علت ۵ دقیقه استراحت پس از یک ساعت کار با رایانه چیست؟

علت ۵ دقیقه استراحت پس از یک ساعت کار با رایانه چیست؟
  • 1396/6/15
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

امروزه کار با رایانه و اینترنت بسیار رایج شده است. افراد زیادی هستند که در حرفه ی خود مجبور به استفاده از رایانه برای ساعات بسیار طولانی هستند. علاوه بر این گسترش کتاب های الکترونیک نیز باعث شده تا افراد بسیاری مطالعه ی خود را از طریق این دستگاه ها انجام دهند. این در حالی است که استفاده ی طولانی مدت از رایانه، بدون در نظر گرفتن نکات ضروری مرتبط با سلامتی، باعث می شود تا بسیاری از اندام های بدن آسیب ببینند.

گویا آی تی – ستون فقرات، لگن، زانو، مچ پا، گردن، سر، چشم ها و … از جمله اندام هایی هستند که در صورت بی توجهی به اصول سلامتی مرتبط با کار با رایانه می توانند در بلند مدت و میان مدت آسیب ببینند. ممکن است این آسیب ها به تدریج مزمن شده و مشکلات اسکلتی و حرکتی را برای کاربران رایانه به دنبال داشته باشند.
از همین رو بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که افرادی که مجبور به استفاده ی طولانی مدت از رایانه هستند، حتماً پس از یک ساعت کار با این دستگاه، پنج دقیقه استراحت نموده و قدم بزنند.
دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران در این ارتباط می گوید، که کار طولانی با رایانه سبب می شود تا افراد به انواع اختلالات اسکلتی و عضلانی مانند درد بین دو کتف، گردن درد، کمر درد، درد پا و … مبتلا شوند. نشستن در وضعیت نامناسب باعث می شود تا به تدریج ظاهر اندام های بدن تغییر پیدا کند. در صورت رعایت نکردن اصول نشستن صحیح پشت رایانه ممکن است به تدریج گردن به سمت جلو قوس پیدا کرده و شانه ها دچار افتادگی شوند. علاوه بر این مشکلات، فرد ممکن است در صورت قوز کردن طولانی مدت باعث آسیب دیدن ستون فقرات در ناحیه ی گردن و یا کمر شود که این حالت ممکن است سلامت فرد را مورد تهدید جدی قرار دهد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *