بدترین مشکلات ویندوز ۱۰ را چگونه و از چه روشی حل کنیم؟

بدترین مشکلات ویندوز ۱۰ را چگونه و از چه روشی حل کنیم؟
  • 1396/6/18
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

اگر مدتی است که از ویندوز ۱۰ استفاده می کنید احتمالاً متوجه وجود برخی مشکلات در بخش های مختلفی از این سیستم عامل شده اید. در ادامه به بررسی و روش های حل مشکلات رایج ویندوز ۱۰ که کاربران با آن دست و پنجه نرم می کنند، می پردازیم.

گویا آی تی – البته این حرف ما به این معنی نیست که ویندوز ۱۰ محصولی سراسر عیب و نقص است. بسیاری از کاربران به این سیستم عامل مهاجرت کرده و با هیچ مشکلی مواجه نشده اند اما آن دسته از کسانی که بعد از نصب ویندوز ۱۰ با مشکلات ریز و درشتی مواجه شده اند راهکارهای مناسبی داریم.
در ادامه با مشکلات رایج ویندوز ۱۰ و شیوه رفع آنها آشنا خواهید شد.

ماندگاری باتری

بدترین مشکلات ویندوز 10 را چگونه حل کنیم؟
زمانی که سیستم عاملی جدید به بازار عرضه می شود معمولا اولین قربانی آن همیشه باتری ها هستند اما به نظر می رسد خوشبختانه این اتفاق در مورد ویندوز ۱۰ نیفتاده باشد. اگر احساس می کنید باتری لپ تاپ سریع تر خالی می شود ابتدا به سایت سازنده آن مراجعه نموده و بررسی کنید که آیا فیرمویر یا راه انداز جدیدی که موجب سازگاری بهتر سخت افزارها برای کار در ویندوز ۱۰ می‌ شود عرضه شده یا خیر.
طبق شواهد و گزارشات رسیده از کاربران بسته های به روزرسانی که ویندوز ۱۰ در پشت صحنه دانلود و نصب می کند تاثیرات قطعی روی ماندگاری باتری دارند: اگر شارژ دستگاه با سرعت بیشتری خالی می شود شاید مشکل از به روزرسانی ها باشد. بهتر است بعد از عرضه به روزرسانی ها برای نصب آنها عجله نکنید؛ اجازه دهید سایر کاربران آنها را نصب و امتحان کنند و بعد از گذشت مثلا یک هفته و حصول اطمینان از عدم وجود نقص در آنها، سیستم را به روزرسانی کنید.

برنامه های پیش فرض

بدترین مشکلات ویندوز 10 را چگونه حل کنیم؟

یکی دیگر از مشکلاتی که در ویندوز ۱۰ به عینه شاهد آن بوده ایم تغییر نرم افزارهای پیش فرض برای باز شدن فایل هاست. برای مثال یک کاربر ویندوز ۸٫۱ که مدت زمان زیادی به این سیستم عامل خود کرده و تنظیمات مختلفی را بر حسب نیازهای خود انجام داده بعد از مهاجرت به ویندوز ۱۰ متوجه می شود تنظیمات مربوط به باز شدن فایل ها توسط نرم افزارهای خاصی که وی شخصا انتخاب کرده بود، تغییر کرده اند؛ برای مثال ویندز ۱۰ به جای باز کردن یک فرمت خاص تصویر توسط فتوشاپ، آنها را با برنامه پیش فرض خود باز می کرد. حتی اگر هنگام به روزرسانی سیستم عامل دستور به حفظ این تنظیمات داده باشید باز هم این مساله رعایت نخواهد شد.
اگر چه این مشکل آزار دهنده است و وقت شما را تلف خواهد کرد اما برطرف کردن آن دشوار نیست: بعد از باز کردن قسمت تنظیمات (Settings) ویندوز از طریق نوار وظیفه روی System کلیک کرده و گزینه Default apps را انتخاب کنید. به جای این کار می توان روی هر فایلی که دوست دارید کلیک راست کرده و بعد از بردن نشانگر ماوس روی Open with با استفاده از گزینه Choose another app، نرم افزار دلخواه تان را انتخاب کنید. هنگام انتخاب برنامه جدید حتما تیک گزینه Always use this app را بزنید تا از این پس فرمت فایل مورد نظر همواره توسط نرم افزار مذکور باز شود.

نرم افزارهای ناقص و مشکل ساز

بدترین مشکلات ویندوز 10 را چگونه حل کنیم؟
متاسفانه بسیاری از نرم افزارها هنوز با ویندوز ۱۰ سازگار نیستند خصوصا نگارش های قدیمی تر. اگر با چنین مشکلی مواجه هستید بهترین راهکار بررسی پیوسته به روزرسانی هاست. برای این منظور می توان به انجمن های گفتگو شرکت سازنده محصول مراجعه کرد یا سوالات خود مستقیما با شرکت در میان بگذارید.
البته ویژگی Compability Mode یا حالت سازگاری در ویندوز ۱۰ وجود داشته و می توان آن را به کار گرفت: بعد از کلیک راست روی یک فایل اجرایی گزینه Properties را بزنید و به برگه Compability بروید. حال در قسمت می توان یکی از نگارش های قدیمی تر ویندوز که دوست دارید نرم افزار در آن اجرا شود را انتخاب کنید. البته استفاده از این ویژگی تضمینی برای کارکرد بدون نقص نرم افزار نیست اما شاید تا اندازه ای نیازتان را رفع کند.

دردسرهای تاچ پد

بدترین مشکلات ویندوز 10 را چگونه حل کنیم؟
گاهی اوقات که نسخه جدیدی از سیستم عامل ها عرضه می شود شاهد بروز خرابی در تاچ پدها هستیم و تنظیم حساس این ابزار ورودی در چنین مواقعی به هم می خورد. متاسفانه در این مورد دست شما بسته است و تا زمانی که شرکت سازنده کامپیوتر یا مایکروسافت اصلاحیه ای برای برطرف کردن مشکلات عرضه نکنند امکان استفاده از تاچ پد را نخواهید داشت.
مراجعه به انجمن های گفتگو و مطرح کردن این مشکل شاید موجب سریع تر شدن عرضه به روزرسانی برای تاچ پد شود. شاید هم با عزل و نصب راه اندازهای فعلی تاچ پد (از طریق ابزار Device Manager در کنترل پنل) شاهد فعال شدن مجدد آن و برطرف شدن مشکلات باشید.

چرخه بی پایان راه اندازی مجدد بعد از به روزرسانی

بدترین مشکلات ویندوز 10 را چگونه حل کنیم؟
عرضه یکی از جدیدترین بسته های به روزرسانی توسط مایکروسافت موجب شد که عده بسیار زیادی از کاربران گرفتار تله راه اندازی مجدد سیستم شوند. در چنین مواقعی شاید بتوان با انجام تغییراتی در رجیستری مساله را حل کرد و البته راهکار ساده تر حذف به روزرسانی هاست؛ البته اگر امکان دسترسی به محیط ویندوز را داشته باشید.
برای اکثر ما انتظار برای عرضه به روزرسانی از سوی مایکروسافت به منظور رفع مشکل کفایت می کند. اگر از آپدیت ها دل خوشی ندارید می توانید با مراجعه به ویندوز ۱۰ آنها را غیرفعال کنید.

سر و کله زدن با سایر مشکلات

بدترین مشکلات ویندوز 10 را چگونه حل کنیم؟
با وجود تنظیمات سخت افزاری و نرم افزاری متعددی که در دنیای کامپیوترها وجود دارد ارائه چند توصیه برای حل مشکلات کافی به نظر نمی رسد اما گاهی اوقات نصب مجدد نرم افزارها بسیاری از مشکلات را برطرف می کند؛ در حقیقت با این کار ویندوز مجبور خواهد شد که از نو با برنامه ها و سخت افزارها سازگار شود. مایکروسافت معمولا به روزرسانی های ویندوز ۱۰ را مرتبا عرضه می کند اما برای نصب آنها نباید عجله کرد.
امکانات بازیابی ویندوز در مقایسه با ویندوز ۸٫۱ تغییر چندانی نداشته اند: بعد از مراجعه به تنظیمات، به بخش Update & Security رفته و سپس روی Recovery کلیک کنید. در قسمت Reset this PC می توان ویندوز ۱۰ را با حفظ یا پاکسازی فایل ها، به تنظیمات اولیه برگرداند. البته در قسمت Advanced startup می توان ویندوز را به طور ریشه ای بازیابی کرد؛ به این معنی که همه چیز به حالت اول بازخواهد گشت و کلیه فایل های ویندوز از نو نوشته خواهند شد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *