همه چیز در مورد کارکرد جوی استیک و روش اتصال دسته بازی به کامپیوتر

همه چیز در مورد کارکرد جوی استیک و روش اتصال دسته بازی به کامپیوتر
  • 1396/6/28
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

یک دهه پیش وجه تمایز گیمر های کنسول و کامپیوتری کنترل های بازی(شامل کیبورد و موس و دسته بازی) بود.در حالی که pc gamer ها از کیبورد و console gamerها از جوی استیک(joystick) استفاده می کردند . با این حال، امروزه همه چیز تغییر پیدا کرده به طوری که حالا خیلی از بازی ها با تمرکز بر کنسول طراحی و سپس برای کامپیوتر منتشر می شوند.

گویا آی تی – اگرچه همیشه اولویت انتخاب ما در کامپیوتر بازی با موس و کیبورد بوده (برخی بازی ها بهتر است با جوی استیک بازی شوند) و از طرفی بیشتر بازی های کنسول که به بازار معرفی شده، بایستی جوی استیک مناسبی در دست داشته باشید، با این حال چگونه کار با جوی استیک ها را در کامپوتر بهبود ببخشیم؟
جوی استیک ها در اصل برای شبیه سازی حرکت و کنترل پرواز که در تعدادی از سیستم های صنعتی و بازی های ویدئویی طراحی و مورد قبول واقع شدند که از مزایای آن ها می توان به راحتی، رابط کاربری مناسب و سادگی آنان نام برد.
سال ها پیش رایانه ها از یک پورت آنالوگ جهت متصل شدن جوی استیک استفاده میکردند، اما با تکامل و پیشرفت دنیای کامپیوتر و محبوب شدن خروجی های USB، تولید کنندگان این وسیله نیز از USB به عنوان رابط استفاده کردند.
امروزه این دستگاه به راحتی و با قیمت ارزان در دسترس است.

واقعا جوی استیک ها چه هستند؟

در برخی از مواقع زندگی، شما بایستی دستگاه یا شخصیتی را در برنامه ی کامپیوتر کنترل کنید، این دقیقا همان کار جوی استیک است، یک دستگاه ورودی که کامپیوتر را قادر می سازد تا یک دستگاه یا شخصیت همچون شبیه ساز پرواز را کنترل کند.
درست حدس زدید، جوی استیک وسیله ای برای تبدیل حرکات فیزیکی دستانتان به سیگنال های الکتریکی است که حرکاتتان به واحد های محاسباتی ریاضی(زبان اسمبلی) تبدیل میکند.
اولین جوی استیک، دو محوره اختراع شد که برای کنترل هواپیما از راه دور به کار میرفت.
امروزه انواع دیگر جوی استیک ها در بازار میتواند با رایانه شخصی سازگار باشد و بسیاری از جوی استیک ها به کامپیوتر با پورت USB متصل میشوند . به دلیل ماهیت صوری و حساسیت بالا جوی استیک ها، گزینه ی مناسبی برای برنامه های با دقت بالا، مثل کنترل دوربین های مداربسته هستند.تولیدکنندگان جوی استیک ویژگی های بیشتری را برای دستگاه های تخصصی درنظر میگرند.
جوی استیک دارای برخی دکمه ها و یک دسته است.این دسته به پایه متصل و قابلیت چرخش دارد. با چرخش دسته موقعیت آن نسبت به پایه تغییر میکند.
اقدامات کنترلی مناسب با جهت و زاویه دسته انجام می شود.
بیشتر جوی استیک ها دو بعدی هستند، اگرچه تک بعدی و سه بعدی آنان نیز وجود دارد.

نحوه کار جوی استیک ها چگونه است؟

اساسا جوی استیک حرکات دست شما را به صورت دیجیتال تبدیل میکند و به کامپیوتر جهت تحلیل و انجام اقدام لازم ارسال میکند.
جوی استیک احتمالا بیشترین وسیله ای ایست که گیمر ها با آن در بازی های ویدئویی مواجه می شوند و میتوانند در راه های مختلفی از محاسبات، کنترل ویلچرها و پهباد ها استفاده شوند.
جوی استیک ها به صورت فوق العاده جادویی عمل کرده چون حرکات دستانتان را به زبان ماشین ترجمه میکنند.
باور داشته باشید که اگر جوی استیک شما درجه یک و بی عیب و نقص باشد، شما احساس میکنید که با دنیای مجازی به طور مستقیم در ارتباط هستید.
پایانه ها هنگامی که در حالت ساکن(حالتی که دسته اتصالی را با فشار یا حرکت به مکانی وارد نمیکند) قرار دارند نمیتوانند مدار الکتریکی را کامل کنند.
هنگامی که ترمینال ها بر روی شکاف در مدار قرار می گیرند، دیسک فلزی را بر روی پایه قرار می دهد.کنسول به سرعت اقدام کنترلی مناسبی را از طریق سیم متصل به کنسول تشخیص میدهد.
جوی استیک همچنین دارای دکمه هایی شبیه آنچه در بالا ذکر شد دارد.دکمه ها میتوانند برای فعالیت ها واقدامات کنترلی به جز حرکت استفاده شوند.جوی استیک ها قدیمی(آنالوگی)بجای دکمه ها، از شفت استفاده میکنند.دو شفت در پایین میله قرار دارند که یکی برای محور Y و دیگری برای محور X استفاده میشوند.
طبیعتا جوی استیک های آنالوگی از دیجیتالی ارزانتر و به عبارتی برای بازی هایی که دامنه حرکات وسیع تری دارند مناسبتر هستند.

نصب جوی استیک در رایانه شخصی

قبل از نصب جوی استیک، به برنامه ای که با آن کار میکند را نصب کنید.معمولا همراه جوی استیک، CD وجود دارد تا بتوان درایور های ضروری آنرا نصب کرد.درصورتی که CD همراه جوی استیک وجود نداشت، میتوانید وبسایت کارخانه سازنده جوی استیک را برای دانلود درایور های آن بررسی کنید.
مراحل زیر را برای تنظیم جوی استیک و نصب نرم افزار بایستی دنبال کنید:
• جوی استیک را با کابل USB متصل کنید.
• CD تهیه شده را وارد کنید.CDبه صورت اتوماتیک شروع میشود، در غیر این صورت به my computer بروید و درایورCD را بیابید و محتویات داخل آن را نصب کنید.
پس از نصب آن بایستی ببینید که آیا به درستی نصب شده است یا خیر.برای اینکار نرم افزار جوی استیک خود را باز کرده و دکمه ها را نیز میتوانید سفارشی سازی کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *