تشکیل کمپین جمع آوری امضای الکترونیکی برای بازپس گیری جایزه صلح نوبل از آنگ سان سوچی

تشکیل کمپین جمع آوری امضای الکترونیکی برای بازپس گیری جایزه صلح نوبل از آنگ سان سوچی
  • 1396/6/18
  • محمدرضا مرتضایی
  • 5

هفته گذشته خبر رسید که نظامیان تحت فرمان دولت میانمار به رهبری آنگ سان سوچی به مسلمانان روهینجیایی در راخین میانمار حمله کرده اند. طبق گزارشات-عده زیادی از روهینجیایی ها -شامل زنان و کودکان- کشته و شکنجه شده اند. طبق آمار منتشر شد از طرف انجمن اروپایی روهینجا (ERC) بین ۲۵ تا ۲۷ آگوست سال جاری میلادی یعنی طی تنها سه روز، ۳۰۰۰ روهینجیایی کشته شده اند. روستاهایشان به آتش کشیده شده و اثری از آنها باقی نمانده است. نظامیان میانمار ادعا می کنند که این کارها تلاش برای ریشه کن کردن تروریسم است.

گویا آی تی – تا این لحظه حاکم غیررسمی میانمار یعنی خانم آنگ سان سوچی عملا هیچ اقدامی برای متوقف کردن این جنایت علیه انسانیت در کشورش انجام نداده است. در نتیجه عده بسیاری زیادی از روهینجیایی ها از خانه های خود فرار کرده و در مرز میانمار با بنگلادش گیر افتاده اند. سازمان بین المللی مهاجران (IOM) گزارش داده که در حال حاضر حداقل ۱۸٫۴۴۵ پناهنده روهینجیایی محل سکونت خود را ترک کرده اند.
اما به نظر می رسد آنگ سان سوچی که برنده صلح نوبل هم هست کور و کر شده باشد و هیچ کاری برای محافظت از این شهروندان کشورش انجام نداده است. ضمنا سان سوچی در سال ۲۰۱۳ اظهار نظر بحث برانگیزی کرد که به نظر می رسید اسلام ستیزانه باشد.

”هیچ کس به من نگفته بود که قرار است یک مسلمان با من مصاحبه کند.“
این ها کلماتی است که آنگ سان سوچی بعد از مصاحبه سال ۲۰۱۳ با میشل حسین، یکی از گزارشگران BBC Today، به زبان آورده بود. سوالات حسین در مورد سختی هایی که مسلمانان میانمار تحمل می کنند موجب عصبانیت سان سوچی شده بود. بسیاری از چهره های مشهور از سان سوچی درخواست کرده اند که مخالفان ضد مسلمان و کسانی که اقدامات خشونت آمیز علیه مسلمانان انجام داده و موجب فرار روهینجیایی ها از میانمار شده اند را محکوم کند.
بسیاری از مردم جهان از اظهار نظر سان سوچی، قهرمان دموکراسی در میانمار و برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۳، در مورد گزارشگر شبکه بی‌ بی سی تعجب کردند. شاید جمله سوچی یک اظهارنظر بی ارزش نژادپرستانه باشد اما برای بعضی ها این جمله بسیار سنگین است و معنای دیگری برای دوستداران صلح دارد.
بسیاری از مردم در کشورهای مختلف از جمله در اندونزی احترام خاصی برای سان سوچی قائل اند. وی نماد صبر و دوستدار صلح به شمار می رود و کسی است که سرانجام قدرت را بدون جنگ و خونریزی از دیکتاتوری نظامی در میانمار پس بگیرد. اظهار نظری وی موجب خشم و ناامیدی بسیاری از مردم شد. این مساله باعث شد سوال متداول درباره موضع سان سوچی نسبت به اقلیت مسلمان میانمار به صورت جدی تر مطرح شود. تا کنون سوچی هیچ موضع رسمی در قبال اقدامات گسترده ضد حقوق بشری که اقلیت روهینجیایی با آن مواجه شده اند اتخاذ نکرده است.

طی سه سال گذشته بیش از ۱۴۰٫۰۰۰ مسلمان روهینجیا در کمپ های پناهندگان میانمار و سایر کشورها از جمله اندونزی در شرایطی بسیار اسف بار به سر برده اند.
خانم سان سوچی آیا مسلمان بودن اشکالی دارد؟ آیا دموکراسی و حقوق بشر به ما نمی گویند که به تفاوت های عقاید احترام بگذاریم و برادری و خواهری را در کنار یکدیگر جشن بگیریم؟ فارغ از هر دین و آیینی که به آن باور داریم آیا سان سوچی و تمام مردم جهان نباید برای یکدیگر ارزش و احترام قائل شده و نسبت به سایر انسان ها تبعیض قائل نشوند؟
اظهارنظر نژادپرستانه ای که از دهان یک قهرمان دموکراسی بیرون آمده باشد بار معنایی منفی بسیار سنگین تری دارد. چنین کلماتی ارزش های دموکراتیکی که برای تفاوت عقاید احترام قائل اند را تخریب می کنند. زمانی که یک چهره برجسته برنده جایزه صلح نوبل باشید یک اظهارنظر نژادپرستانه از سوی شما موجب می شود ارزش های صلح آمیز ساختگی به نظر رسیده، موجب بدگمانی سایرین شده و حتی موجب ایجاد تنش و کشمکش شود.

جایزه صلح نوبل عالی ترین جایزه ای است که باید به افرادی اعطا شود که ”تمام توان خود را برای ترویج برادری و خواهر بین تمام مردم جهان به کار گرفته اند.“ این ارزش های صلح آمیز باید توسط افراد برجسته برنده جایزه صلح نوبل از جمله سان سوچی، تا آخرین لحظه عمر ترویج شوند. زمانی که یک چهره برجسته قادر به حفظ صلح نیست پس به خاطر ماهیت صلح، جایزه باید از وی پس گرفته شده یا توسط کمیته جایزه صلح نوبل مصادره شود.
از این رو ما در این نامه از رئیس کمیته جایزه صلح نوبل تقاضا می کنیم جایزه ای که به سان سوچی تعلق گرفته را مصادره کرده یا آن را پس بگیرد. تنها کسانی که به راستی به دنبال حفظ صلح در جهان اند شایسته دریافت چنین جایزه ارزشمندی هستند.

برای پیوستن به این کمپین بر روی لینک کلیک کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
    1. بر روی عبارت لینک در انتهای مطلب کلیک کنید

  1. سلام چجوری میشه امضا کرد ممکنه نحوه امضا زدن رو توضیح بدید …. من زبان زیاد نمیدونم …

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *