چطور مشکل هنگ(کرش) نرم افزار در ویندوز را برطرف کنیم؟ + آموزش تصویری

چطور مشکل هنگ(کرش) نرم افزار در ویندوز را برطرف کنیم؟ + آموزش تصویری
  • 1396/6/26
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

یکی از سوالاتی که همیشه ذهن کاربران را به خود مشغول می کند این است که به چه دلیلی یک نرم افزار هنگ یا اصطلاحا کرش(appcrash) می کند؟ متاسفانه این مشکل بسیار آزاردهنده است و زمانی که چنین خطایی پی در پی در یک کامپیوتر اتفاق می افتد، کمی دشوار است که بتوان مجددا نرم افزار مورد نظر را به حالت عادی برگرداند به طوری که بدون خطا اجرا شود. در ادامه به دلایل بروز این خطا در سیستم خواهیم پرداخت و راه حل های مختلف برای رفع آن را شرح خواهیم داد تا به سرعت بتوانید این مشکل را برطرف کنید.

گویا آی تی – اگرچه ممکن است این مطلب آموزشی کمی طولانی به نظر برسد اما تلاش ما بر این است که تا جای ممکن تمام مسائل را به طور خلاصه و در عین حال شفاف برایتان شرح دهیم. کافی است در ادامه با ما همراه باشید و تمام موارد ذکر شده را به درستی دنبال کرده و انجام دهید.

Appcrash چیست؟

Appcrash پیغام خطایی است که توسط ویندوز نمایش داده می شود و اساسا زمانی رخ می دهد که یک برنامه قادر به اجرا کردن خود نباشد و در نتیجه پیغام خطایی که نمونه آن را در زیر مشاهده می کنید بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود.
معمولا همه اطلاعات لازم در این پیغام خطا وجود دارد. این که چه نرم افزاری هنگ کرده است و هم چنین جزییات دیگری از جمله نام خطا، نام فایل هایی که در هنگام اجرا دچار مشکل شده اند و غیره در این پنجره به چشم می خورد.

به طور معمول زمانی ما با این پیغام خطا مواجه می شویم که قصد اجرای نرم افزار خاصی را بر روی ویندوز داشته باشیم. البته گاهی اوقات نیز پس از نصب یک نرم افزار بر روی سیستم نیز ممکن است این خطا ظاهر شود.
مشکلی که ما با آن روبرو هستیم این است که دلایل بسیار زیادی برای رخ دادن این پیغام خطا وجود دارد و متاسفانه مسئله بدتری که وجود دارد این است که نمی توان تنها یک دلیل را برای بروز این خطا مقصر دانست. به طوری که این قضیه می تواند به دلیل نصب ناقص برخی از بروز رسانی های ویندوز یا برحی از فایل هایی DLL معیوب مربوط به آن نرم افزار یا بسیاری موارد دیگر باشد.
به همین دلیل ما لیستی از مواردی که می توانند منجر به بروز چنین خطایی در کامپیوتر شما شده باشد تهیه کرده ایم:
۱ – ویروسی شدن سیستم عامل
۲ – بروز مشکل در رجیستری ویندوز
۳ –بروز خطا در نرم افزار موردنظر
۳ – بروز خطا در سیستم عامل
حال شما به خوبی می دانید که این خطا چیست و به چه علتی رخ می دهد و کدامیک از برنامه های شما این خطا را صادر می کند. حال برای رفع این مشکل کافی است تا مراحل زیر را گام به گام دنبال کنید تا بتوانید این خطا را برطرف کنید.

برطرف نمودن Appcrash

اولین کاری که باید انجام دهید اصلاح فایل های ویندوزی است. زیرا ممکن است دلیل بروز این خطا فایل های معیوبی باشد که متعلق به سیستم عامل شما است. البته این احتمال نیز وجود دارد که این خطا به دلیل بروز مشکل در یکی از برنامه هایی نصب شده بر روی کامپیوتر شما نیز باشد. حال بیابید با عیب یابی ویندوز این موضوع را روشن کنیم.

گام اول: حذف فایل های زائد ویندوز

در این مرحله شما باید تمام فایل های زائد و بی مصرف را از درایوری که سیستم عامل در آن نصب شده است پاک کنید. معمولا فایل های بی مصرف زیادی در این درایو ذخیره می شوند. از جمله فایل های موقت و کلیدهای رجیستری معیوب که می توانند عمکلرد و سرعت کامپیوتر شما را در وضعیت بسیار بدی قرار دهند. شما می توانید با انجام دادن چند مرحله ساده که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت این فایل ها را از سیستم خود پاک کنید.
کار را با حذف فایل های موقتی که مربوط به برخی از نرم افزارها هستند و هم چنین برخی فایل های موقت سیستمی آغاز می کنیم. این فایل ها علاوه بر این که بر روی سرعت سیستم شما تاثیر منفی دارند، می توانند سبب ایجاد Appcrash در بعضی از برنامه ها گردند.
در زیر مسیر این فایل ها و پوشه های موقت بر اساس نسخه های مختلف سیستم عامل ویندوز لیست شده است:

برای سیستم عامل ویندوز ویستا، ویندوز ۷، ویندوز ۸، ویندوز ۸٫۱ و ویندوز ۱۰ :

• C:Users\AppDataLocalTemp
• C:Users\AppDataLocalMicrosoftWindowsTemporary Internet Files
• C:WindowsTemp
• C:Temp
برای سیستم عامل ویندوز XP :
• C:Documents and Settings\Local SettingsTemp
• C:Documents and Settings\Local SettingsTemporary Internet Files
• C:WindowsTemp
• C:Temp

دستورات CMD برای تمام نسخه های ویندوز:

علاوه بر مسیرهای گفته شده، شما می توانید از دستورات زیر در بخش Command Prompt ویندوز خود استفاده کنید تا به سادگی تمام آن فایل های زائد را از ویندوز خود پاک نمایید، بدون آن که دیگر نیاز باشد تا به دنبال پوشه های مربوطه در مسیرهای گفته شده بگردید.
• rd /s /q %temp%
• mkdir %temp%
• rd /s /q c:windows emp
• mkdir c:windows emp

گام دوم: پاک کردن ویروس ها از ویندوز

ویروس تنها چیزی است که می تواند به آسانی و فقط با آلوده کردن یک فایل تمام ویندوز شما را دچار مشکل کند. وجود ویروس در یک سیستم حتی می تواند دلیل منطقی برای کرش کردن یک برنامه در ویندوز باشد. بنابراین اگر از Appcrash در سیستم خود رنج می برید به شما توصیه می کنیم تا یک آنتی ویروس معتبر بر روی ویندوز خود نصب کنید.
هم چنین پیشنهاد ما به شما این است که حتما سیستم خود را توسط آنتی ویروس به طور کامل اسکن کنید. اگر تاکنون هیچ آنتی ویروسی بر روی سیستم خود نصب نکرده اید یا آنتی ویروس شما قادر به یافتن ویروس ها نیست، بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید خرید یک آنتی ویروس درجه یک است.
امروزه آنتی ویروس ها نسب به گذشته قیمت کمتری دارند، بنابراین اگر به دنبال یک آنتی ویروس مناسب می گردید که قیمت ارزانی نیز داشته باشد ما به شما Avast را پیشنهاد می کنیم. شما می توانید ۳۰ روز به طور رایگان از این آنتی ویروس استفاده نمایید و سپس در صورت رضایت آن را خریداری کنید.


گام سوم: اصلاح فایل های سیستمی ویندوز

به منظور اصلاح فایل های سیستمی اولین کاری که باید انجام دهید باز کردن پنجره Command Prompt با سطح دسترسی مدیر است. برای این کار بر روی منوی استارت کلیک راست کرده و سپس گزینه Command Prompt (Admin) را برگزینید. حال دستور sfc/scannow را در خط فرمان وارد کنید و کلید Enter را بزنید. پس از آن ویندوز شروع به اسکن کردن سیستم می کند. زمان این فرایند به سرعت کامپیوتر شما بستگی دارد.

پس از این که فرایند اسکن به اتمام رسید یک بار ویندوز خود را ریست کنید و مجددا برنامه ای را که در زمان اجرا کرش می کرد، اجرا نماید. اگر هم چنان مشکل پابرجا بود مراحل بعدی را انجام دهید.

گام چهارم: استفاده از Compatibility Mode

اگر شما قصد اجرای یک نرم افزار قدیمی در آخرین نسخه از سیستم عامل ویندوز را دارید، بنابراین استفاده از گزینه Compatibility Mode می تواند در این زمینه بسیار به شما کمک کند.
مشکل اصلی ویندوز ۸ و ویندوز ۱۰ این است که برخی از برنامه ها نمی توانند در محیط این دو سیستم عامل اجرا شوند یا در صورت اجرا شدن در میانه راه دچار appcrash می شوند. دلیل اصلی این موضوع عدم سازگاری آن ها با ویندوز ۸ یا ویندوز ۱۰ است. بنابراین در چنین شرایطی باید تنظیمات مربوط به Compatibilityبرنامه را تغییر دهید. پیشنهاد ما به شما این است که چنین برنامه های قدیمی را در XP Compatibility Mode اجرا کنید.
به منظور استفاده از ویژگی Windows Program Compatibility Mode مراحل زیر را انجام دهید:
۱ – بر روی فایل .exe یا شورت کات برنامه مورد نظر خود کلیک راست کنید و گزینه Properties را برگزینید.
۲ – بر روی تب Compatibility کلیک کنید.
۳ – تیک گزینه Run this program in compatibility mode for را بزنید و سپس از منوی کشویی زیرین آن، آپشن مناسب را انتخاب نمایید.


برطرف نمودن Appcrash با استفاده از راه حل های پیشرفته

اگر هیچ یک از راه حل های عنوان شده نتوانستند در برطرف کردن این خطا به شما کمک کنند، نوبت به استفاده از روش های پیشرفته تر می رسد. زیرا به نظر می آید که ویندوز شما دارای برخی مشکلات اساسی است که باید برای حل آن ها از شیوه های دیگری استفاده نمود.

گام اول : تغییر سطح دسترسی برای نرم افزار مورد نظر

برخی از مواقع به دلیل بعضی از تغییراتی که به طور خودکار در بعضی از فایل ها به وجود می آید، سیستم عامل شما اجازه نخواهد داد تا فایل مورد نظر در فرایند اجرا قرار گیرد و در نتیجه پیغام appcrash ظاهر خواهد شد.
بنابراین در اولین قدم ما تنظیمات سطح دسترسی را سفارشی می کنیم و به نرم افزار مورد نظر خود اجازه اجرا شدن می دهیم. حال نیاز است که شما صفحه Windows System Properties را باز کنید تا به تنظیمات اصلی دسترسی پیدا کرده و آن را تغییر دهید.
برای این کار در ویندور ۸ یا ویندوز ۱۰ وارد پنجره This PC شوید. حال می توانید گزینه System Properties را در بالای این پنجره ببینید.
علاوه بر این شما می توانید با فشردن کلیدهای ترکیبی Windows key + Pause / Break key به این قسمت دسترسی پیدا کنید.
پس از باز شدن پنجره properties مراحل زیر را به منظور اعمال تغییرات انجام دهید.
۱ – در پنل سمت چپ گزینه Advanced System Settings را انتخاب نمایید.
۲ – پس از ظاهر شدن پنجره System Properties، تب Advanced را انتخاب نموده و از بخش Performace بر روی دکمه Setting کلیک کنید.
۳ – اکنون برگه Data Execution Prevention را انتخاب نمایید.
۴ – سپس گزینه Turn on DEP for all programs and services except those I select را برگزینید.
۵ – حال با کلیک بر روی دکمه Add فایل .exe مربوط به برنامه مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این مطلب به عنوان مثال فرض می کنیم که مرورگر اینترنت اکسپلورر به درستی کار نمی کند. بنابراین به دنبال فایل اصلی اینترنت اکسپلورر می گردیم و آن را به لیست استثناها اضافه می کنیم.
۶ – در نهایت بر روی Apply و OK کلیک می کنیم.
بعد از این کار سیستم خود ا ریست نمایید. حال می توانید به راحتی و بدون خطا برنامه موردنظر را اجرا کنید.

 

گام دوم : اصلاح رجیستری ویندوز

ریجستری ویندوز یک بانک اطلاعاتی سلسه مراتبی است که تنظیمات مربوط به سیستم عامل ویندوز و سایر نرم افزارهای نصب شده بر روی این سیستم عامل در آن ذخیره می شود. زمانی که یک ویروس یا بدافزار قصد پیاده کردن اهداف خود در ویندوز را دارد، رجیستری یکی از اولین مکان های است که مورد حمله قرار می گیرد. به طوری که تنها تغییر یکی از مقادیر موجود در ریجیستری می تواند سبب ایجاد مشکلات مربوط به شبکه و اشتراک گذاری فایل ها گردد. در چنین شرایطی شما می توانید با استفاده از ابزارها و نرم افزارهای جانبی مناسب به راحتی و فقط با چند کلیک مشکل را حل نمایید.
در زیر نام دو نرم افزار بسیار عالی که می توانند مشکلات مربوط به رجیستری ویندوز را به سادگی حل نمایید، ذکر شده است:
۱ – Zookware Cleaner
۲ – CCleaner Professional
از میان این دو، ما به شما نرم افزار Zookware Cleaner را پیشنهاد می کنیم. زیرا علاوه بر این که کارکردن با آن ساده‌تر و راحت تر است، امکانات بیشتری نصب به نرم افزار CCleaner Professional در اختیارتان قرار می دهد.

گام سوم: پاک سازی بخش بوت ویندوز (Clean Boot)

معمولا از فرایند clean boot به منظور حذف تمام فرایندهای اضافی که در زمان بوت شدن ویندوز اجرا می شوند، استفاده می گردد. زیرا همین فرایندها نیز ممکن است سبب Appcrash شوند. در واقع clean boot سبب می شود تا سیستم عامل شما با حداقل درایورها و برنامه های استارتاپ اجرا شود.
به منظور اجرای یک clean boot بخش System Configuration را باز کنید و تمام سرویس ها و برنامه های استارتاپ را از بخش service و startup list غیرفعال کنید. در بخش زیر به صورت تصویری نحوه انجام این کار نمایش داده شده است.


استفاده از روش تجزیه و تحلیل پیشرفته

همان طور که گفته شد در بیشتر مواقع این پیغام خطا جزییات کاملی را در اختیارتان قرار می دهد. این که چه نرم افزای هنگ کرده است و هم چنین جزییات دیگری از جمله نام خطا، نام فایل هایی که در هنگام اجرا دچار مشکل شده اند و غیره در این پنجره به چشم می خورد. با وجود این اطلاعات کافی است تنها شما خطای مذکور را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید آن را برطرف سازید.
برای این کار، قبل از هر چیز باید توضیحات این خطا را مطالعه کنید. پس از آن باید به دنبال برخی فایل ها در اینترنت بگردید.
همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، دو بخش با کادر نارنجی رنگ مشخص شده است. بخش اول نام برنامه ای است که این خطا را صادر کرده است. بخش دوم نام فایلی را نشان می دهد که دچار مشکل شده است و موجب Appcrash گردیده است. ما تنها به بخش دوم نیاز داریم تا بتوانیم به نام فایل مورد نظر دست پیدا کنیم و بدانیم که چطور این فایل موجب appcrash شده است.
شما باید برای جستجو، نام فایل را در گوگل تایپ کنید تا بتوانید به تمام جزییاتی که درباره آن وجود دارد، دست یابید. در مثال ما یه فایل ویندوزی موجب بروز خطا شده بود که پس از به روز رسانی ویندوز مشکل برطرف گردید.


اگر شما نمی توانید نام فایل خاصی را در بخش جزییات پنجره appcrash پیدا کنید و به طور کلی این روش جستجو نتوانست کمکی در رفع این مشکل به شما کند، در نتیجه می توانید راه حل های دیگری را که در زیر به آن ها اشاره شده است، امتحان کنید.

بروز Appcrash در هنگام اجرای بازی

اگر در هنگام اجرای یک بازی با این خطا روبرو شدید، به شما توصیه می کنیم که حتما نرم افزارهایی را که در زیر به آن ها اشاره شده است، دانلود نموده و بر روی کامپیوتر خود نصب کنید. زیرا این نرم افزارهای رایگان به سیستم عامل شما کمک می کنند تا بتوانید به درستی بازی ها را اجرا کنید. بنابراین اگر یکی از این نرم افزارها در ویندوزتان دچار مشکل شوند، به احتمال بسیار زیاد شما هر زمان که یک بازی را اجرا می کنید با این خطا روبرو می شوید.
۱٫ نسخه ای از نرم افزار DirectX را که با ویندوز شما سازگار است دانلود کنید. (در گوگل جستجو کنید.)
۲٫ آخرین نسخه Visual C++ را که توسط ویندوز شما پشتیبانی می شود، دانلود کنید.
۳٫ نسخه ای از نرم افزار .Net Framework را که با ویندوز شما سازگار است، دانلود کنید. (در گوگل جستجو کنید.)

بروز Appcrash در هنگام اجرای یک برنامه

در برخی مواقع نرم افزارهای نصب شده بر روی سیستم عامل شما موجب رخ دادن این خطا می شود، در نتیجه چندین راه حل وجود دارد تا بتوانید به وسیله آن ها این مشکل را رفع کنید.
۱ – به روز رسانی. یکی از روش هایی که همیشه جواب می دهد، آپدیت نرم افزارها است. کافی است آخرین نسخه از نرم افزار مورد نظر را دانلود کنید و آن را نصب نمایید.
۲ – سازگاری. بررسی کنید که آیا همه چیز با نرم افزار موردنظر شما سازگار است یا خیر. اگر شما اخیرا برنامه ای نصب کرده اید که پس از آن نرم افزار شما در هنگام اجرا با مشکل روبرو شده است، در نتیجه به احتمال فراوان همین عدم سازگاری می تواند دلیل بروز این خطا باشد.
۳ – پشتیبانی. به وب سایت برنامه موردنظر بروید و وارد بخش پشتیانی شوید. حال در این قسمت یک شکایت درباره مشکل جاری که برای نرم افزار وجود دارد، ثبت کنید.

آخرین راه حل


اگر توسط هیچ یک از روش های بالا نتوانستید مشکل خود را حل کنید در نتیجه توصیه می کنیم تا نرم افزاری که سبب بروز این خطا می شود پاک کرده و مجددا نصب کنید. اما در برخی مواقع این روش نیز پاسخگو نیست. در چنین حالتی مجبور خواهید بود تا سیستم عامل خود را مجددا نصب کرده و سپس تمام درایورهای موردنیاز را نصب کنید. قبل از این که ویندوز خود را پاک کنید، شدیدا توصیه می کنیم تا پیغام خطای مربوطه را در گوگل جستجو کنید تا بتوانید از تجربه سایرین نیز در این زمینه استفاده کنید و اگر راه حل پیشنهادی دیگری وجود دارد، آن را نیز امتحان کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *