در یک اتفاق نادر سه سیاره و یک ستاره پشت ماه پنهان می شوند

در یک اتفاق نادر سه سیاره و یک ستاره پشت ماه پنهان می شوند
  • 1396/6/28
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در هجدهم سپتامبر امسال، ماه از جلوی سه سیاره عبور می کند که یکی از آن ها، از پرنورترین ستاره‌ها در آسمان شب است. این اتفاق در کمتر از ۲۴ ساعت رخ می دهد و یک اختفاء (Occultation) قمری را رقم می زند.

گویا آی تی – ممکن است واژه ی اختفاء بیشتر شبیه یک مراسم ترسناک باشد، اما در واقع، دقیقا واژه ای است که فضانوردان از آن برای اشاره به شرایطی استفاده می کنند که یک جسم آسمانی جلوی یک جسم دیگر در آسمان قرار بگیرد و جلوی رؤیت آن از زمین را مسدود کند. و تا جایی که به اختفاء های قمری مربوط است، رویداد پیش رو واقعا نادر است.

قرار است ماه به ترتیب از جلوی سیاره زهره، ستاره ی قلب الاسد (درخشان ترین ستاره در صورت فلکی اسد) با قدر یک، مریخ و در نهایت عطارد عبور کند. از آن جایی که ماه به دور سیاره ی ما می گردد، مرتب از جلوی اجرام آسمانی مختلف عبور می کند، اما این نوع از چیدمان سیاره ها حقیقتا نادر است.
آخرین باری که ماه در بازه ی زمانی ۲۴ ساعته موجب پنهان شدن سه سیاره می شد، پنجم مارس سال ۲۰۰۸ بود (که در آن ماه از جلوی سیاره های عطارد، ونوس و نپتون عبور می کرد) و این اتفاق تا سال ۲۰۳۶ نیز تکرار نخواهد شد.
ستاره ی رگولوس یا قلب الاسد، یکی از چهار ستاره موجود در آسمان با قدر یک است که امکان پنهان شدن آن در پشت ماه وجود دارد – سه ستاره ی دیگر دبران، بی ژوبین و قلب العقرب هستند.

اما متأسفانه مشاهده ی این اختفاء کمی دشوار است، مگر آنکه در موقعیت درستی روی کره ی زمین قرار داشته باشید و اگر چنین باشد، شما به یک تلسکوپ یا حداقل یک دوربین دوچشمی نیاز خواهید داشت.
در مناطق زمانی شرقی ایالات متحده، این اتفاق از غروب یکشنبه تا غروب روز دوشنبه رخ خواهد داد – البته باید بدانید که بیشتر قسمت های این اتفاق به احتمال زیاد قابل مشاهده نیست، زیرا در هنگام شب رخ نمی دهد.
آغاز این رویداد با عبور ماه از جلوی زهره در ساعت ۱ بامداد UTC (ساعت هماهنگ جهانی) همراه خواهد بود، سپس در ساعت ۵ بامداد از جلوی ستاره قلب الاسد، و در ساعت ۸ بعد از ظهر از جلوی سیاره ی مریخ، گذشته و در پایان با عبور ماه از سیاره ی عطارد، در ساعت ۱۱ بامداد به اتمام می رسد.
بروس مک کلار در EarthSky اینگونه می نویسد:” اما این موضوع نباید مانع آن شود که شما زودتر از خواب بیدار شده و از صف کشیدن ماه، سیاره های صبحگاهی و ستاره ی قلب الاسد در آسمان شرقی لذت ببرید.”

” از هلال در حال افول ماه و سیاره ی درخشان زهره استفاده کنید، تا امتداد ماه، سیارات و ستاره ی قلب الاسد را در حدود ۹۰ تا ۶۰ ثانیه پیش از طلوع خورشید در آسمان شرقی، پیدا کنید.”

تصویر زیر، که مخصوص عرض های میانه جغرافیایی در آمریکای شمالی است، نشان می دهد که از این امتداد باید چه انتظاری داشته باشید.

پنهان شدن زهره را در استرالیا، نیوزیلند و اندونزی می توان به بهترین شکل ممکن مشاهده کرد – اگرچه این واقعه در طول روز اتفاق می افتد، اگر می توانید ماه را ببینید، تلسکوپ خود را در زمان تعیین شده به سمت آن بچرخانید، چرا که زهره به اندازه ی کافی نورانی هستند که در طول روز هم دیده شود.
اگر در مناطقی نیستید که بتوانید پنهان شدن ماه در پشت این سیارات را ببینید، بدانید که همیشه دفعه ی بعدی هم وجود دارد. حتی اگر آرایش سیارات مانند این رویداد، سه سیاره ای نباشد، هنوز هم مشاهده ی آن بسیار جالب و مفرح خواهد بود.

اگر می خواهید از تاریخ های پیش بینی شده برای رویدادهایی مطلع شوید که از محل زندگی شما قابل رؤیت باشد، می توانید به این وبسایت مراجعه کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *