آموزش تصویری حل مشکل Write Protection و عدم فرمت فلش USB

آموزش تصویری حل مشکل Write Protection و عدم فرمت فلش USB
  • 1396/6/25
  • زهرا معبودی
  • 3
محتوا پنهان

در عصری قرار داریم که بیش از هر چیز با بارش اطلاعاتی روبرو هستیم. در چنین شرایطی مراقبت از اطلاعات زیاد کار آسانی نیست و البته اگر بخواهیم به شیوه سنتی از اطلاعات پشتیبان بگیریم کاری بیهوده و هزینه بر انجام داده ایم. در این شرایط، استفاده از ابزارهای ذخیره سازی، مثل فلش مموری، یک کار عاقلانه است اما گاهی اوقات همین ابزارهای دیجیتالی نیز دردسر ساز می شوند و می توانند با یک کلیک تمام اطلاعات ما را از بین ببرند.

فرض می کنیم که شما یک فلش مموری دارید، و می خواهید اطلاعات آن را بخوانید یا آن را فرمت کنید. در چنین شرایطی ممکن است با پیام The disk is write protected. Remove the write protection or use another disk. مواجه شوید. این یکی از بدترین چیزهایی است که ممکن است برای یک نفر رخ دهد!

البته مشکلات فلش مموری ها، چیزی بیش از این رخداد است اما خب می توان گفت بدترین حالت این است که نتوانیم موفق به فرمت شدن فلش شویم و یا حتی نتوانیم مطالب و محتویات فلش را باز کنیم و بخوانیم.

 

علت نمایش هشدار مشکل فرمت شدن فلش مموری چیست؟

همانطور که گفتیم، یک هشدار بلند بالا هنگام کار کردن با فلش مموری نمایش داده می شود که گویای این است که شما دسترسی به این فلش مموری ندارید. مشکل write protected در واقع زمانی رخ می دهد که شما نمی توانید هیچ گونه کاری روی فلش انجام دهید.

 

اما شاید از خود بپرسید علت این رخداد چیست؟

معمولا به دلیل دو نوع آسیب ممکن است فلش ها قابل خواندن و نوشتن و حتی فرمت کردن نباشند. این دو نوع آسیب به شرح زیر می باشند:

  1. مشکلات سخت افزاری
  2. مشکلات نرم افزاری

 

چگونه مشکل سخت افزاری مانع فرمت شدن فلش و هشدار Write Protec می شود؟

معمولا مشکلات سخت افزاری کمتر از مشکلات نرم افزاری رخ می دهند اما اگر دستگاه شما آسیب ببیند، یا فشار و صدمه به آن وارد شود و یا قسمتی از آن آسیب ببیند، یا این که حتی حرارت بالایی ببیند، می تواند دچار نقصان هایی شود که مانع استفاده درست و همیشگی شود.

 

چطور مشکل نرم افزاری مانع فرمت شدن فلش می شود؟

مشکلات نرم افزاری که مانع فرمت شدن فلش و استفاده درست از فلش یو اس بی می شود، ویروس ها و نرم افزارهای مخربی هستند که موجب می شوند سیستم ها نتوانند به درستی به فلش ها دسترسی داشته باشند و از ان ها بهره مند شوند.

 

شیوه حل مشکل Write Protection درایوهای USBو مشکل فرمت نشدن فلش چیست؟

با وجود این که مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری عمده ای می تواند عامل این مشکلات باشد اما توصیه هایی داریم که به شما کمک می کند تا بتوانید جان فلش خود را نجات دهید و دوباره از آن استفاده کنید.

 

بررسی ویروسی بودن و مشکل فرمت نشدن فلش

یکی از مرسوم ترین مشکلاتی که موجب می شود، با مشکل فرمت نشدن فلش مموری مواجه شوید، عامل ویروسی شدن است. در واقع این مساله شایع ترین علت بروز خطای Write Protection درایوهای USB است.

هر چقدر هم که به سیستم خود اطمینان داشته باشید، در عین حال ممکن است ویروسی از جایی بیاید و کاری بکند! مخصوصا برای زمانی که فلش خود را به سیستم دیگران وصل می کنید باید بیشتر در مورد ویروسی بودن نگران باشید. در بسیاری از اوقاتی که فلش مموری را به سیستم دیگران وصل می کنیم، با مشکل و خطای Write Protected مواجه می شوویم.

گاهی اوقات، به محض نصب فلش به سیستم، هشدار امکان اسکن اتوماتیک بر روی ان فراهم می شود اما، اگر آنتی ویروس خاصی روی سیستم خود دارید، بلافاصله باید فلش خود را ویروس یابی کنید.

معمولا وقتی که یک آنتی ویروس روی سیستم تان نصب باشد، در منوی راست کلیک ( منویی که وقتی راست کلیک باز می کنید نمایش داده می شود ) یک آپشن برای اسکن قرار داده شده است. به عکس زیر نگاه کنید

 

یکی از راه های حل مشکل فرمت نشدن فلش این است که روی درایو فلش مموری خود راست کلیک کنید و اقدام به ویرویس یابی و اسکن آن کنید. ویرویس یابی و از بین بردن ویروس ها، موانع فرمت و خواندن فلش را بر می دارد
یکی از راه های حل مشکل فرمت نشدن فلش این است که روی درایو فلش مموری خود راست کلیک کنید و اقدام به ویرویس یابی و اسکن آن کنید. ویرویس یابی و از بین بردن ویروس ها، موانع فرمت و خواندن فلش را بر می دارد

 

شما به راحتی می توانید، بر روی درایو فلش خود راست کلیک کرده، و آپشن مربوط به اسکن و ویروس یابی را کلیک کنید. این آپشن همیشه اخرین گزینه در منوی راست کلیک نیست اما با خواندن آن اپشن می توان مطمئن شد که منوی مورد نظر مربوط به اسکن و ویروسس یابی است.

اگر همیشه قبل از این که، بخواهید از فلش استفاده کنید، ( مخصوصا بعد از زمانی که فلش را به سیستم دیگران متصل کرده اید ) می توانید به راحتی جلوی مشکلات بعدی مموری فلش خود بگیرید.

اگر با وجود ویروس یابی و اسکن، مشکل فلش حل نشود، می توانید راهکار دوم را تست کنید.

 

  فرمت نشدن فلش بخاطر ضامن Write Protect

بسیاری از فلش مموری ها دارای یک ضامن کوچک در کنار بدنه خود هستند، که به صورت Write Protect شناخته می شوند. ضامن Write Protect به شما این اجازه را می دهد که با آف و یا آن کردن آن ( خاموش و یا روشن کردن آن ) بتوانید امکان نوشتن روی فلش، و دستکاری و حتی فرمت کردن فلش را مدیریت کنید.

بسیاری از اوقات، وقتی با مشکل فرمت نشدن فلش مواجه می شوید، باید بدنه فلش را چک کنید و ضامن مورد نظر را ( در صورت وجود داشتن ) روی ON قرار دهید. این کار به شما اجازه می دهد که بتوانید به راحتی دسترسی به محتویات فلش و مدیریت آن ها را آزاد کنید.

بسیاری از افرادی که دچار این مشکل شده اند متذکر بوده اند که وقتی فلش خود را در جیب یا کیف قرار داده اند و فشار بدان وارد شده، ضامن Write Protect کشیده شده و به حالت OFF تغییر پیدا کرده است.

دقت کنید که این ضامن بر روی کارت ریدر ها نیز مشاهده می شود.

 

در این تصویر یک مموری USB مشاهده می کنید که یک ضامن در کنار آن قرار گرفته است. روی ضامن علامت قفل سر باز کشیده شده است. این بدین معنی است که با کمک این ضامن می توانید امکان استفاده از فلش مموری را محدود کنید.
در این تصویر یک مموری USB مشاهده می کنید که یک ضامن در کنار آن قرار گرفته است. روی ضامن علامت قفل سر باز کشیده شده است. این بدین معنی است که با کمک این ضامن می توانید امکان استفاده از فلش مموری را محدود کنید.

 

البته فلش مموری های جدید این گزینه را در خود ندارند، اما به هر حال تست کردن آن خالی از لطف نیست..

 

 هشدار Write Protect به دلیل پر بودن فلش مموری

بعضی از وقت ها، تصمیم داریم روی فلش چیزی بنویسیم ( نوشتن کنایه از کپی کردن فایلی بر روی مموری دارد )، با خطای Write Protect مواجه می شویم. این بدین معنی است که شما نمی توانید روی فلش چیزی بنویسید.

برای این که بتوانید متوجه شوید که آیا فلش شما به قدر کافی پر است یا نه بهتر است که از کاووشگر ویندوز خود استفاده کنید و با بررسی کردن، فلش مموری، متوجه میزان فضای آزاد روی فلش مموری شوید.

برای این منظور دو پیشنهاد داریم:

  1. مشاهده میزان فضای آزاد مموری در My Computer
  2. مشاهده فضای آزاد و استفاده شده در مموری به کمک Properties

 

مشاهده میزان فضای آزاد مموری در My Computer

برای استفاده از این شیوه، کافی است مموری را به سیستم وصل کنید و به مای کامپیوتر بروید و به درایو فلش نگاه کنید. با یک نگاه می توانید میزان فضای آزاد و استفاده شده مموری را چک کنید

 

مشاهده فضای آزاد و استفاده شده در مموری به کمک Properties

اگر با ورود به my computer نمی توانید اطلاعات را به طور جزیی پیدا کنید، کافی است:

  • بر روی فلش مموری راست کلیک کنید
  • از میان منوهایی که مشاهده می کنید گزینه آخر یعنی Properties را کلیک کنید
  • با مشاهده Properties، می توانید یک نمودار دایره ای مشاهده کرده و میزان فضای اختصاص داده شده را ببینید. ( عکس زیر )
فرمت نشدن فلش مموری
با راست کلیک کردن بر روی فلش مموری، و انتخاب گزینه Properties می توانید به راحتی، اطلاعات کاملی در مورد فلش مموری پیدا کنید. حتی نمودار دایره ای به شما کمک می کند با یک نگاه بفهمید که چه میزان از حافظه فلش تان پر شده و یا خالی است. حتی نوع سیستم فایل نیز در این صفحه قابل تشخیص است.

 

معمولا وقتی می خواهید روی فلش مموری اطلاعاتی وارد کنید، و فضای کافی روی فلش وجود ندارد، با هشدار Write Protection مواجه می شوید.

 

فرمت شدن ناقص، علت مشکل فرمت نشدن مموری

گاهی اوقات وقتی که اقدام به فرمت کردن فلش ها می کنیم متوجه می شویم که همچنان با مشکل فرمت نشدن مموری مواجه هستیم. در چنین شرایطی احتمالات زیادی وجود دارد اما یکی از مرسوم ترین مشکلاتی که از قلم می افتد، این است که فلش پیش از این نیز فرمت شده است اما این کار به خوبی و به طور کامل روی آن صورت نگرفته است.

برای این که متوجه شوید که آیا واقعا فلش ناقص فرمت شده است یا نه، دستورات زیر را روی فلش خود اعمال کنید

  1. ابتدا فلش مموری را به سیستم وصل کنید
  2. به استارت منو بروید و از آن جا Disk Management را بنویسید و انتخاب کنید
  3. با این بخش، می توانید فلش مموری های متصل به سیستم را چک کنید
  4. برای دسترسی بهتر به این بخش، می توانید کلید ترکیبی  Windows key + R  را بزنید
  5. با این کار پنجره ای باز می شود که در آن می توانید عبارت diskmgmt.msc را بنویسید.
  6. با این کار یک پنجره باز می شود که اگر، مموری خود را در آن ببینید نشان از عدم فرمت درست در آن دارد.
با استفاده از این گزینه می توانید اقدامات و دستورات بالا را روی سیستم و فلش خود انجام دهید
با استفاده از این گزینه می توانید اقدامات و دستورات بالا را روی سیستم و فلش خود انجام دهید

اولین راهکار در این شرایط این است که از یو اس بی هاب استفاده کنید و فلش را با این ابزار، به ویندوز وصل کنید اگر سیستم همچنان با فلش مشکل دارد، بدین معنی است که فلش مموری شما مشکل دارد. از طرفی، می توانید مشکل را با یک یک سیستم دیگر نیز تست کنید.

اگر فلش را به سیستم وصل کردید و توانستید آن را شناسایی کنید، اما کماکان هشدار windows was unable to complete the format را مشاهده کردید این بدین معنی است که مشکل فرمت شدن فلش همچنان ادامه دارد.

راهکار های مختلف در این باره کماکان به شما کمک می کند مشکل را حل کنید اما حذف و نصب مجدد درایور نیز در این مرحله به شما کمک ویژه ای می کند

حذف و نصب درایورها روش حل مشکل فرمت نشدن فلش

گاهی بروز اشکالاتی در درایورها موجب می شود که نتوانید به درستی، اقدام به فرمت کردن فلش خود کنید. برای این حالت، بهترین کار این است که از طریق نصب مجدد درایورها اقدام کنید.

برای این منظور دستورات زیر را روی سیستم خود اعمال کنید:

  1. ابتدا فلش خود را به یک سیستم سالم نصب کنید
  2. در ادامه، کلید ترکیبی  Windows key + R را بگیرید
  3. در پنجره ای که باز می شود، عبارت devmgmt.msc را بنویسید و اینتر کنید
  4. با این کار وارد Device Manager می شوید
  5. در صفحه ای که باز می شود، به دنبال Disk drives باشید
  6. در این بخش می توانید مجموعه ای از دیسک و درایور ها را مشاهده کنید
در این اسکرین شات جایگاه Disk drives را در بخش مدیریت دیسک یا دیسک منجمنت را مشاهده می کنید
در این اسکرین شات جایگاه Disk drives را در بخش مدیریت دیسک یا دیسک منجمنت را مشاهده می کنید

اگر روی همین گزینه کلیک کنید، می توانید لیست درایورهای مختلف را مشاهده کنید.

در ادامه می توانید نام درایور فلش مموری خود را پیدا کرده  و روی آن را راست کلیک کنید و گزینه Uninstall را انتخاب کنید.

انتخاب مموری مورد نظر از میان درایو های مختلف پیش از راست کلیک کردن و حذف درایور
انتخاب مموری مورد نظر از میان درایو های مختلف پیش از راست کلیک کردن و حذف درایور

بعد از این که عملیات حذف به خوبی صورت گرفت، به آرامی، مموری را از سیستم جدا کرده و آن را به سیستم وصل کنید و اجازه دهید تا خود ویندوز آن را شناسایی کند و به طور دقیق و کامل آن را نصب کند.

در صورتی که بعد از نصب مجدد توسط ویندوز هنوز در دیسک منجمنت، یک آیکون زرد رنگ شبیه به علامت تعجب را در آن مشاهده می کنید، کافی است که روی آن راست کلیک کنید و Update Driver Software را انتخاب کنید تا بتوانید به راحتی درایور را به جدیدترین مدل بروز رسانی کنید. در این حالت باید به اینترنت وصل باشید تا از منابع مربوطه، بروز رسانی ها صورت گیرد.

 

 مشکل فرمت نشدن فلش به خاطر یک فایل فقط خواندنی  (Read-Only)

فرض می کنیم که شما توانسته اید، که مموری خود را باز کنید، اما با مشکل فرمت نشدن فلش مموری مواجه شده اید. فرمت کردن فلش به معنی پاک کردن و حذف تمامی داده های روی فلش است.

اگر در میان تمام فایل هایی که روی فلش مموری شما موجود هستند، یک فایل یا تنظیمات فقط خواندنی“ (Read-Only) قرار داشته باشد، برای شما این مشکل وجود دارد که نتوانید روی این فایل هیچ تغییری ایجاد دهید و یا آن را حذف کنید.

گاهی تنها به دلیل وجود همین فایل، با هشداری مواجه می شوید که شما را نگران می کند. در این حالت، بهتر است که سری به تنظیمات مربوط به فایل بزنید و تنظیمات را تغییر دهید.

برای این منظور:

  • روی فایل، راست کلیک کنید
  • گزینه Properties را انتخاب کنید
  • در صفحه Properties، روی تب general کلیک کنید
  • در انتهای این زبانه یا تب، می توانید آپشن هایی را مشاهده کنید که مربوط به فقط خواندنی بودن است.
  • تیک آن را بردارید تا فایل از حالت فقط خواندنی خارج شود.
  • در نهایت روی ok کلیک کنید تا تنظیمات تکمیل شده و اعمال شود.

 

برخی اوقات، هنگام استفاده از فلش مموردی، متوجه می شویم که نمی توانیم روی آن کاری انجام دهیم. در این شرایط، احتمال زیاد، فایلی یا بخشی از فایل ها و حتی تمام فایل ها به حالت Read-Only تنظیم شده اند. این تنظیم یعنی فقط خواندنی! و این یعنی نمی توانید فایل ها را دست کاری کنید. برای حل این مشکل می توانید در موقعیتی که مشاهده می کنید تیک Read-Only را بردارید و فلش را قابل دستکاری کنید
برخی اوقات، هنگام استفاده از فلش مموردی، متوجه می شویم که نمی توانیم روی آن کاری انجام دهیم. در این شرایط، احتمال زیاد، فایلی یا بخشی از فایل ها و حتی تمام فایل ها به حالت Read-Only تنظیم شده اند. این تنظیم یعنی فقط خواندنی! و این یعنی نمی توانید فایل ها را دست کاری کنید. برای حل این مشکل می توانید در موقعیتی که مشاهده می کنید تیک Read-Only را بردارید و فلش را قابل دستکاری کنید

حالا می توانید دوباره اقدام به فرمت کردن فلش نمایید و مشکل را مورد بررسی کنید.

اما گاهی اوقات به دلیل بلند بودن نام فایل ها، نمی توان روی ان ها کارهای طبیعی انجام داد. در چنین شرایطی که نام بلند، یک فایل مانع از کار کردن روی فایل مورد نظر، است، با پیامی مظابق اسکرین شات زیر مواجه می شوید:

 

.

مشکل فرمت نشدن فلش
این عکس نیز نشان می دهد که اگر نام فایل مورد نظر و موجود بر روی فلش بلند باشد نمی توان روی آن کار کرد. برای حل این مشکل می توان به راحتی نام را کوتاه کرد.

این پیام بدین معنی است که، فایل مورد نظر دارای یک نام بلند است و نمی توان با آن کار کردن! از شما خواسته شده که ابتدا نام فایل را کوتاه تر کنید و بعد اقدامات لازم را روی آن انجام دهید.

در چنین شرایطی می توانید با rename مشکل را مورد بررسی قرار دهید.

 

ایجاد کلید میانبر و ترکیبی برای باز کردن فلش مموری

گاهی وقتی با مشکل باز نشدن فلش مموری مواجه می شوید و آن هشدار بلند ابتدای مقاله را مشاهده می کنید می توانید با انتخاب کلید ترکیبی، برای باز کردن فلش مموری از طریق کیبرد نیز اقدام کنید.

برای استفاده از این شیوه و آموزش ایجاد کلید ترکیبی میانبر برای باز کردن فلش مموری کلیک کنید

 

 حل مشکل فرمت نشدن فلش با کامند پرامپت

کامند پرامپت، گزینه مناسبی است که همیشه برای حل مشکلات ویندوز از آن استفاده می کنیم. هر چند این پنجره سیاه رنگ و دستورات آن برای کاربران آماتور هراس انگیز است اما معمولا خروجی های آن موجب درست شدن کامپیوتر و خوشحالی کاربران می شود.

برای استفاده از کامند پرامپت برای حل مشکل فرمت نشدن فلش مموری، لازم است که اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا به منوی استارت بروید
  • در کادر جستجو cmd را بنویسید و اینتر را بزنید
  • با این کار، در نتیجه جستجو، آیکون کامند پرامپت دیده می شود. روی ان راست کلیک کنید و Run as administrator را انتخاب کنید
  • در ادامه برای حل مشکل فرمت نشدن فلش مموری با کامند پرامپت، در صفحه مشکی مشهور، جلوی نشان گر، عبارت diskpart را بنویسید و بعد اینتر را بزنید. ( قسمت ۱ در عکس زیر )
  • در ادامه، نوبت به دستور دوم می رسد که list disk است. آن را بنویسید و اینتر را بزنید.

وقتی که این دستور را وارد کنید، می توانید لیست درایو های خود به همراه شماره های مربوط به هر کدام را مشاهده کنید.

باید در این لیست به دنبال، فلش مموری خود باشید.

در اسکرین شات زیر، می توانید درایو من را در گزینه ۴ ام مشاهده کنید. ستون اول نیز مربوط به شماره مربوط به هر درایو است. شماره ای که اختصاص به فلش مموری دارد، را به ذهن بپسارید و در نهایت دو کد دستوری دیگر باید بنویسید.

حل مشکل فرمت نشدن فلش مموری با کامند پرامپت
دو دستوری که در بالای تصویر به شما معرفی شد، کمک می کند تا با کمک کامند پرامپت مشکل فرمت نشدن فلش مموری را حل کنید

در ادامه، دستور زیر را در زیر نتایج مشاهده شده بنویسید:

select disk [your disk number]

در مرحله قبلی یک شماره، یادداشت کردید، که مربوط به شماره درایو بود. در این حالت، باید این شماره را به جای [your disk number] بنویسید.

در نهایت، می توانید با نوشتن دستور attributes disk clear readonly مشکل فقط خواندنی بودن را حل کنید

حل مشکل باز نشدن فلش مموری
با انتخاب شماره درایو مموری، سیستم اطلاع می دهد که فلش مورد نظر انتخاب شده است ( خط دوم ) و بعد با وارد کردن دستور بعدی می توانید مشکل را به سیستم بسپارید تا آن را حل کند

 

با این کار، تمام فایل هایی که خاصیت فقط خواندنی دارند را مورد تغییر قرار داده ومحدودیت آن ها را بر می دارید. این شیوه برای افرادی که دارای شمار فایل های زیاد فقط خواندنی هستند کاملا مفید و مناسب است..

 

 دستکاری در رجیستری برای حل مشکل فرمت نشدن فلش و پیغام Write Protection

رجیستری ویندوز، بخش مهمی است که به تنظیمات سیستمی دسترسی دارد. معمولا افرادی که ریسک پذیر هستند و البته تا حدودی در کار کردن با فایل های سیستم، آشنایی دارند، از این بخش برای اعمال تغییرات لازم روی ویندوز استفاده می کنند.

معمولا وقتی که گام های قبلی مشکل شما را حل نمی کند و کماکان با خطای Write Protection مواجه هستید از این قسمت استفاده می کنید.

به منظور استفاده از رجیستری ویندوز:

  • ابتدا وارد استارت منو شوید
  • در بخش جستجو گزینه run را بنویسید
  • روی نتیجه موجود در صفحه جستجو، اینتر کنید وپنجره run را باز کنید
  • بعد از باز شدن ایت پنجره، عبارت regedit را در آن بنویسید و اینتر را بزنید
  • با این کار وارد پنجره رجیستری در ویندوز می شوید.

وقتی در پنجره رجیستری قرار گرفتید، به دنبال ادرس زیر باشید

HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlStorageDevicePolicies

در ادامه، کلید WriteProtect را پیدا کنید.

وقتی که در پنجره رجیستری، و در مسیر گفته شده، این کلید را پیدا کردید روی آن دوبار کلیک کنید تا بتوانید المان های آن را تغییر دهید.

در این بخش می توانید از عدد ۰ یا ۱ استفاده کنید. معمولا ۱ یعنی بله! و ۰ یعنی نه!

چون این کلید حاوی WriteProtect است، ۱ بودن به معنی محافظ کردن از نوشتن روی فایل است. پس برای این که دسترسی ها را آزاد کنید باید این رقم را ۰ کنید.

در نهایت، تنظیمات را ok کنید.

اگر نتوانید، این کلید را به طور کلی در مسیر داده شده پیدا کنید، کافی است که، این کلید را ایجاد کنید و بعد اطلاعات آن را تغییر دهید. ( ویدیو )

 

 شیوه درست  فرمت کردن فلش یا  درایو USB

بسیاری از اوقات، وقتی که کاربری با مشکل فرمت نشدن فلش مواجه می شود، علت امر این است که در انجام این کار به درستی دچار اشتباه شده است. به همین منظور ابتدا تلاش کرده ایم که در این بخش علل، فرمت نشدن فلش را به شما یادآور شویم و در انتها به شما بگوییم که از طریق این راهنما چگونه به درستی اقدام به فرمت شدن فلش کنید.

 

عوامل فرمت نشدن فلش مموری

زمانی که با ارورهای مختلفی به دلیل فرمت نشدن فلش مواجه می شوید ممکن است علت های مختلفی برای این مشکل وجود داشته باشد. همانطور که در ابتدای این مقاله به شما آموختیم، گاهی، مشکلات سخت افزاری هستند و گاهی هم نرم افزاری. اما می توان این مشکلات را از دو جهت دیگر نیز دسته بندی کرد:

  • مشکلات موقت
  • مشکلات دائمی

در مشکلات موقت، با کمی هشیاری و دقت مشکل حل می شود و می توانید با موفقیت اقدام به فرمت کردن فلش خود اقدام کنید.

اما در مشکلات دائمی، چاره ای جز دور انداختن فلش گران خود ندارید.

از جمله مشکلات دائمی فلش مموری ها می توان به خسارات فیزیکی، سوختن فلش مموری، زنگ زدگی و آب دیدیگی فلش و مواردی نظیر این اشاره داشت.

همچنین از جمله مشکلات موقت، می توان به خاموش بودن ضامن روشن / خاموش فلش، ویروسی بودن و مواردی مثل این اشاره کرد.

گاهی از اوقات، شما در حال مطالعه و دیدن بخش هایی از فایل های فلش هستید اما، متاسافانه فراموش می کنید که پیش از فرمت کردن، آن فایل را ببندید. این کار به خودی خود موجب می شود که شما نتوانید هیچ اقدام خاصی روی فلش خود انجام دهید. بنابراین اگر هنگام فرمت کردن فلش، با مشکل مواجه شدید از این بابت نیز فلش خود را مورد بررسی قرار دهید.

 

و اما شیوه درست، فرمت شدن فلش به شرح زیر می باشد:

نکته: هنگامی که قصد فرمت  کردن مموری دارید باید بدانید که با یک بار فرمت کردن تمام اطلاعات داخل مموری از بین می رود و پاک می شود. پس پیش از فرمت شدن مموری، اگر فایل خاصی دارید که برایتان ارزش دارد آن را روی سیستم دیگری کپی کنید و بعد اقدام به فرمت کردن بپردازید.

معمولا وقتی که کارت حافظه های موبایل مان، دچار مشکل می شود، به عنوان آخرین راهکار برای نجات آن، از امکان فرمت کردن مموری استفاده می کنیم. در صورتی که فلش مموری یو اس بی شما نیز مشکلات به هم زده این آخرین راهکاری است که امیدواریم به نوع فلش مموری تان، سازگار باشد و مشکل را حل کند.

چگونه بفهمیم برای فرمت کردن فلش NTFS یا FAT32 را باید انتخاب کنیم؟

هنگامی که می خواهید مموری خود را فرمت کنید، لازم است که از یکی از گزینه های NTFS یا FAT32 استفاده کنید. این دو گزینه در تنظیمات فرمت کردن مشاهده می شوند.

اما توجه کنید که برای این که بتوانید تشخیص دهید کدام یک از این گزینه ها مناسب برای سیستم شما است شیوه زیر را دنبال کنید.

  • ابتدا فلش مموری خود را به سیستم وصل کنید
  • به مای کامپیوتر بروید، ( کامپیوتر در ویندوز ۸ و ۱۰ )، و از آن جا فلش مموری را انتخاب کنید
  • روی آن راست کلیک کنید و عبارت Properties را انتخاب کنید
  • وقتی که پنجره مورد نظر باز شد، در تب اول، از سمت چپ گزینه ای به نام File System را پیدا کنید
  • در مقابل عبارت File System، نوع FAT نوشته شده است ( عکس زیر )

 

اگر به صفحه Properties بروید، ( با کلیک راست بر روی فلش درایو ) می توانید نوع سیستم فایل آن را تشخیص داده و برای سلامت دستگاه و اقدامات درست فرمت سازی، هنگام فرمت، سیستم فایل مورد نظر را روی دستگاه انتخاب کنید
اگر به صفحه Properties بروید، ( با کلیک راست بر روی فلش درایو ) می توانید نوع سیستم فایل آن را تشخیص داده و برای سلامت دستگاه و اقدامات درست فرمت سازی، هنگام فرمت، سیستم فایل مورد نظر را روی دستگاه انتخاب کنید

حالا که نوع سیستم فایل فلش مموری خود را شناسایی کردید، دوباره به مای پی سی، مای کامپیوتر و یا کامپیوتر بروید و روی فلش راست کلیک کنید و گزینه Format را انتخاب کنید.

هنگامی که صفحه مربوط به فرمت را باز کردید، می توانید برخی بخش های آن را به طور کامل تغییر دهید. این بخش ها شامل موارد زیر می شوند:

  • نوع فایل سیستم
  • نام درایو
  • تخصیص واحد حجم
  • فرمت سریع.

بهترین کار دراولین وهله این است که نام درایو را تغییر دهید.

اما بخشی که مورد پسند بسیاری از افراد است، Quick Format یا فرمت سریع است. افراد تصور می کنند با انتخاب این گزینه فلش سریع تر فرمت می شود و مشکل شان حل می شود.

اما حقیقت امر این است که اگر Quick Format را انتخاب نکنید، تغییرات عمیق تری روی فلش صورت می گیرد که احتمال حل کردن مشکل را بیشتر می کند. پس برای حل مشکل فرمت نشدن فلش، تیک این گزینه را پاک کنید و کمی صبور تر باشید.
وقتی که مشکل سخت افزاری به بد سکتورها روی فلش ختم می شود، با وجود انتخاب فرمت کامل و پرهیز از فلش سریع، این خطا به خوبی ظاهر می شود.

 

آنچه مشاهده می کنید پنجره ای کوچک است که به شما کمک می کند تنظیمات پیش از فرمت را روی آن انجام دهید و بعد با فشردن دکمه استارت اقدام به فرمت کردن فلش نمایید
آنچه مشاهده می کنید پنجره ای کوچک است که به شما کمک می کند تنظیمات پیش از فرمت را روی آن انجام دهید و بعد با فشردن دکمه استارت اقدام به فرمت کردن فلش نمایید

حتی اگر حالت فرمت سریع را هم انتخاب نکنید، عملیات فرمت کردن فلش مموری مدت زمان زیادی طول نمی کشد. اما اگر حجم فلش بسیار زیاد باشد، و میزان زیادی فایل روی ان ذخیره شده باشد مدت زمان فرمت شدن افزایش پیدا می کند

اگر در فلش مشکل سخت افزاری و فیزیکی وجود نداشته باشد معمولا بعد از یک بار فرمت کردن فلش مشکل حل می شود و می توانید مثل روز اول از فلش خود استفاده کنید.

 

چگونه مشکلات کارت حافظه ها را حل کنیم؟

کارت حافظه، معمولا برای فرمت سازی با کامپیوتر نیاز به کارت خوان دارد که در این تصویر یک مموری کارت و دو کارت خوان را مشاهده می کنید
کارت حافظه، معمولا برای فرمت سازی با کامپیوتر نیاز به کارت خوان دارد که در این تصویر یک مموری کارت و دو کارت خوان را مشاهده می کنید

کارت های حافظه امروزه به شدت مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا برند های مختلفی برای طراحی و ساخت این کارت های حافظه ای اقدام کرده اند که برخی کیفیت خوبی ارائه داده اند و برخی هم دردسر ساز شده اند.

آن چه که تا کنون برای حل مشکل فرمت نشدن فلش ها ارائه شد، برای کارت های حافظه ای نیز موضوعیت دارد و می توانید از آن ها بهره مند شوید. اما توجه کنید که، ما پیش از این به یک مقاله کامل پیرامون حل مشکلات اس دی کارت ها پرداخته ایم که از اینجا قابل مطالعه است.

 

نتیجه گیری

این که فلش مموری ها دچار مشکل شوند، چیز تازه و عجیب و غریبی نیست، اما باید بدانید که روش های ساده ای برای جلوگیری از خراب شدن فلش مموری ها وجود دارد:

  • استفاده درست از فلش
  • خارج کردن امن فلش مموری از سیستم
  • عدم اتصال فلش مموری به سیستم های دیگران
  • ویروس یابی منظم فلش مموری
  • مراقبت سخت افزاری از فلش
  • پر نکردن فلش مموری

همه این ها کمک می کند که بتوانید مدت طول عمر فلش خود را افزایش دهید.

البته نوع فلش های یو اس بی نیز در کیفیت آن ها تاثیر دارد که این مقاله مجاله بررسی فلش مموری های متفاوت نیست.

اما اگر با مشکل سخت افزاری، نظیر:

  1. خیس شدن فلش مموری
  2. زنگ زدگی اجزای فلش مموری
  3. گرما دیدگی و آفتاب خوردگی شدید فلش مموری
  4. شکستن بخش های اصلی فلش مموری

مواجه شوید، معمولا برای نجات فلش مموری کاری از شما ساخته نیست. در این حالت باید فلش مموری را بیرون بیندازید.

اما اگر مشکل نرم افزاری باشد و عامل آن:

  • ویروس و نرم افزارهای مخرب
  • باز بودن فایل هنگام فرمت
  • بسته بودن ضامن فلش مموری

و مواردی نظیر این باشد، به سادگی می توانید مشکل را حل کنید

وجود نرم افزارهای حل مشکل فرمت نشدن مموری نظیر  TestDisk نیز به شما کمک می کند تا مشکل فلش را شناسایی کنید و اقدام به حل آن کنید.

امیدواریم که با این راهنما توانسته باشید دیوایس خود را احیا کنید. در صورتی که در این باره تجربیات ارزشمندی دارید آن را با ما در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. سلام
    بعد از امتحان کردن کلی روش، الحمدلله تونستم با نرم افزار Apacer USB Repair tool این مشکل رو حل کنم:
    https://www.easeus.com/storage-media-recovery/apacer-usb-repair-tool.html

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *