چگونه گوشی های اندرویدی را در برابر هکرها محافظت کنیم؟

چگونه گوشی های اندرویدی را در برابر هکرها محافظت کنیم؟
  • 1396/6/27
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

با وجود آن که گوگل در تلاش است که مانع از ورود بدافزارها به گوگل پلی شود، اما باز هم خودِ کاربران گوشی های هوشمند، بایستی دقت بیشتری داشته باشند تا مبادا هکرها بتوانند به راحتی اطلاعات گوشی آن ها را بدزدند. البته که هیچ راه مطلقی برای مصون نگاه داشتن گوشی ها از دست هکرها وجود ندارد، اما سعی ما این است که در این نوشتار، به برخی از راهکارهای مفید جهت بالا بردن افزایش امنیت گوشی های هوشمند شما اشاره داشته باشیم تا امکان استفاده ی هکرها از گوشی شما کمتر شود.

گویا آی تی – با وجود آن که گوگل در تلاش است که مانع از ورود بدافزارها به گوگل پلی شود، اما باز هم خودِ کاربران گوشی های هوشمند، بایستی دقت بیشتری داشته باشند تا مبادا هکرها بتوانند به راحتی اطلاعات گوشی آن ها را بدزدند. البته که هیچ راه مطلقی برای مصون نگاه داشتن گوشی های اندروید از دست هکرها وجود ندارد، اما سعی ما این است که در این نوشتار، به برخی از راهکارهای مفید جهت بالا بردن افزایش امنیت گوشی های هوشمند شما اشاره داشته باشیم تا امکان استفاده ی هکرها از گوشی شما کمتر شود.

 

۱- استفاده از قفل دستگاه

یکی از راه ها برای افزایش امنیت گوشی هوشمند، استفاده از قفل یا گذرواژه یا الگو است. این راه ممکن است یک راه بدیهی و پیش پا افتاده به نظر برسد اما خیلی از کاربران گوشی های هوشمند برای گوشی خود قفلی در نظر نمی گیرند آن هم به این دلیل که مدام به سراغ گوشی خود می روند و تعیین کردن قفل را امری اضافی و موجب آزار می بینند. اما این را به خاطر داشته باشید که استفاده از قفل در امنیت گوشی شما بسیار مؤثر است. اگر در خیابان دزدی گوشی شما را به سرقت ببرد، در صورت وجود قفل کاری نمی تواند انجام دهد اما در غیر این صورت، دست او برای هر کاری باز است. برای فعال کردن قفل به تنظیمات بروید و در قسمت Security بر روی Screen Lock تپ کنید. در آنجا بسته به مدل گوشی شما انواعی از قفل وجود دارد. اگر گوشی شما مجهز به سنسور اثر انگشت و یا دیگر قابلیت های بیومتریک مانند فیس آی دی است حتماً از آن استفاده کنید.

 

۲- ردیابی و حذف اطلاعات از راه دور

استفاده از ردیابی یا حذف اطلاعات از راه دور نیز یکی از مواردی است که در صورت رعایت آن می توانید باعث افزایش امنیت گوشی هوشمند خود شوید. برای استفاده از این قابلیت در گوشی های اندرویدی، به تنظیمات بروید و در قسمت Google روی گزینه ی Security تپ کنید. در اینجا، دو گزینه ی ردیابی از راه دور (Remotely Locate This Device) و حذف اطلاعات از راه دور (Allow Remote Lock and Erase) را فعال کنید. با استفاده از این دو گزینه در می توانید از راه دور نیز اقدام به حذف اطلاعات خود کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از این قابلیت مستلزم روشن بودن گوشی و فعال بودن اینترنت آن است.

 

۳- غیر فعال کردن تنظیمات منبع ناشناس

برنامه های موجود در گوگل پلی، به اذعان خودِ گوگل فاقد هرگونه بدافزار هستند. اما کاربران گوشی های اندرویدی از چندین و چند مارکت، اپلیکیشن های خود را دریافت می کنند و گاه ممکن است یک سایت به طور خودکار اپلیکشن خود را روی گوشی اندرویدی نصب کند. برای جلوگیری از ورود بدافزارها از این طریق، کافی است به قسمت تنظیمات رفته و در آن جا در بخش Security گزینه ی Unknown sources را غیرفعال کنید. غیر فعال کردن این بخش موجب می شود که نتوانید هر نرم افزاری را نصب کنید. برای نصب هر گونه نرم افزار دلخواه، می توانید موقتاً این گزینه را فعال کرده و پس از نصب، دوباره گزینه را غیر فعال کنید.

 

۴- اجازه دادن به اندروید برای بررسی برنامه ها

امنیت گوگل پلی هر اندازه هم که زیاد باشد، باز هم امکان آن که نرم افزارهای مخرب به آن وارد شوند وجود دارد. برای اینکه بتوانید برنامه های مخرب روی گوشی خود را تشخیص دهید، می توانید از یکی از قابلیت های اندروید در این زمینه استفاده کنید. اندروید از یک قابلیت برخوردار است که هر چند مدت یک بار برنامه ها را بررسی می کند و در صورت وجود برنامه های مخرب، به شما اطلاع می دهد. برای فعال سازی این قابلیت، در قسمت تنظیمات به بخش Google  بروید و در آن جا روی گزینه ی Security Verify apps تپ کنید. در صفحه ای که به شما نمایش داده می شود گزینه ی Scan device for Security threats را فعال کنید.

 

۵- به روز نگه داشتن گوشی

تکنولوژی و فناوری امروز همواره در حال به روز شدن است و هکرها نیز همواره در حال یافتن راه های تازه برای ورود به گوشی های هوشمند هستند. بنابراین همواره باید گوشی خود را به روز نگه دارید تا بتوانید از قابلیت های به روز گوگل و اندروید استفاده کنید. برای این منظور در قسمت تنظیمات به بخش About phone رفته و در آن جا در قسمت System updates به روزرسانی های موجود را چک کنید و در صورت وجود به روز رسانی جدید، گوشی خود را به روز رسانی کنید.

 

۶- فعال کردن بروزینگ ایمن در گوگل کروم

هکرها تنها از طریق اپلیکشن ها وارد گوشی نمی شوند. یکی دیگر از راه های ورود به گوشی، مرورگر است. کاربر به هنگام مشاهده ی یک وب سایت ممکن است مورد هجوم تعداد زیادی از کدهای مخرب واقع شود. اما گوگل برای این امر نیز چاره اندیشیده است. مرورگر گوگل کروم قابلیتی دارد به نام Safe Browsing. با استفاده از این قابلیت می توان از ورود به سایت های مشکوک جلوگیری کرد. مرورگر کروم هنگامی که شما به سایت هایی که امکان ارسال کدهای مخرب در آن ها وجود دارد وارد می شوید به شما هشدار می دهد. برای فعال کردن Safe Browsing باید در گوگل کروم در قسمت تنظیمات بر روی گزینه ی Privacy تپ کنید و در آنجا گزینه ی Safe Browsing  را فعال کنید.

 

تجهیز گوشی های هوشمند به دو ویژگی بیومتریک در آینده

در نخستین راهکار گفته شد که یکی از بهترین روش ها جهت افزایش ایمنی دستگاه های هوشمند، استفاده از قفل خصوصاً ویژگی های بیومتریک مانند اثر انگشت، تشخیص چهره و … است. اما اینجا مشکلی وجود دارد و آن این است که وجود یک ویژگی بیومتریک گاهی برای تشخیص هویت کاربر کافی نیست و ویژگی بیومتریک مورد نظر نمی تواند هویت کاربر را تشخیص دهد. برای این مشکل، برخی از کارشناسان استفاده ی همزمان از دو ویژگی بیومتریک، مثلاً تشخیص چهره و تنِ صدا، را پیشنهاد داده اند. اما مشکلی که اینجا وجود دارد این است که در صورت حضور کاربر در مکان های شلوغ یا تاریک، هر دو ویژگی دچار مشکل خواهند شد. برای رفع این مشکل پیشنهاد داده اند که دو راهکار بالا، به عنوان مکمل با یکدیگر کار کنند تا اگر استفاده از یکی امکان نداشت، بتوان از دیگری استفاده کرد.

شرکت Sensory که این راهکارها را پیشنهاد داده است همزمان بر روی مکانیسمی کار می کند که از حالت لب ها و صداهایی که انتشار می یابند برای افزایش امنیت استفاده می کند. با استفاده از این مکانیسم، گوشی می تواند درستی تلفظ کلمات توسط کاربر را تشخیص دهد. به نظر می رسد در آینده ای نزدیک، شاهد تدابیر امنیتی بیشتری در گوشی های هوشمند و در کل ماشین ها هستیم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *