آشنایی با لیجیان؛ هواپیمای بدون سرنشین تهاجمی چین

آشنایی با لیجیان؛ هواپیمای بدون سرنشین تهاجمی چین
  • 1396/7/3
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

جایزه ی رتبه ی دوم پیشرفت های علمی و فنی سال، از آنِ هواپیمای بدون سرنشین پنهانکار تهاجمی چین با نام «شمشیر تیز یو ای وی» (The Sharp Sword UAV) شد.

گویا آی تی – در حال حاضر فقط چند عکس از این هواپیمای فوق پیشرفته وجود دارد و این امر به سبب سری بودن برنامه های ساخت پهپاد در چین است. اما از روی همین چند عکس می توان به میزان حرفه ای بودن این پهپاد رادارگریز پی برد.
هواپیمای شمشیر تیز یو ای وی، که چینی ها آن را با نام لیجیان می شناسند، همچون بمب افکن های بی-۲ و پهپادهای ایکس ۴۷- بی، دارای بدنه ای با دو بال بوده که به سبب همین بدنه شناسایی آن کار خیلی دشواری است.
شمشیر تیز یو ای وی را می توان نخستین هواپیمای بدون سرنشین همراه با قابلیت نبرد دانست که در میان کشورهایی که عضو ناتو نیستند ساخته شده است. این پهپاد، از دو محفظه ی جداگانه برای حمل بمب هایی با وزن دو تن برخوردار است. نمونه ی اولیه ی آن در سال ۲۰۱۳ و با مشارکت اداره ی صنعت هوایی چین و گروه صنعت هوایی هونگدو به پرواز درآمد. موتور هواپیمای لیجیان، که شباهت بسیاری با بمب افکن بی-۲ دارد، از نوع توبوفن WS-13 است و به سبب ورودی مارپیچ این موتور، شناسایی آن برای رادارهای دشمن تا حدود بسیار زیادی امکان ناپذیر است.

لیجیان طولی معادل ۱۰ متر دارد و ۱۴ متر، طول عرض بال های آن است. گفتنی است که کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه و بریتانیا نیز دارای هواپیماهایی همچون لیجیان هستند. اما هواپیمای بدون سرنشین پنهانکار چینی به نسبت هواپیماهای بدون سرنشین پنهانکار آمریکا، فرانسه و بریتانیا برتری های متعددی دارد. از جمله ی این برتری ها، یکی این است که لیجیان به نسبت رقبای خود، از برد پرواز بیشتری برخوردار است و دیگر این که می تواند مدت زمان بیشتری در هوا بماند.
چنانکه از گزارش های منابع چینی برمی آید، نمونه ی دوم هواپیمای لیجیان، که به نسبت نمونه ی اول از قابلیت پنهانکاری بیشتری برخوردار است، سال پیشین نخستین پرواز خود را انجام داده و قرار است در سال ۲۰۱۹ و یا سال ۲۰۲۰ به ناوگان هوایی چین وارد شود.
در آخر لازم است گفته شود که هواپیمای لیجیان ابتدا برای انجام عملیات شناسایی در مناطقی که از سیستم های دفاع هوایی متراکم برخوردار هستند و برای تعقیب کشتی های جنگی سایر کشورها ساخته شد، اما پس از آن به واسطه ی پیشرفت هایی که داشت قرار شد علاوه بر موارد قبل، به عنوان مخزن سوخت برای دیگر هواپیماها و همچنین برای از بین بردن اهداف سری و محافظت شده به کار گرفته شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *