چگونه از مصرف ناخواسته اینترنت جلوگیری کنیم؟

چگونه از مصرف ناخواسته اینترنت جلوگیری کنیم؟
  • 1396/6/14
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

یکی از مشکلات کاربران اینترنت استفاده ‌ی ناخواسته ‌ی دستگاه ‌های مختلف، خصوصاً تلفن‌ های همراه از اینترنت و در نتیجه افزایش هزینه ی آن است.

گویا آی تی – بسیاری از برنامه های در حال اجرا در پس زمینه ی تلفن همراه و همچنین به روزرسانی خودکار نرم افزارها از جمله عللی هستند که باعث مصرف ناخواسته ی اینترنت می شوند. شاید خیلی از کاربران از نرم افزارهایی که به صورت پنهان از اینترنت استفاده نموده و باعث کاهش حجم آن می شوند آگاه نباشند و در نتیجه ی این نا آگاهی اپراتورهای ارائه کننده ی تلفن های همراه را متهم به کم فروشی یا گران فروشی کنند.
محمود واعظی، وزیر پیشین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این باره می گوید که مشترکان سرویس های اینترنت باید در نظر داشته باشند که میزان اینترنت مصرفی در حال حاضر به هیچ وجه قابل مقایسه با میزان مصرف این سرویس در گذشته نیست. در سال های پیشین مصرف اینترنت کاربران بیشتر در حد دانلود فایل های متنی و عکس بوده است، اما در حال حاضر دانلود فایل های ویدئویی باعث می شود تا حجم اینترنت مشترکان در زمان کمتری به پایان برسد. این مقام مسئول ادعای هرگونه کم فروشی و حجم خوری اینترنت را از جانب اپراتورهای ارائه کننده ی این سرویس مورد تکذیب قرار داد. واعظی اظهار داشت که در حال حاضر تمام فعالیت های اپراتورها به صورت هوشمند بوده و امکان تغییر حجم ترافیک مصرفی مشترکان به صورت دستی وجود ندارد.

نحوه ی جلوگیری از مصرف ناخواسته اینترنت در تلفن های همراه
همان طور که گفته شد، فعال بودن نرم افزارها در پس زمینه ی تلفن های همراه می تواند باعث استفاده ی ناخواسته از حجم اینترنت مصرفی شود. برخی از این نرم افزارها حتی به ندرت مورد استفاده ی کاربران قرار می گیرند، اما به سبب فعال بودن در پس زمینه ی تلفن همراه، در حالی که کاربر از فعال بودن آگاه نیست حجم زیادی از اینترنت را مصرف می کنند. برای جلوگیری از مصرف اینترنت توسط این برنامه ها بهترین کار این است که این برنامه ها را غیر فعال کنید.
برای آگاهی از میزان مصرف اینترنت نرم افزارهای مختلف در سیستم عامل اندروید، باید پس از وارد شدن به تنظیمات یا همان setting به قسمت mobile data رفته و سپس گزینه ی data usage را انتخاب نمایید. در این قسمت شما می توانید برنامه هایی که بیش از همه اینترنت مصرف کرده اند را مشاهده نموده و آن ها را غیر فعال کنید. شاید بهتر باشد برای غیر فعال کردن این نرم افزارها از اپلیکیشن های مخصوص این کار استفاده کنید.
در سیستم عامل ios، برای مشاهده ی نرم افزارهایی که بیشترین میزان مصرف اینترنت را داشته اند، پس از وارد شدن به تنظیمات یا setting به قسمت cellular رفته و در این جا برنامه هایی که به آن ها نیازی ندارید را غیرفعال کنید.
یکی دیگر از اقدامات مفید برای جلوگیری از مصرف ناخواسته ی اینترنت توسط دستگاه های هوشمند این است که بروزرسانی خودکار نرم افزارها را در این دستگاه ها غیر فعال کنید. در این حالت برای بروزسازی هر نرم افزار باید به صورت دستی و موردی اقدام نمایید. این کار اگرچه باعث می شود برخی از نرم افزارهای شما به روز نباشند، با این حال در کاهش حجم اینترنت مصرفی تاثیرگذار است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *