چهار روش به منظور یافتن شماره مدل لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ

چهار روش به منظور یافتن شماره مدل لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ
  • 1396/6/25
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

در این مطلب قصد داریم چهار روش مختلف را که توسط آن ها می توانید به شماره مدل کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود دسترسی پیدا کنید، با شما به اشتراک بگذاریم. این روش ها تقریبا برای تمام برندها کارایی دارند و با استفاده از یکی از این روش های به جواب سوال چگونه مدل لپتاپ خود را پیدا کنم دست پیدا خواهید کرد.

گویا آی تی – اگر کامپیوتر یا لپ تاپ شما به هر دلیلی صدمه دیده باشد، مطمئنا باید چند روزی منتظر بمانید تا دستگاه شما تعمیر شود. با این وجود یک چیز مثبت در این شرایط بد می تواند بسیار به شما کمک کند و آن اطلاع از شماره مدل لپ تاپ یا کامپیوتر شما است. به عبارتی دیگر چنانچه شما شماره مدل دستگاه خود بدانید و بتوانید آن را به تعمیرکار خود بگویید کمک بسیار بزرگی به او خواهید کرد به طوری که فرایند تعمیر کامپیوتر شما بسیار سریع تر پیش خواهد رفت.
در واقع دانستن شماره مدل لپ تاپ/کامپیوتر دسکتاپ باعث خواهد شد که چنانچه دستگاه شما نیاز به قطعات جانبی از جمله باتری، شارژر یا هر چیز دیگری داشته باشد، با استفاده از آن به سادگی و به سرعت بتوان قطعه مورد نظر را تهیه نمود.

شماره مدل یک دستگاه معرف ویژگی ها و قطعاتی است که کامپیوتر شما از آن ها تشکیل شده است. بنابراین توصیه ما به شما این است که آن را در جایی یادداشت کنید و در مکانی مناسب نگهداری نمایید تا در صورت نیاز در آینده بتوانید از آن استفاده کنید.
در ادامه با چهار روش مختلف به منظور یافتن شماره مدل لپ تاپ/کامپیوتر آشنا خواهید شد:

۱ – یافتن شماره مدل لپ تاپ/کامپیوتر دسکتاپ با استفاده از برچسب محصول

این شیوه یکی از ساده ترین راه هایی است که شما می توانید به وسیله آن به شماره مدل دستگاه خود دست یابید. البته بهتر است که در هنگام استفاده از این روش کامپیوتر شما روشن نباشد. برای انجام این روش مراحل زیر را دنبال کنید:

برای پیدا کردن مدل لپ تاپ

در بیشتر لپ تاپ ها برچسبی که شامل اطلاعات مورد نیاز ما است در بخش زیرین دستگاه قرار دارد. برای مشاهده آن ابتدا لپ تاپ خود را از برق بکشید و خاموش کنید. سپس لپ تاپ خود را برگردانید و در جای نرمی آن را قرار دهید. احتمالا شما می توانید برچسبی را مشاهده کنید که آیکن کارخانه تولیدکننده لپ تاپ شما نیز در آن به چشم می خورد. مطمئنا در این قسمت علاوه بر شماره مدل لپ تاپ، شماره محصول (product number) و شماره سریال (company tag) را نیز می توانید ببینید. اگر هیچ برچسب را در هیچ کجای لپ تاپ خود پیدا نمی کنید، باتری را از لپ تاپ خارج کنید. مطمئنا در شکاف باتری باید برچسبی وجود داشته باشد که شامل تمام اطلاعات مورد نیاز ما است. شماره مدل را بر روی تکه کاغذی بنویسید و مجددا باتری را در درون شکاف خود قرار دهید.

برای پیدا کردن مدل کامپیوترهای دسکتاپ

به طور معمول، بیشتر برچسب ها در کامپیوترهای دسکتاپ بر روی سی‌پی‌یو چسبانده شده است. هم چنین ممکن است این برچسب در پشت، بالا یا کنار کامپیوتر شما قرار گرفته باشد.

۲- پیدا نمودن شماره مدل لپ تاپ/کامپیوتر با استفاده از بخش System Information

اگر کامپیوتر شما در حالت روشن است این روش بسیار می تواند به شما کمک کند. برچسب بیشتر کامپیوترهای قدیمی به مرور زمان از بین می رود و ناخوانا می شود. بنابراین در میان تمام حالت های ممکن این شیوه را می توان بهترین روش برای یافتن شماره مدل کامپیوتر دانست. این تکنیک برای نسخه های ویندوز ۷/۸٫۱/۱۰ به خوبی عمل می کند. برای این منظور مراحل زیر را گام به گام انجام دهید.
– به دسکتاپ کامپیوتر خود بروید
– بر روی منوی استارت کلیک کنید و سپس گزینه Run را انتخاب نمایید. البته شما می توانید با استفاده از کلیدهای ترکیبی Windows+R نیز به پنجره Run دسترسی داشته باشید.
– در این پنجره دستور msinfo32 را نوشته و کلید Enter را بزنید. با این کار پنجره System Information باز خواهد شد و اطلاعات کاملی از لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ شما نمایش داده می شود.
– بخش System Model را از پنل سمت راست پیدا کنید. این قسمت شماره مدل دقیق لپ تاپ یا کامپیوتر شما را نشان می دهد.

۳- پیدا نمودن شماره مدل لپ تاپ/کامپیوتر دسکتاپ با استفاده از Command Prompt

ممکن است به نظر برسد که برای استفاده از این روش نیاز به مهارت خاصی است اما در واقع این روش بسیار ساده است. تنها کافی است تا مراحل زیر را انجام دهید و دستورات زیر را در کامپیوتر خود کپی کنید.
این تکنیک در تمام کامپیوترها صرف نظر از نوع سیستم عاملی که استفاده می کنید قابل اجرا است.
– بار دیگر به دسکتاپ کامپیوتر خود بیاید.
– بر روی منوی استارت کلیک کنید و سپس گزینه Run را انتخاب نمایید. البته شما می توانید با استفاده از کلیدهای ترکیبی Windows+R نیز به پنجره Run دسترسی داشته باشید.
– دستور Cmd را در پنجره Run وارد کنید و سپس کلید Enter را بفشارید. حال پنجره Command Prompt را مشاهده خواهید کرد.
– هم اکنون دستور زیر را در پنجره Command Prompt وارد نمایید:
wmic baseboard get product manufacturer version serialnumber
– پس از تایپ کردن دستور بالا کافی است کلید Enter را بزنید تا بتوانید اطلاعات مربوط به کامپیوتر خود را ببینید.
– از آنجایی که دستور ذکر شده در بالا کمی طولانی است، می توانید آن را از همین قسمت کپی کرده و پنجره Command Prompt پیست کنید.

۴ – پیدا نمودن شماره مدل لپ تاپ/کامپیوتر دسکتاپ با استفاده از BIOS

اگرچه این روش به عنوان آخرین تکنیک عنوان شده است اما می توان گفت موفقیت آمیزترین روش است. اگر به وسیله هیچ یک از روش های بالا نتوانستید به نتیجه برسید حتما از این شیوه استفاده کنید.
کلمه BIOS مخفف عبارت Basic Input/output system است. شما می توانید با ورود به این سیستم و با استفاده از مراحل زیر به اطلاعات مورد نیاز خود درباره کامپیوترتان دست یابید.
– ابتدا تمام نرم افزارهای باز را ببندید.

– سیستم خود را ریست کنید

– به محض این که کامپیوتر شما ریست شد کلیدهای F2 یا ESC را، بسته به نوع کامپیوتر خود، بفشارید تا بتوانید وارد منوی بایوس شوید.
– اگر نتوانستید وارد منوی بایوس شوید بار دیگر کامپیوتر خود را ریست کنید و مجددا مرحله قبل را تکرار کنید.
– پس از این که وارد بایوس شدید، می توانید اطلاعات کاملی از سیستم خود از جمله شماره مدل و شماره محصول را مشاهده کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *