تحریم جدید اپراتورهای ایرانی توسط انجمن جهانی موبایل؛ قطع دسترسی به لیست IMEI

تحریم جدید اپراتورهای ایرانی توسط انجمن جهانی موبایل؛ قطع دسترسی به لیست IMEI
  • 1396/6/20
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

تحریم‌های انجمن جهانی موبایل علیه ایران شروع شده است که بر اساس این تحریم‌ها جدید، دسترسی اپراتورهای تلفن همراه به لیست بروز IMEI تلفن‌های همراه قطع شده است.

گویا آی تی – بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اپراتورهای تلفن همراه کشور از جمله همراه اول، ایرانسل و رایتل، تحریم‌های انجمن جهانی موبایل علیه ایران بر خلاف توافقات بین المللی ایران با سایر کشورها و حضور در دوارن پسا برجام شروع شده است و باعث شده تا دسترسی اپراتورهای تلفن همراه به لیست بروز IMEI تلفن‌های همراه قطع شود. این تحریم‌های جدید از سوی انجمن جهانی موبایل با نام GSMA در حالی رخ داده است که طی چند هفته گذشته غول‌های تکنولوژی همچون اپل و گوگل و برخی دیگر از شرکت‌های تکنولوژی تحریم‌هایی را علیه کشور جمهوری اسلامی ایران شروع کرده‌اند و برای کاربران ایرانی و حوزه فناوری ایران مشکلات بزرگی ایجاد شده است.

انجمن جهانی موبایل یا GSMA نهادی برای هماهنگی بین المللی در حوزه موبایل و تکنولوژی‌های موبایل است که خدمات مختلفی را به اپراتورهای تلفن همراه به صورت انحصاری ارائه می‌کند که یکی از مهمترین این خدمات، تعیین ساختار شناسه جهانی تجهیزات موبایل با نام IMEI مخفف عبارت International Mobile Equipment Identity است که برای شناسایی تجهیزات موبایل کلیدی است؛ در واقع IMEI شناسنامه یک دستگاه تلفن همراه است که اطلاعاتی از جمله کشور سازنده، کمپانی سازنده و مدل دستگاه را به همراه اطلاعات دیگری نشان می‌دهد و با استفاده از آن می‌توان یک تلفن همراه در شبکه موبایل را شناسایی کرد.

کشورهایی که با انجمن جهانی موبایل رابطه مستقیمی داشته باشند، می‌توانند لیست بروز IMEI ها را در کنار لیست محدود و رایگان IMEI در اختیار داشته باشند و حالا تحریم‌های انجمن جهانی موبایل باعث شده تا دسترسی اپراتورهای تلفن همراه به امکانات GSMA قطع شود. این در حالی است که سال گذشته محمود واعظی، وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به دعوت رسمی مدیر کنگره جهانی موبایل در رویداد کنگره جهانی موبایل بارسلون شرکت کرده و توافقاتی بین ایران و انجمن جهانی موبایل شکل گرفت.

گفتنی است؛ انجمن جهانی موبایل فعلا دلیلی برای تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام نکرده است اما انتظار می‌رود این تحریم‌ها مربوط به قوانین وضع شده از جمله تحریم‌های اقتصادی جدید برای ایران از سوی دولت آمریکا مربوط باشد. همچنین در این میان برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که عدم حضور اپراتورهای تلفن همراه ایرانی در کنگره جهانی موبایل باعث تحریم‌های انجمن جهانی موبایل علیه ایران شده است.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از منابع آگاه در دولت، مسئولین و مقامات مسئول در حوزه ارتباطات و مخابرات به دنبال رایزنی و مذاکره با انجمن جهانی موبایل برای رفع این مشکل هستند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *