۸ مشکل متداول در ویندوز ۱۰ و راه حل آن ها

۸ مشکل متداول در ویندوز ۱۰ و راه حل آن ها
  • 1396/6/26
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

ویندوز ۱۰ یکی از بهترین نسخه های سیستم عامل ویندوز است که کاربران بسیاری آن را می پسندند. با این وجود برخی از کاربران در هنگام کار با آن دچار مشکل می شوند. خالی شدن سریع و غیرعادی باتری لپ تاپ، عدم اتصال به اینترنت و چند نمونه دیگر از جمله مشکلاتی است که توسط کاربران گزارش شده است. به همین دلیل در این مطلب آموزشی ۸ نمونه از مرسوم ترین مشکلات ویندوز ۱۰ را بررسی کرده ایم و راه حل های مناسب برای رفع آن ها ارائه داده ایم.

گویا آی تی – ویندوز ۱۰ یکی از بهترین نسخه های سیستم عامل ویندوز است که کاربران بسیاری آن را می پسندند. با این وجود برخی از کاربران در هنگام کار با آن دچار مشکل می شوند. خالی شدن سریع و غیرعادی باتری لپ تاپ، عدم اتصال به اینترنت و چند نمونه دیگر از جمله مشکلاتی است که توسط کاربران گزارش شده است. به همین دلیل در این مطلب آموزشی ۸ نمونه از مرسوم ترین مشکلات ویندوز ۱۰ را بررسی کرده ایم و راه حل های مناسب برای رفع آن ها ارائه داده ایم.

۱ – ناقص ماندن فرایند به روز رسانی ویندوز و عدم امکان نصب آن

همان طور که می دانید ویندوز ۱۰ به گونه ای تنظیم شده است که به طور خودکار عملیات به روز رسانی را انجام می دهد و به سادگی نیز نمی توان این روند را غیرفعال نمود. در واقع می توان گفت که آپدیت کردن سیستم عامل یک عمل اجباری در ویندوز ۱۰ محسوب می شود که می تواند برای بسیاری از کاربران خوشایند نباشد. این موضوع زمانی آزاردهنده‌تر است که فرایند به روز رسانی به درستی انجام نشود. به طوری که یکی از به روز رسانی ها در طول زمان دانلود متوقف می شود یا به طور کلی نصب نخواهد شد که به احتمال فراوان مشکل از فایل به روزسانی است.

برای رفع این مشکل کلیدهای Win+R را به صورت ترکیبی بفشارید تا پنجره Run ظاهر شود. سپس مسیر C:WindowsSoftwareDistributionDownload را در قسمت Open در پنجره Run وارد کنید و کلید Enter را بزنید. حالا تمام محتویات پوشه جاری را پاک کنید اما خود پوشه را حذف نکنید. اگر بعضی از فایل ها حذف نشدند نیاز است که سیستم خود را ریست نمایید و ویندوز را در حالت safe mode بالا بیاورید. پس از این که فایل ها را حذف کردید یک بار ویندوز را ریست کنید و مجددا عمل به روز رسانی را انجام دهید.

۲ – خالی شدن سریع باتری لپ تاپ

کاربرانی که سیستم عامل خود را در ابتدای عرضه ویندوز ۱۰ به این نسخه از ویندوز ارتقا دادند ممکن است متوجه تاثیر منفی ویندوز ۱۰ بر روی طول عمر باتری لپ تاپ خود شده باشند. اینتل و مایکروسافت این مشکل را با یکدیگر حل کردند. بنابراین اطمینان پیدا کنید که درایورهای شما به روز است. طبیعتا با انجام این کار باید مشکل شما حل شود.

اگر هم چنان مشکل وجود داشت، بهتر است در برخی از ویژگی های ویندوز ۱۰ تغییر ایجاد کنید. اگرچه کورتانا، دستیار مجازی ویندوز، می تواند در بسیاری از مواقع مفید باشد اما اندکی بر روی میزان مصرف باتری تاثیرگذار است. بنابراین اگر قصد دارید که تا جای ممکن در مصرف باتری خود صرفه جویی کنید باید کورتانا را غیرفعال نمایید. برای این منظور بر روی علامت کورتانا که در نوار وظیفه قرار دارد کلیک کنید. سپس از منوی ظاهر شده بر روی آیکن سه خطی که در بالا و گوشه سمت چپ این منو  قرار دارد کلیک کنید. سپس گزینه Settings را برگزینید. در نهایت نیز گزینه Let Cortana respond to Hey Cortana را بر روی حالت Off قرار دهید.

البته به روز رسانی ویندوز می تواند در مصرف بیشتر باتری (و پهنای باند) شما تاثیرگذار باشد. به خصوص زمانی که قرار است به روز رسانی های دریافت شده توسط ویندوز شما با سایرین به اشتراک گذاشته شود. (این مورد یکی از ویژگی های Windows Update است.) به همین منظور برای غیرفعال کردن این ویژگی کلیدهای Win+I را به صورت ترکیبی بفشارید و سپس به مسیر Update & security > Windows Update > Advanced options > Choose how updates are delivered بروید و اسلایدر موجود در این قسمت را بر روی حالت Off قرار دهید.

۳ – تغییر ناخواسته اپلیکیشن های پیش فرض

آیا شما نیز جزو آن دسته از کاربرانی هستید که پس از آپگرید ویندوز خود به نسخه ویندوز ۱۰ متوجه شده اید که دیگر عکس های شما با نرم افزارهای مورد علاقتان باز نمی شود؟ یا این که مرورگر پیش فرض شما به مرورگر مایکروسافت اج تغییر کرده است؟ دلیل آن هرچه که باشد، متاسفانه باید گفت که ویندوز ۱۰ در به خاطر سپردن برنامه هایی که شما برای باز کردن فایل های مختلف استفاده کرده اید، چندان خوب عمل نمی کند. اگرچه تنظیم مجدد تمام برنامه های پیش فرض می تواند کار خسته کننده ای باشد اما از طرفی برای تغییر برنامه های پیش فرض نیاز به کار چندان پیچیده ای نیست.

برای این منظور ابتدا کلیدهای Win+I را به صورت ترکیبی بفشارید و وارد بخش System شوید. حال از پنل سمت چپ گزینه Default apps را برگزینید. در این قسمت می توانید برنامه پیش فرض برای تصاویر، ویدیوها و غیره را تغییر دهید.

۴ – عدم شناسایی کانکشن وای فای

اگر سیستم شما مدتی است که قادر به یافتن کانکشن وای فای نیست، احتمالا این مورد به دلیل نصب یک نرم افزار VPN است. چنین نرم افزاری حتی می تواند بر روی ارتباطات اترنت نیز تاثیرگذار باشد. برای حل این مشکل پورت اصلی این نرم افزار باید به وب سایت نرم افزار VPN مراجعه کند و به آخرین نسخه به روز رسانی شود. نسخه ای که با ویندوز ۱۰ سازگار است. این کار می تواند مشکل موجود را به احتمال زیاد حل کند.

اگر این روش مشکل را حل نکرد بر روی منوی استارت کلیک راست کنید. سپس از منوی ظاهر شده گزینه Command Prompt (admin) را برگزینید. البته شما با استفاده از کلیدهای ترکیبی Win+X نیز می توانید به این قسمت دست یابید. سپس در خط فرمان دو دستور زیر را وارد کنید. (پس از وارد نمودن هر خط کلید Enter را بزنید.)

reg delete HKCRCLSID{988248f3-a1ad-49bf-9170-676cbbc36ba3} /f

netcfg -v -u dni_dne

اگر این روش نیز مشکل را حل نکرد، این احتمال وجود دارد که مسئله مربوط به درایور شما باشد. بر روی منوی استارت کلیک راست کنید و گزینه device manager را انتخاب نمایید. در این پنجره بخش Network adapters را بیابید و بر روی علامت + کنار آن کلیک کنید تا آداپتور وایرلس شما ظاهر شود. حال بر روی آداپتور وایرلس خود کلیک راست کنید و گزینه Update Driver Software… را انتخاب نمایید. سپس گام به گام مراحل به روز رسانی درایور خود را تا انتها دنبال کنید.

۵ – عدم کارکرد تاچ‌پد

اگر تاچ‌پد شما کار نمی کند، قبل از هر چیز بهتر است با چند گام ساده بررسی کنیم که آیا اصلا تاچ‌پد فعال است یا خیر. بنابراین بررسی کنید که کلید تابعی بر روی کیبورد شما به منظور فعال یا غیرفعال کردن تاچ‌پد وجود دارد. این کلید بسته به نوع لپ تاپ شما می تواند متفاوت باشد اما معمولا توسط یک آیکن بر روی یکی از کلیدهای تابعی (F#) مشخص شده است.

اگر از این طریق نتوانستید مشکل را حل کنید، کلیدهای Win+I را به صورت ترکیبی بفشارید سپس به مسیر Devices > Mouse & touchpad > Additional mouse options بروید. یک پنجره جدید باز خواهد شد. از این پنجره بر روی برگه ای که در سمت راست قرار دارد، کلیک کنید. حال در زیر بخش Device، تاچ‌پد خود را انتخاب کنید و مطمئن شوید که غیرفعال نیست. اگر غیرفعال بود بر روی دکمه Enable  کلیک کنید.

اگر باز هم موفق به فعال کردن تاچ‌پد نشدید کلیدهای Win+X را به صورت ترکیبی بفشارید و Device Manager را انتخاب کنید. سپس از ساختار درختی این پنجره بخش Mic and other pointing devices را باز کرده، بر روی تاچ‌پد خود کلیک راست کنید و در نهایت گزینه Update Driver Software… را برگزینید. هم چنین به جای استفاده از روش آخر می توانید وارد سایت سازنده لپ تاپ خود شوید و درایور موردنظر را دانلود کنید.

۶ – عدم امکان نصب یا به روز رسانی اپلیکیشن های فروشگاه ویندوز

اگر شما در برای نصب یا به روز رسانی اپلیکیشن های فروشگاه ویندوز دچار مشکل هستید، احتمالا باید کش خود را پاک کنید. این کار بسیار ساده است.

ابتدا کلیدهای Win+R را به صورت ترکیبی بفشارید تا پنجره Run باز شود. عبارت WSReset.exe را در قسمت Open وارد کنید و سپس بر روی OK کلیک کنید. با این کار یک پنجره Command Prompt خالی باز می شود. اما نگران نباشید. فرایند موردنظر در پس زمینه در حال اجرا است. در نهایت این پنجره به صورت خودکار بسته شده و فروشگاه ویندوز باز خواهد شد. انتظار می رود با این کار مشکل شما حل شده باشد.

۷ – باز نشدن فایل های مایکروسافت آفیس

اگر شما سعی دارید که فایل های مایکروسافت آفیس را باز کنید اما با خطایی مشابه file is corrupt and cannot be opened  یا unable to start correctly یا experience an error trying to open the file روبرو می شوید، احتمالا این مسئله به دلیل مشکلی است که در ویژگی Protected View رخ داده است.

برای رفع این مشکل کلیدهای Win+X را به صورت ترکیبی بفشارید و سپس از منوی ظاهر شده گزینه Command Prompt (Admin) را انتخاب کنید. حال دستور زیر را وارد نمایید، اما شماره آفیس را با شماره نسخه ایی از آفیس که شما از آن استفاده می کنید جایگرین نمایید و در نهایت بر روی Enter بفشارید.

icacls “%programfiles%Microsoft Office 15” /grant *S-1-15-2-1:(OI)(CI)RX

طبیعتا پس از انجام این کار باید بتوانید فایل های آفیس را باز کنید. اگر هنوز مشکل پابرجاست، باید مجموعه آفیس نصب شده بر روی سیستم خود را اصلاح کنید. برای این منظور وارد کنترل پنل شوید و سپس قسمت programs and features را برگزینید. از میان لیست برنامه هایی که در این پنجره به چشم می خورد، نرم افزار آفیس را پیدا کرده، بر روی آن کلید راست کنید و گزینه change را برگزینید. در نهایت نیز با انتخاب گزینه Online Repair و کلیک بر روی گزینه Repair کار را ادامه دهید.

۸ – چشمک زدن صفحه نمایش

اگر صفحه نمایش شما چشمک می زند، به طوری که تا چندی پیش به شکل کاملا طبیعی تصاویر را نشان می داد، احتمالا این مشکل می تواند به دلیل ناسازگاری یک اپلیکیشن یا درایور با سیستم عامل شما باشد. آنتی ویروس نورتون، آی‌کلود و IDT Audio جزو برنامه هایی هستند که معمولا سبب بروز این مشکل می شوند. بنابراین چنانچه از این برنامه ها استفاده می کنید، آن ها را به روز رسانی نمایید و سپس بررسی کنید که آیا مشکل شما حل شده است یا خیر. اگر هم چنان مانیتور شما با این مشکل روبرو بود، بهتر است که یک بار این نرم افزارها را پاک کرده و مجددا نصب کنید.

هم چنین پیشنهاد می کنیم تا یک بار درایور صفحه نمایش خود را پاک کنید و دوباره آن را نصب نمایید یا این که آن را به نسخه قبلی برگردانید. ویندوز ۱۰ به صورت خودکار درایورهای شما را به روز رسانی می کند و ممکن است همین عمل ویندوز باعث تحمیل یک نسخه ناسازگار به سیستم شما شده باشد.

نتیجه گیری

یک سیستم عامل هرگز نمی تواند عاری از هرگونه مشکلی باشد. خوشبختانه ما توانسته ایم با ارائه راه حل های موجود برخی از متداول ترین و آزار دهنده ترین مشکلات ویندوز را حل کنیم. همیشه سعی کنید درایورها و نرم افزارهایی که از آن ها در سیستم عامل خود استفاده می کنید، به روز رسانی نمایید. (البته در شرایطی که خود ویندوز به صورت خودکار این کار را انجام نداد.) زیرا ممکن است شما در حال اجرای نسخه قدیمی از درایورها و نرم افزارهای خود باشید که با ویندوز ۱۰ سازگاری ندارد.

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام تازگیا سیستمم ضعیف شده مثلا فیلم هایی که کیفیت بالا تری داشتن آیکنش به صورت یک تصویر لود نمیشه
    همچنین روزانه اگه سیستم روشن باشه تمام آیکن ها و تصاویر و پوشه هام مجدداً لود میشن که برام سواله چرا حالا اینجوری میشه قبلا اینطوری نبود اگه میدونید بهم بگید از درایور چیزی این اتفاق میفته؟ و اگه از درایوره کدوم درایوره تا بزنم نسخه قدیمیش نصب کنم؟
    اگه میدونید مشکل از کجاست راهنماییم کنید.
    با تشکر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *