کدنویس، برنامه نویس و دولوپر چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

کدنویس، برنامه نویس و دولوپر چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
  • 1396/6/17
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

کم نیستند کسانی که، به اشتباه، میان کدنویس، برنامه نویس و دولوپر تفاوتی قائل نیستند. استخدام اشتباه هر کدام از این افراد می تواند ضربات سختی به شرکت های گوناگون وارد سازد. از این رو، در این نوشته به تفاوت میان کدنویس، برنامه نویس و دیولوپر خواهیم پرداخت.

گویا آی تی – در ادامه به تفاوت های معنایی کدنویس، برنامه نویس و دولپور می پردازیم چرا که برخی بین این سه تمایزی قائل نیستند و همین مسئله به بروز مشکلات فراوانی در استخدام های شرکت ها منجر شده است.

۱- کدنویس (Coder)

کدنویس، که به او کدر نیز گفته می شود، با مفاهیم اولیه ی برنامه نویسی آشنایی دارد و می تواند کد بنویسد، ولی توانایی های او در حد یک برنامه نویس نیست. در واقع، کد نویس عقب تر از برنامه نویس است و با تمامی مفاهیم زبان برنامه نویسی آشنایی ندارد.

۲- برنامه نویس (programmer)

برنامه نویس از کد نویس جلوتر است. او در زمینه ی کدنویسی تجربه ی زیادی دارد و می تواند از کدها در برنامه نویسی استفاده کند. یک برنامه نویس نیز ممکن است به تمامی مفاهیم زبان برنامه نویسی تسلط نداشته باشد، اما سابقه ی زیادی در کدنویسی دارد و قادر است کدهای دیگران را بهبود بخشد.

۳- دولوپر (Developer)

دولوپر، که به آن توسعه دهنده نیز گفته می شود، معمولاً یک فرد بسیار باتجربه است. توسعه دهنده، همواره توسعه دهنده ی چیزی است. یعنی یک توسعه دهنده می تواند توسعه دهنده ی اندروید و یک توسعه دهنده ی دیگر می تواند توسعه دهنده ی کرنل لینوکس باشد. پس توسعه دهنده ی خالی وجود ندارد، مگر آن که توسعه دهنده ی چیزی باشد.
توسعه دهندگان همواره به برنامه نویسی مسلط هستند و همانطور که برنامه نویس جلوتر از کدنویس است، توسعه دهنده نیز از برنامه نویس پیش است. در واقع، همانطور که در بالا ذکر شد، توسعه دهنده معمولاً یک فرد بسیار با تجربه است و سابقه ی برنامه نویسی در پروژه های گوناگون را داشته است.
معمولاً در پروژه های برنامه نویسی، برنامه نویس ها به توسعه دهنده به عنوان رهبر و راهنما نگاه می کنند. به طور کلی، دولوپر یا همان توسعه دهنده کارهای برنامه نویسانِ هر پروژه را زیر نظر دارد و آن ها را در انجام فعالیت راهنمایی می کند. معمولاً حضور یک توسعه دهده ی نرم افزار در تیم های استارت آپی ضروری است، زیرا آن ها به فوت و فن کار آشناییِ زیادی دارند و از آنجا که قادر به استفاده از کدهای آماده ی زیادی هستند، می توانند با هزینه ای کم پروژه را به مقصد نزدیک سازند.
پس به طور خلاصه، هر تیم استارت آپی بایستی یک توسعه دهنده ی حرفه ای را در تیم خود داشته باشد تا بتواند مسیر را بسیار سریع تر، کم هزینه تر و صحیح تر طی کند.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *