نگاه به فیلترینگ در ایران سیاسی است/ رفع محدودیت دانشجویان در فضای مجازی

نگاه به فیلترینگ در ایران سیاسی است/ رفع محدودیت دانشجویان در فضای مجازی
  • 1396/6/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طی دو ماه اخیر مذاکراتی با رئیس دادستانی کل کشور انجام شده است که در نهایت به موفقیت های اولیه ای برای رفع محدودیت دانشجویان برای دسترسی به سایت های علمی جهانی منتهی شده است.

گویا آی تی – محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران پس از جلسه ی روسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه و پارک های علم و فناوری کشور گفت: در حقیقت دانشگاه ها ویترین فناوری اطلاعات در کشور هستند. در صورتی که سرویس خوبی در این زمینه در دانشگاه ها ارائه شود، تجلی آن را می توان در سطح خدمات کشوری مشاهده کرد. بنا به نظر جهرمی دانشگاه یکی از حوزه های مناسب برای شناخت شاخص های کشوری از نظر مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه می گوید که در عرصه ی فناوری اطلاعات می توان فناوری داخل دانشگاه را با فناوری داخل کشور مورد مقایسه قرار داد. او گفت در نگاه ما فناوری اطلاعات در دانشگاه ها موضوعی کمتر توسعه یافته است و همین امر باید برای ما زنگ خطری باشد جهت حرکت به سوی مصرف گرایی. به همین سبب است که با تعریف چارچوبی برای شبکه ی ملی در تلاش هستیم تا فناوری اطلاعات را در دانشگاه ها گسترش دهیم و این موضوع را در جلسه ی اخیر نیز مطرح نموده و مورد بررسی قرار دادیم.

آذری جهرمی دانشگاه ها را مکانی برای حل مشکلات می داند و وظیفه ی ایجاد اشتغال و کسب و کارهای نوپا را از وظایف مسئولین برمی شمارد. وی استفاده از ظرفیت های دانشگاه ها را برای فعالیت درست یک مجموعه شرطی لازم می داند.

جهرمی اضافه می کند: در این جلسه مدل های موفق تعریف شده در ۸ استان کشور تشریح شدند. او اشاره به یکی از دانشگاه های کشور کرد که توانسته است با پرداختن به موضوع فناوری اطلاعات نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان ثروت در کشور ایجاد نماید. علاوه بر این جهرمی استفاده از ظرفیت دانشگاه ها برای حل مشکلات کشور در حوزه ی فناوری اطلاعات و اشتغال را امری لازم می داند و همکاری بین وزارت ارتباطات و دانشگاه ها را همکاری برد- برد عنوان می کند.

وزیر ارتباطات با اشاره به مشکل دانشجویان در دسترسی به اینترنت برای تولید علم گفت: بسیاری از دانشگاه ها دارای سیستم رادیویی قدیمی هستند و به همین سبب به شبکه ی فیبر نوری متصل نیستند. او افزود: دانشگاه هایی هم که دارای فیبر نوری هستند از سیستمی استفاده می کنند که در انحصار شرکت مخابرات ایران است. او ایجاد اپراتور شبکه ی علمی را راه کاری برای این مشکل می داند و می گوید: دانشگاه هایی که از این شبکه استفاده نمی کنند دچار مشکل هستند.

وزیر ارتباطات مشکل دیگر دانشگاه ها در زمینه ی دسترسی به اینترنت را موضوع تحریم ها می داند. او تحریم ها را به دو صورت تحریم های خارجی و خودتحریمی تقسیم بندی می کند. در تحریم های خارجی به علت مسائل مالی دسترسی به برخی منابع مانند IEC بسیار دشوار شده است که چنین مشکلی بایستی توسط اساتید حقوقی و وزارت ارتباطات مورد پیگیری قرار گیرد. او در مورد خودتحریمی ها می گوید: اگرچه برخی منابع در درون دانشگاه ها وجود دارند اما به سبب وجود سیستم پالایش یک سطح در تمام کشور، دانشجویان در دسترسی به بسیاری از منابع دانشگاهی و علمی با محدودیت مواجه هستند.

او در مورد سیستم فیلترینگ در ایران گفت: نگاه به سیستم فیلترینگ در ایران بیشتر سیاسی و فارغ از مسائل فرهنگی است. برخی فکر می کنند که امتیازی مخصوص یک گروه خاص باید در این میان در نظر گرفته شود، اما این در حالی است که در چنین مسئله ای بایستی تمامی ارکان کشور در نظر گرفته شوند. او می گوید نظام خودتحریمی باید برداشته شود تا دانشجویان ایرانی بتوانند به راحتی از منابع علمی استفاده کنند. او در مورد نگرانی های فرهنگی در صورت برداشته شدن خود تحریمی ها نیز به راه حل های بالقوه در دست وزارت ارتباطات اشاره می کند.

جهرمی گفت که در نزدیک به دو ماه گذشته مذاکراتی با دادستانی کل کشور انجام شده است تا دانشجویان بتوانند به منابع علمی جهانی دسترسی داشته باشند. این مذاکرات به موافقت های اولیه ای منتج شده اند. البته دادستانی شرطی را در این میان مطرح ساخته است که دستیابی به آن تا حدی دشوار است اما حذف نگاه سیاسی نسبت به فیلترینگ و خودتحریمی کمک می کند تا دانشجویان هرچه سریع تر بتوانند به منابع علمی دسترسی پیدا کنند.

در خاتمه وزیر ارتباطات در خصوص ماهواره های ایرانی افزود: در حال حاضر ایران دارای سه ماهواره آماده به پرتاپ است. این ماهواره ها در نوبت پرتاپ هستند و در صورت اعلام وزارت دفاع پرتاپ خواهند شد. یکی از این ماهواره ها ماهواره ی دوستی متعلق به دانشگاه شریف است که حدود سه ماه پیش آماده ی پرتاپ شده و هزینه ی پرتاپ آن به وزرات دفاع پرداخت شده است. این ماهواره منتظر برنامه ریزی عملیاتی برای پرتاپ نهایی می باشد. وزارت دفاع منعی برای استفاده از لانچرهای بین المللی برای پرتاپ ماهواره ها ندارد، با این حال اولویت وزارت ارتباطات استفاده از لانچرهای داخلی با هماهنگی با وزارت دفاع است.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *