اختراع باتری آب محور (دیگر نگران داغی و انفجار باتری نباشید)

اختراع باتری آب محور (دیگر نگران داغی و انفجار باتری نباشید)
  • 1396/6/19
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

احتمالاً تاکنون در میان اخباری که از اینجا و آنجا می شنوید، شنیده اید که در فلان جای جهان، یک گوشی منفجر شده است. این امر به سبب داغ شدن بیش از حد باتری است. البته به احتمال زیاد داغ شدن باتری گوشی های هوشمند، برای شما نیز امری بیگانه و غریب نیست.

گویا آی تی – در همین راستا، یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه میرلند خبرهای خوبی را نوید می دهد. آن ها می گویند ممکن است بتوان با استفاده از اّب، موجب کمتر داغ شدن باتری گوشی و در نتیجه کمتر شدن انفجارهای ناشی از باتری شد. برای توضیح سخنان آن ها، ابتدا بایستی نگاهی مختصر به ساختار باتری های هوشمند داشته باشیم.
در گوشی های هوشمند من و شما از باتری های لیتیم- یونی استفاده شده است. الکترولیت هایی که درون این باتری ها قرار دارند می توانند باعث حرکت یون ها میان الکترودها شوند. در واقع، داغ شدن باتری ناشی از همین الکترولیت ها است.
بر همین اساس، پژوهشگران دانشگاه مریلند دست به ساخت نوعی باتری زده اند که اکترولیت آن ها اصطلاحاً آب محور است. این باتری ها ظرفیتی ۴ ولتی دارند، همچون باتری هایی که تا کنون از آن ها استفاده می کردیم.
اما مشکلی که در این باتری های تازه اختراع شده وجود دارد این است که آن ها عمر کوتاهی دارند. این باتری ها را فقط می توان تا ۷۰ بار شارژ کرد، در صورتی که باتری های موجود می توانند تا ۵۰۰ بار هم شارژ شوند.
اگر این مشکل حل شود، یعنی اگر باتری های تازه اختراع شده بتوانند عمر بیشتری داشته باشند، احتمالاً به زودی از شر داغ شدن باتری و همچنین انفجارهای گهگاهی رها می شویم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *