ساخت هارد دیسک ۲۰ ترابایتی با شیشه!

ساخت هارد دیسک ۲۰ ترابایتی با شیشه!
  • 1396/6/18
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

شرکت ‌های بزرگ سازنده ‌ی هارد دیسک، نظیر وسترن دیجیتال و سیگیت در تلاش هستند تا ظرفیت هارد دیسک های تولیدی خود را افزایش داده و آن را به ۲۰ ترابایت برسانند. ظاهراً یکی از لوازم دست یابی به این هدف، استفاده از لایه های شیشه ای در ساختار این هارد دیسک ها است.

گویا آی تی – در حال حاضر تنها لپ تاپ ها هستند که در ساختار دیسک آن ها از شیشه استفاده شده است. استفاده از شیشه به جای آلومینیوم، در ساخت هارد دیسک ها باعث می شود تا این حافظه های جانبی استحکام بیشتری داشته باشند. علاوه بر این شیشه، در صورت گرما بسیار کمتر از آلومینیوم دچار انبساط می شود و در نتیجه با استفاده از شیشه در ساخت هارد دیسک ها مشکل انبساط ناخواسته ی آلومینیوم هم برطرف می گردد. گذشته از تمام این مزایا، شیشه از آلومینیوم سبک تر است و در نتیجه برای گردش دیسک های ساخته شده از شیشه به انرژی کمتری نیاز خواهد بود.
در حال حاضر شرکت ژاپنی Hoya نمونه های ابتدایی هارد دیسک های شیشه ای را با به کار گیری شیشه هایی با ضخامت ۰٫۵ میلی متر و ۰٫۳۸۱ میلی متر تولید کرده اند. ضخامت دیسک های آلومینیومی فعلی ۰٫۶۳۵ میلی متر است. چنین کاهش ضخامتی باعث می شود تا تعداد بیشتری دیسک در یک فضای یکسان قرار گیرند و در نتیجه هارد دیسک فضای بیشتری برای ذخیره ی اطلاعات در اختیار داشته باشد.
برای شرکت های تولید کننده ی هارد دیسک، تولید هارد دیسک های شیشه ای یک گزینه ی بسیار مناسب در رقابت با SSD ها است. شرکت های تولید کننده ی هارد دیسک برای آن که بازار خود را در رقابت با SSD و NAND از دست ندهند، چاره ای جز افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات هارد دیسک های خود ندارند.
البته باید اضافه کنیم که اگر چه شرکت های بزرگی مانند سامسونگ همواره از استفاده از حافظه های فوق العاده ی NAND صحبت می کنند، اما تبدیل این حافظه ها به یک محصول تجاری به علت بالا بودن هزینه های آن تقریباً ناممکن است.
در حال حاضر هزینه ی تولید SSD به هزینه ی تولید هارد دیسک بسیار نزدیک شده است. اما این نوع حافظه نیز مشکلات خاص خود را دارد. تولید این حافظه در ظرفیت های بالا بسیار هزینه بر و دشوار است.
به هر روی حافظه ی SSD هر چقدر هم که پیشرفت داشته باشد، باز هم نیاز به هادر دیسک ها برای ساخت آرشیو و بک آپ گیری احساس می شود.
پیش بینی می شود که در آینده ی نزدیک فاصله ی قیمتی بین هارد دیسک و حافظه ی SSD بسیار کم شود. در نتیجه انتخاب یکی از این دو گزینه، دیگر به قیمت وابسته نخواهد بود. هارد دیسک ها اگرچه به احتمال زیاد در کوتاه مدت و میان مدت بازار خود را از دست نخواهند داد، با این حال افزایش ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات در آن ها یکی از امور ضروری جلوگیری از شکست این حافظه ها نسبت به SSD است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *