بررسی جامع انواع حالت های مصرف انرژی(Power options) در ویندوز ۱۰ و ۸

بررسی جامع انواع حالت های مصرف انرژی(Power options) در ویندوز ۱۰ و ۸
  • 1396/6/18
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

ویندوز ۱۰ به صورت پیش فرض حالت مصرف انرژی متوازن یا Balanced را برای همه کامپیوترها انتخاب می کند. حتی ممکن است شرکت سازنده کامپیوتر هم اقدام به ساخت یک حالت مخصوص مصرف انرژی نماید. چه تفاوتی میان حالت های مختلف مصرف انرژی در ویندوز وجود دارد و آیا باید به فکر استفاده از حالت های مختلف باشیم یا خیر؟ در ادامه به بررسی حالت های مختلف power options می پردازیم.
گویا آی تی – اگر یکی از کاربران ویندوز ۸ یا ۱۰ باشید، قطعاً گذرتان به تنظیمات مصرف انرژی یا power options خورده است؛ اما شاید معنا و تفاوت سه حالت موجود در بین گزینه ها را ندانید؛ در ادامه به بررسی جامع هر سه حالت می پردازیم.

 

نحوه مشاهده حالت های مختلف مصرف انرژی و تغییر آنها

در ویندوز ۱۰ روی آیکن باتری که در سینی سیستم (کنار ساعت) قرار دارد کلیک راست کرده و گزینه Power Options را بزنید.
با استفاده از کنترل پنل هم می توان به این قسمت دسترسی داشت. بعد از باز کردن کنترل پنل ابتدا مجموعه Hardware and Sound را باز کرده و سپس گزینه Power Options را انتخاب کنید.

در این قسمت می توان حالت مصرف انرژی دلخواه تان را انتخاب کنید. حالت های Balanced و Power Saver را به صورت پیش فرض مشاهده می کنید در صورتی که حالت سوم یعنی High Performance را باید با زدن گزینه Show additional plans که در پایین پنجره قرار گرفته فعال کرد. شاید شرکت سازنده کامپیوتر حالت مصرف انرژی دلخواه خود را ایجاد کرده باشد که در این قسمت قابل مشاهده خواهد بود. شما هم می توانید این کار را انجام دهید.


تفاوت حالت های مختلف مصرف انرژی ویندوز چیست؟

به زبان ساده باید گفت هر یک از این حالت های مصرف انرژی مجموعه هایی مختلفی از یکی سری تنظیمات هستند. به جای دستکاری جداگانه تک تک تنظیمات این حالت ها طوری طراحی شده اند که راهی ساده برای تغییر میان مجموعه های مشترکی از تنظیمات باشند. برای مثال:
Balanced: این حالت زمانی که کامپیوتر نیازمند توان بیشتری از پردازنده باشد به طور خودکار سرعت آن را افزایش خواهد داد و در زمانی که به آن نیازی نباشد، سرعت آن را کاهش خواهد داد. این حالت به صورت پیش فرض در ویندوز فعال است و اکثر کاربران در بیشتر موارد نیاز به حالتی بهتر از این ندارند.
Power Saver: سرعت پردازنده در این حالت کمتر شده و شاهد کم کردن نور صفحه نمایش هم خواهید بود؛ به این ترتیب مصرف کلی انرژی دستگاه پایین آمده و شاهد افزایش ماندگاری باتری خواهید بود.
High Performance: این حالت زمانی که استفاده خاصی از پردازنده نشود سرعت آن را کاهش نخواهد داد و بر عکس همواره آن را در حالت بهترین عملکرد قرار می دهد. نور صفحه نمایش هم در این حالت کاملا زیاد می شود. با فعال بودن این حالت مصرف انرژی سایر قطعات مثل وای-فای یا هارددیسک هم در مصرف انرژی صرفه جویی نخواهند کرد و در حالت آماده به کار (idle) قرار نمی گیرند.
اما برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد حالت های مختلف مصرف انرژی به این اطلاعات خلاصه بسنده نکنید. برای کسب اطلاعات دقیق از کارهایی که در زمان فعال شدن هر کدام از آنها انجام می شود می توان از ویندوز کمک گرفت. در پنجره Power Options گزینه Change plan settings که در کنار هر حالتی قرار گرفته-برای مثال در کنار حالت Balanced- را کلیک نموده و سپس گزینه Change advanced power settings را بزنید. جعبه پایین کشیدنی که در بالای این پنجره قرار دارد به شما اجازه می دهد حالت های مختلف مصرف انرژی را انتخاب کرده و در قسمت زیرین تفاوت دقیق تنظیمات در حالت های مختلف را با یکدیگر مقایسه نمایید.


نیازی به تغییر حالت های مختلف مصرف انرژی در ویندوز وجود دارد یا نه؟

شما هیچ نیازی به تغییر این تنظیمات ندارید. همان طور که پیشتر هم اشاره کردیم حالت Balanced گزینه ای ایده آل برای اکثر کاربران محسوب می شود. حتی زمانی که نیازمند افزایش ماندگاری باتری لپ تاپ هستید می توانید این کار را با کمتر کردن دستی نور صفحه نمایش به نتیجه مطلوب برسید. تا زمانی که نرم افزار حرفه ای که نیازمند منابع زیادی باشد روی لپ تاپ اجرا نکنید، خواه ناخواه اکثر پردازنده های مدرن به صورت خودکار وارد حالت سرعت کم و صرفه جویی در انرژی خواهند شد. زمانی که نرم افزار سنگینی را اجرا کنید ویندوز به طور خودکار سرعت پردازنده را افزایش خواهد داد. بنابراین اگر قصد انجام بازی های پیچیده را روی سیستم داشته باشید می توانید حالت Balanced را تغییر نداده و بازی را شروع کنید؛ مطمئن باشید که این حالت از تمام قدرت پردازنده برای اجرای بهتر بازی استفاده خواهد کرد.
اگر کاربر لپ تاپ هستید هر حالت از تنظیمات خاصی برای باتری اعمال خواهد کرد که با تنظیمات زمان اتصال لپ تاپ به برق شهری متفاوت اند. برای مثال زمانی که کامپیوتر به پریز برق وصل است شاید حالت Balanced محدودیت کمتری در تنظیمات اعمال کرده و از نهایت توان فن ها برای خنک سازی پردازنده کمک بگیرد. اگر مایل اید در زمان فعال بودن باتری لپ تاپ از تنظیمات آزاد و فاقد محدودیت بهره بگیرید تغییر به حالت High Performance شاید موجب بهبود عملکرد کلی سیستم شود. هر چند این افزایش سرعت عملکرد آن چنان که باید و شاید محسوس نخواهد بود.

در ویندوز ۷ و ۸ کلیک چپ روی آیکون باتری منویی ظاهر خواهد شد که امکان انتخاب یکی از دو حالت Balanced و Power Saver را فراهم می کند. در ویندوز ۱۰ کلیک چپ روی آیکون باتری صرفا گزینه هایی برای تغییر نور و فعال کردن حالت Battery Saver در اختیار کاربر قرار می دهد. حالت Battery Saver جایگزین مناسبی برای حالت مصرف انرژی Power Saver محسوب می شود چرا که نور صفحه نمایش را کاهش می دهد؛ تغییر بزرگی که حتی در کامپیوترهای مدرن موجب صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی خواهد شد. ضمنا در حالت Battery Saver اپلیکیشن های فروشگاه ویندوز اجازه اجرا در پشت صحنه را ندارند؛ گزینه ای که تنها در صورت استفاده فزاینده شما از این اپلیکیشن ها به جای نرم افزارهای معمولی، به کمتر شدن مصرف انرژی کمک خواهد کرد.
خوشبختانه زمانی که تنها ۲۰ درصد از توان باتری باقیمانده باشد حالت Battery Saver به طور خودکار فعال خواهد شد و البته این میزان (یعنی ۲۰ درصد) را می توان کمتر یا بیشتر کرد. همه اینها به این معنی است که حالت Battery Saver درست در زمانی که نیازمند آن هستید به طور خودکار فعال خواهد شد و کاربر نیازی به تغییر دستی و فعال کردن یکی از حالت های مصرف انرژی نخواهد داشت.

در ویندوز ۱۰ حالت های مختلف مصرف انرژی در کنترل پنل مخفی شده اند چرا که نیازی به تغییر آنها نیست. در حقیقت در کامپیوترهای مدرن که از ویژگی InstantGo بهره می برند-تکنولوژی که به کامپیوترها اجازه می دهد مثل تلفن های هوشمند و تبلت ها داده ها را در پشت صحنه دانلود کرده و به هنگام نیاز سریع آماده کار شوند- به صورت پیش فرض تنها از حالت Balanced استفاده می شود. خبری از حالت های Power Saver یا High Performance نیست هر چند می توان با تغییر تنظیمات اقدام به ایجاد حالت های مختلف مصرف انرژی کرد. مایکروسافت دوست ندارد شما در کامپیوترهای شخصی مدرن نگران حالت های مختلف مصرف انرژی باشید.

یکی از حالت های مصرف انرژی را طبق نیازهایتان شخصی سازی کنید

اگر چه دلیل خاصی برای نگران درباره تغییر دستی و حرکت بین حالت های مصرف انرژی وجود ندارد اما این ویژگی ویندوز فوایدی هم دارد. تنظیماتی مثل روشنایی صفحه نمایش یا خاموش شدن آن و به خواب رفتن کامپیوتر به حالت های مختلف مصرف انرژی وابسته اند.

برای تغییر تنظیمات این حالت ها باید به صفحه Power Options در کنترل پنل رفته و روی Change Plan settings کلیک کنید. در اینجا می توان تنظیمات روشنایی صفحه نمایش، به خواب رفتن سیستم و … را تغییر داد. ضمنا گزینه های متفاوتی برای متصل شدن به جریان برق یا استفاده از باتری هم وجود دارد.
تنظیمات پیشرفته مصرف انرژی که در اینجا می توان تغییر داد به حالت های مصرف انرژی وابسته اند. موارد ساده ای مثل اتفاقی که هنگام فشار دادن دکمه پاور کامپیوتر رخ می دهد یا گزینه های پیشرفته تر مثل امکان بیدار شدن سیستم در زما

ن به خواب رفتن آن را در این قسمت می توان مشاهده کرد. ضمنا می توان رفتار ویندوز در قبال تعلیق فعالیت هارددیسک ها، ابزارهای USB، وای-فای و سایر سخت افزارها را هم تغییر داد. این کارها باعث می شود در زمان عدم استفاده ویندوز از آنها شاهد مصرف کمتر انرژی باشیم.
بعضی از این تنظیمات را می توان برای رفع اشکالات احتمالی ویندوز هم به کار گرفت. اگر اتصال وای‌-فای‌ مرتبا قطع می شود با رفتن به Power Saving Mode و پیدا کردن گزینه Wireless Adapter Settings می توان از غیرفعال شدن این اتصال به منظور صرفه جویی در انرژی جلوگیری کرد. گاهی اوقات که برای ابزارهای USB هم مشکل پیش می آید می توانید تنظیمات صرفه جویی انرژی از ابزارهای USB را در این قسمت غیرفعال کنید.

تغییر تنظیمات حالت Balanced Power نیازهایتان را مرتفع خواهد کرد و نیازی به حرکت بین حالت های مختلف مصرف انرژی نخواهید داشت.
حتی در کامپیوتری که مناسب انجام بازی هاست نیاز به فعال کردن حالت High Performance ندارید. فعال کردن این حالت موجب افزایش سرعت عملکرد سیستم نخواهد شد. پردازنده در زمانی که بازی نیازمند قدرت بیشتری باشد به صورت خودکار سرعت بیشتری را در اختیار آن قرار خواهد داد. فعال کردن حالت High Performance شاید موجب افزایش سرعت ساعت پردازنده شود که خود عاملی برای افزایش گرما و سر و صدای بیشتر خواهد بود
بهتر است اکثر کاربران فراموش کنند که ویندوز قابلیتی به نام حالت های مختلف مصرف انرژی دارد. اجازه دهید حالت پیش فرض Balanced فعال باشد و نگران هیچ چیز نباشید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *