را استخراج کنید.

فایل مربوطه با نام NANDroidTasker.zip باید روی دستگاه تان نمایش داده شود:

Extract

بر روی فایل مورد نظر که در بالا نام و موقعیت آن را مشاهده می کنید، فشار دهید و کمی نگهدارید تا آپشن ها به صورت زیر باز شود و در این جا لازم است که Extract را فشار دهید:

Extract

پروفایل ها را به Tasker وارد کنید

حالا زمان آن رسیده که پروفایل هایی که دانلود کرده اید را به برنامه معرفی کنید. نرم افزار tasker را باز کنید و از میان منو های ان، تب پروفایل را باز کنید. در این مرحله لازم است که Import را بزنید.

از اینجا، دوبار دکمه برگشت را در گوشه سمت راست بالای صفحه فشار دهید تا به حافظه داخلی خود دسترسی داشته باشید، سپس اولین پروفایلی که قبلا استخراج کرده اید را پیدا کرده و انتخاب کنید.

 Profiles

 Profiles

 Profiles

شما باید این کار را تکرار کنید تا تمام پروفایل هایی که دانلود کرده اید را به برنامه فرا خوانی کنید. در نهایت باید در صفحه اصلی دو تا آیکون از پروفایل به نام های “Nandroid backup” و “Nandroid retention ” مشاهده کنید.

"Nandroid backup" "Nandroid retention."

"Nandroid backup" "Nandroid retention."

زمان بندی پشتیبان گیری را تغییر دهید

به طور پیش فرض، پشتیبان گیری برنامه ریزی شده NANDroid هر ۳ روز در ساعت ۶:۳۰ صبح انجام می شود و پروفایل ها به طور خودکار پشتیبان هایی را که از سه سال گذشته بزرگتر هستند حذف می کند.

برای این که این برنامه ریزی را تغییر دهید، باید منو اصلی برنامه را باز کرده و از آن جا گزینه Nandroid backup را پیدا کنید. آن را گسترش دهید تا به ۶:۳۰AM برسید پس روی آن ضربه بزنید تا بتوانید آن را تغییر دهید. با این وضعیت می توانید به طوری که دلخواه تان است، پشتیبان گیری را تغییر دهید.

6:30AM

حالا اگر می خواهید فاصله بین پشتیبان گیری ها را تغییر دهید، به بالای برنامه رفته و از آن جا منو را باز کرده و گزینه TWRP backup را انتخاب کنید. بعد که لیست مطابق زیر باز شد روی ردیف اول که در واقع دستورالعمل  #۱ است ضربه بزنید. در این جا فیلد TO را مد نظر داشته باشید و مدت روزهای بین بک آپ گیری را انتخاب کنید:

در نهایت، اگر می خواهید تعدادی از پشتیبان گیری های NANDroid را قبل از اینکه پروفایل ها به صورت خودکار موارد قدیمی را حذف کنند، تغییر دهید، روی «TWRP retention» ضربه بزنید. از اینجا، عمل # ۱ را در task دوباره ضربه بزنید، سپس شماره را در قسمت Field برای نشان دادن تعداد پشتیبان های NANDroid ای که می خواهید در هر زمان معین نگه دارید، تغییر دهید.

NANDroid

NANDroid

NANDroid

اکنون که همه چیز را تنظیم کرده اید، فقط باید یک بار پشتیبان گیری TWRP را اجرا کنید تا مطمئن شوید که این همه کار درست انجام شده است. از Tasks tab  در منوی اصلی Tasker، از نرم افزار روی  “TWRP backup” ضربه بزنید، سپس دکمه  play را در گوشه پایین سمت چپ صفحه فشار دهید. ظرف چند ثانیه، Tasker باید دسترسی Superuser را درخواست کند (اگر قبلا آن را قبول نکردید)، بنابراین روی «Grant» در پنجره کلیک کنید.

Grant

Grant

حالا به طور خودکار اولین پشتیبان گیری شما انجام خواهد شد. بدین صورت می توانید با خیال راحت از دیتاهای خود پشتیبان گیری کنید. نکته ای که وجود دارد این است که این سرویس برای گوشی های روت شده قابل استفاده است. اگر شما تا کنون تجربه پشتیبان گیری اتوماتیک از گوشی برای گوشی های غیر روت شده، دارید، تجربه تان را در بخش نظرات همین مطلب گویا آی تی بنویسید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *