۵ اشتباه در عناوین ایمیل های بازاریابی که ایمیل مارکتینگ شما را به شکست محکوم می کنند

۵ اشتباه در عناوین ایمیل های بازاریابی که ایمیل مارکتینگ شما را به شکست محکوم می کنند
  • 1396/7/8
  • مهدی پیوندی
  • 0

عنوانی که از آن برای ایمیل های بازاریابی و فروش خود استفاده می کنید کارت ویزیت شماست؛ انگار که به کمک آن بر درب ورود به ذهن یک غریبه می کوبید. اگر نتوانید کاری کنید که کسی آن در را برای شما باز کند، هر چقدر هم که برای بهبود و تقویت بدنه ایمیل و محتوای درون آن تلاش کنید نتیجه ای را برای شما در بر نخواهد داشت.

اگرچه همه فروشندگان به خوبی می دانند که برای اینکه شانسی برای انجام فروش داشته باشند باید ابتدا به ساکن ایمیل هایی که ارسال می کنند باز شود، اما بسیاری از آنها عواقب دام پهن کردن برای مشتری احتمالی با استفاده از عناوین انحرافی و فریبکارانه را در نظر نمی گیرند. در چنین شرایطی، حتی اگر خریدار ایمیل شما را باز کند، باز هم احتمالاً شرکت شما خوب و حرفه ای به نظر نمی رسد و به احتمال قریب به یقین واکنش و پاسخ مثبتی را هم از جانب مخاطب خود دریافت نخواهید کرد.

فروشندگان ناموفق همانهایی هستند که عادت دارند تا با استفاده از عناوین تکراری، عام و کلیشه ای به خیال خود از میانبر استفاده کنند. از طرف دیگر، فروشندگان موفق و حرفه ای به اهمیت خلاقیت، صداقت و استفاده از عناوین جذاب کاملاً واقف هستند.

اگر شما هم تمایل دارید که شانس بازشدن ایمیل های بازاریابی و فروشی که ارسال می کنید افزایش پیدا کند و به واقع، آن ایمیل ها باز شوند، دیده شوند و بلکه پسندیده شوند، در اینصورت با این مطلب از مجموعه مطالب آموزش بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ همراه باشید تا به ذکر و شرح پنج اشتباهی بپردازیم که باید از آنها اجتناب کنید:

 

  1. عنوان هایی که به اسپم یا هرزنامه شباهت دارند

هنگامی که ایمیلی را در اینباکس خود مشاهده می کنید که مانند یک پیشنهاد بازاریابی کم ارزش به نظر می رسد، اولین کاری که انجام می دهید حذف یا علامتگذاری آن به عنوان اسپم است. به همین دلیل یکی از بدترین کارهایی که می توانید انجام بدهید این است که عنوانی بنویسید که مانند آن ایمیل هایی به نظر برسد که افزایش قد -و البته یک سری چیزهای دیگر- یا کسب درآمد میلیاردی از اینترنت را تبلیغ می کنند.

از جمله شاخصه های ایمیل های بازاریابی که به صورت انبوه و عمومی ارسال می شوند می توان به استفاده از کلمات و عباراتی مانند رایگان، پس انداز، صرفه جویی، کلیک کنید، پیشنهاد ویژه و همچنین یک یا چند علامت تعجب و بعضاً سوال اشاره کرد.

اگر رویای دریافت واکنش و پاسخی از جانب مخاطب خود را در سر می پرورانید، به جای آنکه چنان به نظر برسد که گویی یک بازاریاب بی هدف به شکل به اصطلاح کیلویی ایمیل های فروش و بازاریابی را ارسال می کند، ایمیل های شما باید حس یک مکالمه چهره به چهره را در مخاطب ایجاد کنند. شما باید تلاش کنید تا به ایمیل های خود سر و شکل یادداشت های خاص و شخصی سازی شده ای را بدهید که مانند یک گفتگوی خصوصی با شخص مخاطب هدف تان به نظر می رسند.

 

  1. تظاهر به آشنایی

یکی از روشهایی که با کمک آن می توان مخاطب را به بازکردن ایمیل های بازاریابی و فروش ترغیب کرد، استتار عنوان در ظاهر پاسخ به یک گفتگوی جاری (مثلاً با استفاده از Re: در ابتدای عنوان یا استفاده از عناوینی مثل «اطلاعاتی که درخواست کرده بودید») است.

در حالیکه شاید شما یا افرادی که از چنین تاکتیک هایی استفاده می کنند بر این باور باشید که این روش برای افزایش نرخ بازشدن ایمیل های بازاریابی تان روش بسیار موثری است، اما در حقیقت با استفاده از چنین ترفندهایی شانس خود برای اقامت دائمی در پوشه اسپم را افزایش می دهید. نرم افزارهای اسپم یاب با چنین ترفندهایی به خوبی آشنایی دارند و به سرعت نسبت به آنها واکنش نشان می دهند. به همین ترتیب، مخاطب شما هم فوراً متوجه می شود که (دور از جان) وی را احمق فرض کرده اید و هم ناراحت شده و هم احساس خواهد کرد که به او توهین کرده اید. در چنین شرایطی نه تنها یک مشتری بالقوه را از خود رانده اید، بلکه حتی احتمالاً یک منتقد پر و پا قرص نیز برای برند شرکت خود دست و پا کرده اید.

 

  1. بی توجهی به ایجاز و خلاصه نویسی

ایمیل شما چه در رایانه و چه از طریق یکی از دستگاه های همراه باز شود، در هر صورت به احتمال زیاد مخاطب شما فقط بخشی از عنوان (در بسیاری از موبایل ها و تبلت ها همان شش یا هفت کلمه ابتدایی) را مشاهده می کند. بنابراین، اگر یک عنوان جذاب اما بلند نوشته اید، احتمالاً وقت خود را هدر داده اید، زیرا بیشتر آن هرگز در اینباکس مخاطب به نمایش در نخواهد آمد.

غالباً خلاصه نویسی و رعایت اصل ایجاز در مورد عناوین ایمیل ها متقاعدکننده تر و کارسازتر است. می توانید عنوان بلند را به عنوان یک فکر ناتمام در نظر بگیرید؛ اگر مخاطب شما همه آن را نبیند، نمی تواند منظورتان را متوجه شود و در نتیجه قدرت مجاب سازی آن به شدت کاهش خواهد یافت.

 

  1. تمرکز روی خودتان (به جای تمرکز بر مشتری)

استفاده از عناوینی مانند «عرضه فلان محصول در طول پنج روز آینده!» آنچنان تاثیری ندارد، زیرا این دسته از عنوان ها بر این پیش فرض قرار دارند که مخاطب به شرکت شما و پیشنهادهای آن علاقمند است. البته استفاده از چنین عناوینی در کمپین های بازاریابی قطره ای می تواند موثر باشد، زیرا مخاطب علاقه خود به برند شما را نشان داده است. اما این نوع از خودشیفتگی در ایمیل های سرد، کمپین ایمیل مارکتینگ شما را به نابودی خواهد کشاند.

برای اینکه بتوانید کسی را نسبت به خواندن ایمیل های خود ترغیب کنید، از همان ابتدا باید برای وی ارزش آفرین باشید و به عبارت دیگر کاری کنید که مخاطب احساس کند که پیشنهاد شما برایش سودمند است. چرا عرضه محصول شرکت شما باید برای مخاطب مهم باشد؟ این چه سودی برای او دارد؟ عنوان ایمیل بازاریابی و فروش خود را با توجه به مشکلات و نیازهای مخاطب بنویسید تا بتوانید فوراً توجه وی را به خود جلب کنید.

 

  1. برآورده نکردن انتظاری که با عنوان ایمیل بازاریابی خود ایجاد کرده اید

شاید یک عنوان جذاب که وعده های بزرگی می دهد بتواند کاری کند که ایمیل بازاریابی شما باز شود، اما اگر نتوانید انتظاراتی که با وعده های خود ایجاد کرده اید را در محتوای ایمیل و عملاً برآورده کنید، در اینصورت فرصت بزرگی را از دست می دهید و چه بسا خود و کسب و کارتان را نیز متحمل خسارات های جبران ناپذیری کنید. به عنوان مثال، اگر در عنوان ایمیل وعده داده اید که مشتریانِ مخاطب خود را در عرض ۳ تا ۵ روز ۳ برابر می کنید، اما در بدنه ایمیل به شرح یک فرآیند یک هفته ای می پردازید، در چنین شرایطی همه چیز را بر باد داده اید.

عناوینی که با هدف تحریک مخاطب نسبت به کلیک کردن نوشته می شوند (clickbait) و وعده هایی که می دهند را عملی نمی کنند باعث تضعیف تاثیر تلاش های شما و از بین رفتن اعتبارتان می شوند و این احساس را در مشتری به وجود می آورند که فریب خورده است. استفاده از عناوین رویایی تنها در صورتی می تواند موثر باشد که بتوانید برای آنها پشتوانه ای از پیشنهادات واضح، عملی و ملموس و همچنین تاییدات اجتماعی (social proof) متناسب با ادعاهایی که دارید فراهم کنید.

ما در این مطلب از سلسله مقالات آموزش بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ ۵ مورد از مهم ترین اشتباهاتی که در عناوین ایمیل شاهد آنها هستیم را ذکر کردیم. شما با چه اشتباهات دیگری در اینباکس خود روبرو شده اید؟ لطفاً نظرات و ایده های خود را با ما و کاربران گویا آی تی در میان بگذارید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *