بررسی اثرات قطعی یک روزه اینترنت در جهان

بررسی اثرات قطعی یک روزه اینترنت در جهان
  • 1396/7/1
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

امروزه اینترنت تا حدی با زندگی افراد عجین شده که تصور حتی یک روز بدون اینترنت برای بسیاری از آنان دشوار است. با این حال شاید کمتر کسی بتواند اثرات واقعی قطع شدن اینترنت برای یک روز را برآورد نماید.

 

گویا آی تی – امروزه اینترنت تا حدی با زندگی افراد عجین شده که تصور حتی یک روز بدون اینترنت برای بسیاری از آنان دشوار است. با این حال شاید کمتر کسی بتواند اثرات واقعی قطع شدن اینترنت برای یک روز را برآورد نماید.

آزمایشی برای مطالعه در مورد زندگی بدون اینترنت

«جف هنکوک» یکی از اساتید فرایندهای روانشناسی و اجتماعی دانشگاه استنفورد، آزمایشی را در این زمینه انجام داده است. او در سال ۲۰۰۸ از دانشجویان خود خواست تا برای دو روز تمام از اینترنت استفاده نکنند و خود به مشاهده و بررسی تأثیراتی که در نتیجه ی این تغییر رخ داده بود، پرداخت. او در این ارتباط می گوید که زمانی که این آزمایش را به دانشجویان خود معرفی کرده، بسیاری از دانشجویان از انجام آن سرپیچی کرده اند چرا که آن را امری نشدنی و غیرمنصفانه می دانسته اند. دانشجویان هنکوک ابراز داشته اند که در صورت عدم استفاده از اینترنت، حتی برای آخر هفته قادر نخواهند بود تا تمرینات دیگر کلاس هایشان را انجام دهند و گذشته از این زندگی اجتماعی آنان نیز با مشکل مواجه می گردد. به عنوان مثال ممکن است دوستان و خانواده ی آن ها نگران شوند که شاید اتفاق ناگواری برای آن ها افتاده است. به همین سبب بود که هنکوک مجبور شد تا از آزمایش خود صرف نظر کند.
یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۹، و در زمانی که استفاده از موبایل جایگاه خاصی در بین افراد پیدا کرد، هنکوک با تردید به این مطلب فکر می کرد که آیا آزمایشی را که پیش تر دانشجویان از انجام آن سر باز زده بودند، دوباره مطرح سازد یا خیر.

گستره ی کاربرد اینترنت در دنیای معاصر

در دنیای کنونی بسیاری از افراد به صورت شبانه روزی به اینترنت متصل هستند و حتی تصور چند ساعت قطع بودن اینترنت برایشان دشوار است. در دنیای امروزی اگرچه همچنان مردم بسیاری از مناطق دنیا به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند، با این حال کاربران اینترنت روز به روز در حال افزایش است. در سال ۱۹۹۵ تنها یک درصد از مردم جهان، آن هم در کشورهای غربی، به اینترنت دسترسی داشتند. در آن زمان اینترنت نه یک وسیله ی ضروری، بلکه بیشتر وسیله ای بود برای ارضای حس کنجکاوی مردم. پس از گذشت تنها ۲۰ سال استفاده از اینترنت تا به حدی گسترده شد که تقریباً نیمی از انسان ها را درگیر خود ساخت. همانطور که گفته شد، تعداد کاربران اینترنت روز به روز در حال افزایش است و در حال حاضر هر ثانیه ۱۰ نفر به کاربران اینترنت افزوده می گردد.
مرکز تحقیقاتی «پو» در یکی از گزارش های خود اعلام کرد که نزدیک به یک پنجم مردم ایالات متحده اعلام کرده اند که به طور دائم از اینترنت استفاده می کنند. علاوه بر این ۷۳ درصد مردم این کشور باور داشته اند که همه روزه از اینترنت استفاده می کنند.
یکی از تحقیقات انجام شده در مورد استفاده از اینترنت در بین مردم انگلستان در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که در حدود ۹۰ درصد از بالغین در طی ماه های قبل از اینترنت استفاده کرده اند. یکی از نکات جالب این تحقیق آن بوده است که اغلب افراد شرکت کننده ابراز داشته اند که نمی توانند زندگی خود را بدون اینترنت تصور نمایند.

مخاطرات اینترنت

فراگیری استفاده از اینترنت مخاطرات و معایب خاص خود را دارد. یکی از این مخاطرات، که هر کاربر اینترنت در معرض آن است حملات سایبری می باشد.
یکی از اقدامات هکرهای خرابکار انتشار نرم افزارهای مخرب برای تأثیرگذاری بر روی روترهای آسیب پذیر است. کار روترها هدایت ترافیک اینترنتی است. هکرها می توانند باعث توقف سرورهای دامنه شده و در نتیجه آدرس های اینترنتی را دچار اختلال سازند و از لود شدن وب سایت ها جلوگیری نمایند.
یکی دیگر از اتفاقاتی که ممکن است باعث مختل شدن اینترنت شود، قطع کابل های قرار گرفته در عمق دریاست. منظور کابل هایی است که وظیفه ی انتقال حجم ترافیک اینترنتی بین کشورها را بر عهده دارند. در صورت ایجاد مشکل برای این کابل ها ارتباط بین دو نقطه از جهان با اختلال مواجه خواهد شد. چنین اتفاقی چندان هم دور از ذهن و بعید نیست. به عنوان نمونه در سال ۲۰۰۸ چنین اتفاقی برای سه ناحیه در خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و هند رخ داد.
گذشته از موارد فوق طوفان های خورشیدی می توانند شراره هایی را به سمت زمین ارسال کنند که توانایی تحت تأثیر قرار دادن سیستم های برقی، کامپیوتری و ماهواره ها را دارا می باشند.

اینترنت و دولت ها

برخی از دولت ها با استفاده از ابزارهایی که مجموعاً به آن ها «کلیدهای کشتار» گفته می شود، می توانند اینترنت را در کشور خود غیرفعال کنند. یکی از نمونه های استفاده از چنین ابزاری استفاده ی دولت مصر برای سرکوب کردن اعتراضات مخالفین در «بهار عربی» است. بهار عربی مجموعه ای از اعتراضات در جنوب غربی آسیا و شمال آفریقاست که از سال ۲۰۱۰ آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. دولت مصر در جریان «بهار عربی» تلاش کرد تا با غیرفعال کردن اینترنت هماهنگی اعتراضات مخالفین را با دشواری بیشتری مواجه سازد.
علاوه بر مصر دولت ترکیه نیز از ایجاد اختلال در اینترنت برای سرکوب اعتراضات استفاده می کند. دولت چین نیز کلیدهای غیرفعال کننده ی اختصاصی را برای مقاصد خود مورد استفاده قرار می دهد. سناتورهای آمریکایی نیز از کلیدهای خود برای دفاع از ایالات متحده در برابر حملات سایبری استفاده می کنند.
البته باید توجه داشت که استفاده از کلید کشتار همیشه هم کار آسانی نیست. هرچه یک کشور بزرگ تر باشد احتمال وجود شبکه های برون مرزی بیشتر بوده و در نتیجه غیرفعال کردن کامل اینترنت دشوارتر خواهد بود.

رابطه ی قطع اینترنت و اقتصاد

در سال ۲۰۰۸ پژوهشگران تحقیقاتی را در مورد ارتباط بین قطع برق و اینترنت و اقتصاد انجام دادند. این پژوهشگران تصمیم گرفتند تا تاثیر قطع شدن برق و اینترنت را بر اقتصاد از سال ۲۰۰۰ مورد بررسی قرار دهند. نتیجه ی تحقیق نشان می داد که بر اساس گزارش های مالی دو ماهیانه ی ۲۰ شرکت، این اختلالات اثرات مالی قابل توجهی را به دنبال داشته اند. بیشتر تأثیرات چنین اختلالی مربوط به مواردی بوده است که کمتر از ۴ روز به طول انجامیده اند. این در حالی است که قطعی برق معمولاً مدت زمان زیادی به طول نمی انجامد.
گذشته از این در دنیای امروزی مردم بسیاری از کارهای خود را با اینترنت انجام می دهند و نبود آن می تواند بسیاری از کارهای آنان را به تعویق اندازد.
در کنار موارد ذکر شده یکی از تحقیقات نشان می دهد که ممکن است در صورت قطع شدن اینترنت برای مدت کوتاه، بهره وری افزایش یابد؛ چرا که در این دوره ی کوتاه کارمندان به کارهایی می پردازند که آن ها را به دلیل وجود اینترنت به کلی کنار گذاشته بودند. به عنوان مثال ممکن است در نبود کوتاه مدت اینترنت کارمندان مجبور به استفاده از کاغذ شوند و در نتیجه ی این امر کار تجارت تقویت شود. بنابراین تحقیق، محققان به شرکت ها توصیه می کنند که در ماه برای چند ساعت اینترنت خود را قطع کنند تا در طول آن مدت کارمندان بتوانند به کارهای عقب افتاده ی خود بپردازند.

تآثیر اینترنت بر سفرها

اگرچه قطع شدن اینترنت به صورت مستقیم خیلی سفرها را تحت تأثیر قرار نمی دهد، با این حال قطع شدن بیش از یک روز اینترنت می تواند این بخش را نیز دچار مشکل سازد. قطعاً هواپیماهای امروزی بدون اینترنت قادر به پرواز نیستند. حتی اتوبوس ها و قطارها نیز بدون اینترنت قادر به سفر نخواهند بود. در صورت قطع شدن بلندمدت اینترنت و مختل شدن سفرها به تدریج تجارت نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *