چگونه ویندوز ۱۰ را در حالت Safe Mode بوت کنیم؟

چگونه ویندوز ۱۰ را در حالت Safe Mode بوت کنیم؟
  • 1396/6/31
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

گاهی اوقات مجبور به استفاده از Safe Mode هستید. در ویندوز ۱۰ دسترسی به این حالت پیچیده شده است.برای رفع برخی از مشکلات ویندوز اولین گام بوت کردن ویندوز در Safe Mode و شروع عیب یابی است. Safe Mode در حقیقت نگارشی محدود از سیستم عامل است که در آن صرفا ضروری ترین فایل ها و راه اندازها بارگذاری می شوند. در حقیقت Safe Mode راهی برای حذف بسیاری از متغیرهای غیرضروری است تا اطمینان حاصل شود که مهم‌ ترین فایل های ویندوز فاقد هر گونه مشکلی هستند. برای مثال این Safe Mode مکانی بسیار عالی برای جستجوی بدافزارهاست.

گویا آی تی – اما روش قدیمی برای ورود به Safe Mode یعنی روشن کردن کامپیوتر و فشار دادن کلید F8 در لحظه درست، به ندرت در کامپیوترهایی که ویندوز ۱۰ روی آنها نصب است به ندرت عمل می کند. در ادامه ۲ روش برای فعال کردن دسترسی به Safe Mode را بررسی خواهیم کرد.
۱- ابتدا روی دکمه استارت کلید کرده و دکمه روشن/خاموش را بزنید. قبل از این که دکمه Restart را بزنید کلید Shift را نگه دارید.
بعد از راه اندازی مجدد سیستم با یک منوی تمام صفحه آبی رنگ مواجه خواهید شد؛ در این منو ابتدا گزینه Troubleshoot را زده، به قسمت Advanced options رفته و نهایتا وارد بخش Startup Settings شوید.

در صفحه بعد دکمه Restart را بزنید. سیستم از نو راه اندازی خواهد شد و وارد صفحه تنظیمات Startup خواهید شد.
از کلیدهای جهت نمای صفحه کلید برای انتخاب گزینه Enable Safe Mode یا Enable Safe Mode with Networking استفاده کنید.
اما اگر وضعیت سیستم آن قدر بهم ریخته باشد که حتی ویندوز بوت نشده و قادر به دسترسی به آن نباشید تکلیف چیست؟
سعی کنید سیستم را بوت کنید. اگر موفق به دیدن صفحه لاگین شدید یک آیکن روشن/خاموش (Power) را در گوشه سمت راست و پایین صفحه خواهید دید. دستورالعمل بالا در اینجا هم صدق می کند.

اگر حتی امکان دسترسی به صفحه لاگین وجود نداشته باشد آن وقت چه؟ مشخص است که ویندوز دچار مشکلات جدی شده و حتی قادر به بوت شدن در حالت Safe Mode هم نیست. اما ترفندی وجود دارد که شاید مشکل گشا باشد:
برای ادامه نیازمند یک درایو بازیابی (Recovery Drive) ویندوز ۱۰ هستید که امیدواریم زمانی که ویندوز بدون هیچ مشکلی کار می کرده با استفاده از فلش درایوهای USB آن را ساخته باشید. فلش درایو را متصل کرده و سیستم را از آن بوت نموده و چیدمان صفحه کلید را انتخاب کنید. سپس به ترتیب گزینه های زیر را انتخاب کنید:
Troubleshoot > Advanced options > Command Prompt

در پنجره خط فرمان (CMD) سه فرمان زیر را به ترتیب وارد کرده و بعد از هر کدام Enter را فشار دهید:
C:
bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy
exit

گزینه Turn off your PC را انتخاب کنید. کامپیوتر را بوت کرده و کلید F8 را تا زمانی که منوی Advanced Boot Options ظاهر شود، مرتبا فشار دهید.
حال می توانید هر کدام از گزینه های Safe Mode یا Safe Mode with Networking را انتخاب کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *