آموزش تصویری و گام به گام استفاده از گوگل کیورد پلنر (GOOGLE ADWORDS)

آموزش تصویری و گام به گام  استفاده از گوگل کیورد پلنر (GOOGLE ADWORDS)
  • 1396/6/26
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

یکی از ابزارهای بسیار قوی و به روز برای تشخیص تعداد دفعات جست وجوی یک کلمه یا عبارت در یک ماه یا یک سال، ابزار گوگل کیورد پلنر (GOOGLE KEYWORD PLANNER) است که در گوگل ادوردز وجود دارد. این ابزار متعلق به گوگل است و به همین دلیل می توان آن را معتبرترین مرجع برای تشخیص دقیق تعداد دفعات جست و جوی یک کلمه یا عبارت دانست. همان طور که می دانید آگاهی از تعداد جست و جوی کلمات کلیدی نقش تعیین کننده ای در رقابت صحیح در گوگل دارد. در ادامه به آموزش گام به گام و تصویری این ابزار قدرتمند می پردازیم.

گویا آی تی – ابزار گوگل کیورد پلنر (GOOGLE KEYWORD PLANNER) جست و جوی کلمات کلیدی را در فاصله ی زمانی دو ماه، سه ماه نمایش داده و به شما کلمات مرتبط با این کلمات کلیدی را پیشنهاد می دهد.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که، تعداد دفعات جست و جو وابسته به تعداد دفعات کلیک بر روی لینک ها نیست. یعنی زمانی که فردی یک کلمه را جست و جو می کند، اما بر روی هیچ کدام از لینک هایی که گوگل نمایش می دهد کلیک نمی کند باز هم این کلمه در شمار تعداد دفعات جست و جو در نظر گرفته می شود.

با استفاده از گوگل کیورد پلنر (GOOGLE KEYWORD PLANNER) میتوان تخمین زد که پیش از رسیدن به مکان های اول در جست و جوی گوگل، چقدر ورودی از آن دریافت خواهید کرد. چنین امکان با استفاده از نرخ طبیعی CRT امکان پذیر است.

گوگل کیورد پلنر (GOOGLE KEYWORD PLANNER) برای استفاده از Google Adwrds طراحی شده است. در واقع این ابزار مرحله ی سبد در استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل است.

توجه داشته باشید که مراحل اول تنها مختص جیمیل های جدید است چرا که جیمیل های قدیمی به صورت خودکار به مرحله ی انتخاب کلمات کلیدی می رسند.

برای استفاده از این ابزار لازم است تا IP غیر ایرانی داشته باشید. پس از آن که آی پی خود را تغییر دادید با استفاده از لینک زیر وارد سایت شوید:

https://adwords.google.com/KeywordPlanner

پس از ورود به سایت بر روی کلید Sign To Awords  کلیک نمایید. بعد از این که به حساب جیمیل خود وارد شدید، صفحه ی زیر را مشاهده خواهید کرد. در این مرحله باید گزینه ی Skip the guided setup را انتخاب نمایید.

توجه داشته باشید که در صورتی که گزینه ی Skip the guided setup را انتخاب نکنید دیگر به هیچ وجه حتی با پاک کردن کوکی ها و .. امکان بازگشت به قبل را ندارید. در این حالت شما مجبورید که یک حساب جیمیل جدید در مرحله ی دوم ایجاد کنید. بنابراین چنانکه می خواهید از حساب جیمیل قبلی خود برای استفاده از این ابزار استفاده کنید، حتماً به خاطر داشته باشید که گزینه ی Skip the guided setup را انتخاب نمایید.

پس از آن که گزینه ی Skip the guided setup را انتخاب کردید، پنجره ی زیر برای شما باز می شود:

در این مرحله ایمیل خود را وارد نموده و سایر گزینه ها را یا به صورت پیش فرض باقی بگذارید و یا به طور دلخواه تغییر دهید. سپس روی گزینه ی Save and Continue کلیک کنید. پس از کلیک بر روی این گزینه پنجره ی زیر برای شما نمایش داده خواهد شد.:

در این مرحله از منوی Tools  گزینه ی Keyword Planner را انتخاب کنید.

در پنجره ای که باز می شود گزینه ی Search for new keywords and ad group ideas را انتخاب نمایید:

در مرحله ی بعد در پنجره ای که باز می شود یک کلمه ی کلیدی را وارد کنید و سپس روی get idea کلیک نمایید.

توجه داشته باشید که در این مرحله نیازی نیست که تمام کلمات کلیدی خود را انتخاب نمایید، چرا که پس از این لازم است تا مدام کلمات کلیدی خود را تغییر دهید.

در این مرحله باقی گزینه ها را بدون تغییر باقی بگذارید:

 

در این مرحله با پنجره ی زیر مواجه خواهید شد. در این پنجره بر روی تب Keyword idea کلیک کنید:

در صفحه ای که مشاهده می کنید روی Modify Search کلیک کنید:

پس از این مراحل پنجره ای مشابه پنجره ی زیر باز می شود که شما می توانید در آن در هر سطر یک کلمه کلیدی یا یک عبارت کلیدی وارد نمایید و گزینه ی Search for new Keywords and ad group ideas را انتخاب کنید:

در گام بعدی می توانید به طور مختصر اجزای اصلی صفحه google Keyword planner را مشاهده نمایید:

توضیحات مربوط به تصویر بالا به صورت زیر است:

Search items: کلمات کلیدی و عبارت ها کلیدی ای است که شما وارد کرده اید.

Keyword by relevance: در این ستون که در پایین ستون مربوط به کلمات کلیدی وارد شده قرار دارد، کلمات و عبارات مرتبط با کلمات کلیدی ای که شما وارد کرده اید نمایش داده می شود.

Competition: این قسمت میزان رقابت را نشان می دهد. مقدار این متغیر در سه حالت Medium، Low و High نمایش داده می شود. معیار متوسط، پایین یا بالا بودن این متغیر بستگی به تعداد Adwards های فعال و پیشینه ی تبلیغات کلیکی گوگل برای آن کلمه یا عبارت کلیدی دارد. به طور کلی خصوصاً در ایران، این قسمت چندان نباید مورد استناد قرار گیرد چرا که ممکن است یک کلمه یا عبارت کلیدی تبلیغات کلیکی کم اما رقبای زیادی داشته باشد.

Suggested bid: در این ستون مبلغ پیشنهادی گوگل برای استفاده از تبلیغات کلیکی به ازای هر کلیک نشان داده می شود.

Add to plan: منظور همان سبد خرید است. این گزینه مربوط به تبلیغات کلیکی گوگل است و ارتباطی با موضوع فعلی ندارد.

توضیح در مورد نوار کناری سمت چپ تصویر آخر:

Targeting (منظور هدف گذاری و تأکید بر روی یک محدوده ی خاص مورد نظر است.)

All location: این قسمت آمار کشورها را بر اساس آی پی آن ها نمایش می دهد. ایران در این لیست قرار ندارد و به همین علت برای استفاده از کلمات و عبارات کلیدی فارسی همیشه باید All location را انتخاب نمود.

All Language: در این قسمت می توان زبان مورد نظر برای جست و جو را محدود کرد. بهتر است این قسمت همیشه بر روی All تنظیم باشد.

Google ro search parners: در این قسمت شما می توانید تعیین کنید که آیا جست و جو بر اساس موتور جست و جوی گوگل باشد یا این که همه ی موتورهای جست و جو و وب سایت ها مرتبط با گوگل را نیز شامل شود. بهتر است این قسمت بر روی Google تنظیم باشد.

Negative Keywords: در این قسمت شما می توانید برای جست و جوی برخی کلمات استثنا قائل شوید. این گزینه در تبلیغات کلیکی گوگل کاربرد دارد.

Data Range: با استفاده از این گزینه می توان جست و جو را در محدوده ی زمانی مشخصی انجام داد. با استفاده از این گزینه می توانید میزان جست و جوی کلمه یا عبارت کلیدی را در محدوده ی زمانی مورد نظر خود ببینید و تغییرات آن را با دیگر محدوده های زمانی بسنجید.

Keyword filter:  در این قسمت می توان نتایج جست و جو را بر اساس میزان رقابت محدود کرد. همان طور که گفته شد رقابت بر اساس تعداد تبلیغات کلیکی گوگل، خصوصاً در ایران چندان قابل استناد نیست.

مهم ترین قسمتی که در ابزار گوگل کیورد پلنر (GOOGLE KEYWORD PLANNER) باید به آن توجه داشت، قسمت Avg monthly searches و تعداد جست و جو برای ماه های اخیر است. با استفاده از این دو مقدار، می توانیم تشخیص دهیم که پس از رفتن به صدر جدول گوگل و با در نظر داشتن نرخ CRT، چقدر ترافیک از گوگل دریافت می کنیم. علاوه بر این با استفاده از ابزار گوگل کیورد پلنر، امکان تشخیص کلمات و عبارات کلیدی صحیح در رقابت درست در گوگل قابل وجود دارد.

بسیاری از افراد در ایران از Google Trends برای تشخیص کلمات و عبارات کلیدی صحیح در رقابت گوگل استفاده می کنند که در حال حاضر ابزار چندان مناسبی نیست و توصیه می شود ابزار گوگل کیورد پلنر جایگزین آن شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *