مزایا، معایب و خطرات استفاده از موتورهای جستجوی وب عمیق

مزایا، معایب و خطرات استفاده از موتورهای جستجوی وب عمیق
  • 1396/7/9
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

اصطلاح وب عمیق به بخش هایی از اینترنت که از طریق جستجوهای استاندارد (که صرفا صفحات لینک شده به آدرس اصلی دامین در آنها جستجو می شود) قابل دسترسی نیستند اطلاق می شود. وب عمیق شامل موادی مثل محتواهای لینک نشده، محتواهای با دسترسی محدود و محتواها و اطلاعات خصوصی آرشیو شده در پایگاه های داده قابل جستجو است. با استفاده از موتورهای جستجوی وب عمیق می توان به این محتواهای مخفی دسترسی پیدا کرد اما ورود به این فضا شبیه ورود به دنیای ناشناخته است که موجودات آن بدون پیروی از قانون مشغول به انجام هر نوع فعالیتی (چه بسا مخرب و غیرقانونی) هستند. اطلاع از مزایای بالقوه، معایب و خطرات ذاتی جستجوهای وب عمیق درک بهتری از این جهان ناشناخته به شما خواهد داد.

گویا آی تی– اصطلاح وب عمیق به بخش هایی از اینترنت که از طریق جستجوهای استاندارد (که صرفا صفحات لینک شده به آدرس اصلی دامین در آنها جستجو می شود) قابل دسترسی نیستند اطلاق می شود. وب عمیق شامل موادی مثل محتواهای لینک نشده، محتواهای با دسترسی محدود و محتواها و اطلاعات خصوصی آرشیو شده در پایگاه های داده قابل جستجو است. با استفاده از موتورهای جستجوی وب عمیق می توان به این محتواهای مخفی دسترسی پیدا کرد اما ورود به این فضا شبیه ورود به دنیای ناشناخته است که موجودات آن بدون پیروی از قانون مشغول به انجام هر نوع فعالیتی (چه بسا مخرب و غیرقانونی) هستند. اطلاع از مزایای بالقوه، معایب و خطرات ذاتی جستجوهای وب عمیق درک بهتری از این جهان ناشناخته به شما خواهد داد.
موتور جستجوی عمیق

منابع اطلاعاتی گسترده تر

مزیت اصلی یک موتور جستجوی وب عمیق ژرفا و تمام و کمال بودن نتایج آن است. جستجوهای اینترنتی ساده (یعنی کاری که ما و شما هر روز انجام می دهیم) که از طریق وب سایت هایی مثل بینگ، گوگل و یاهو انجام می شوند صرفا رویه وب (لایه اولیه) را برای یافتن بهترین نتایج بررسی می کنند. موتورهای جستجوی وب عمیق مثل Infomine، TechXtra و Yippy مستقیما درخواست های جستجو را به سمت محتواهای پنهان هدایت کرده و در نتیجه نتایج بسیار زیادی را از منابع اطلاعاتی بسیار گسترده‌ تری بیرون کشیده و در اختیار کاربر قرار می دهند. هر چه محتوای بیشتری جستجو کنید شانس شما برای پیدا کردن دقیق آن چه که می‌ خواهید بیشتر خواهد شد.

محتوا

صرفنظر از گستردگی منابع، موتورهای جستجوی وب عمیق بسیار کارآمد بوده و نتایج بسیار دقیق و کاملا مرتبطی نشان می هد. در جستجوهای ساده وب صرفا معرفی سایت و کلیدواژه معیار قرار گرفته و از این رو شاهد نمایش لینک وب سایت های تجاری یا محتواهای تکراری هستیم. در جستجوهای وب عمیق تمام محتوای صفحات تجزیه و تحلیل شده و از ارتباط داشتن نتایج با عبارت های جستجو شده توسط کاربر، اطمینان حاصل می شود.

معایب

از آن جایی که محتواهای بسیار بیشتری باید تجزیه و تحلیل شود معمولا موتورهای جستجوی وب عمیق در مقایسه با موتورهای جستجوی ساده، سرعت کمتری دارند. ضمنا برای استفاده از این موتورها بهتر است در انتخاب عبارت های جستجو نهایت دقت را به خرج هید. جستجوهای وب عمیق بهتر است در حوزه پژوهش و تحقیقات جدی و ارزشمند انجام شوند و نه برای سوالات ساده و وب گردی های معمولی. ضمنا جستجوهای وب عمیق ممکن است منجر به نمایش اطلاعات شخصی حساس از پایگاه‌ های داده ممنوعه شود و به همین خاطر از نظر اخلاقی موجب بروز اشکالات جدی شده و در مواردی حتی افراد را در برابر کلاهبرداری و سرقت هویت آٍسیب پذیر کند.

خطرات

جستجو در وب عمیق تا حدودی خطرناک است. قبل از کلیک روی هر لینکی که در قالب نتیجه جستجو به شما نشان داده شده خوب فکر کنید. هیچ نهاد قانونی روی وب عمیق نظارت ندارد و هویت کاربران آن کاملا ناشناخته است و حتی ممکن است انواع و اقسام فعالیت های غیرقانونی و ممنوعه هم در آن انجام شود. در صورت کلیک روی نتایجی که موتورهای جستجوی وب عمیق به شما نشان داده اند ممکن است وارد مرموزترین و خطرناک ترین مکان های اینترنت شود؛ جاهایی که شما در برابر خرابکاران کاملا بی پناه هستید و حتی بعضی سایت های آن ممکن است از سیستم شما به عنوان یک قربانی برای پخش بدافزار استفاده کرده و یا در بدترین سناریوی ممکن شما را هک کنند و زندگی دیجیتال‌ تان را به فنا دهند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *