چه کسانی همچنان از پیجر استفاده می کنند؟

چه کسانی همچنان از پیجر استفاده می کنند؟
  • 1396/7/11
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در دهه ۹۰ میلادی پیجیرها یکی از اصلی‌ ترین شیوه‌ های برقراری ارتباط بودند.پیجرها که تنها کمی بزرگ‌ تر از قوطی کبریت هستند امکان تماس (نه از نوع تلفنی) و گذاشتن شماره یا ارسال یک متن مختصر روی صفحه نمایشی شبیه به صفحه نمایش ماشین حساب ها را فراهم می کنند. این دستگاه ها که از آنها با نام بیپر هم یاد می شود اولین ابزارهایی بودند که میلیون ها نفر را با رینگتون ها و هشدارهای لرزشی آشنا کردند؛ معمولا کارکنان سازمان ها و ادرات و پیجرها را روی کمربندها و کیف پول ها نصب می کردند.

گویا آی تی – زمانی که تلفن های همراه به اندازه کافی ارزان شدند اکثر افراد اشتراک پیجر خود را لغو کرده و این دستگاه های ارتباطی را در انباری ها قرار دادند. اما هنوز هم که هنوز است وجود پیجر برای بعضی ها بسیار ضروری است؛ این وسیله ارتباطی به خاطر قابلیت اطمینان بالا، سازگاری با بسیاری از سیستم ها و توانایی کار در جاهایی که سیگنال های تلفن همراه وجود ندارد در بین عده ای خاص از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند.

پیجرها مشکلی ندارند

برای آن دسته از افراد که شغل آنها به گونه ای است که باید همیشه در دسترس باشند مثل پزشک ها، پرستاران و کارگرهای بخش نگهداری و تاسیسات کارخانه ها، پیجر یک وسیله کاملا ضروری محسوب می شود.
«جک آنی‌گلیچت» مدیر شرکت DirectPage، ارائه دهنده خدمات پیجر، در این رابطه این طور توضیح می‌ دهد: ”در بسیاری از صنایع اگر کوچک‌ ترین خللی در روند دستگاه ها یا کارها ایجاد شود با ضرر مالی مواجه خواهند شد و به همین خاطر باید همواره اطلاع رسانی پیوسته در جریان باشد.
اگر صرفا در موارد واقعا ضروری با این ابزارها تماس گرفته شود اطمینان حاصل می شود که تماس های مهم در گیر و دار پیام های متنی، هشدارهای شبکه های اجتماعی و سایر حواس پرتی های که تلفن های هوشمند مدرن دارند، از دست نخواهند رفت.
به قول آنی‌گلیچت ”پیام های پیجر همیشه در اولویت قرار می گیرند و توجه فردی که از آن استفاده می کند را سریعا جلب می کنند.“
افراد به راحتی می توانند پیجرها را روی کمربند قرار دهند و در مواقعی که در جاهای شلوغ و پر سر و صدا قرار می گیرند به راحتی لرزش آن را حس کرده و متوجه رسیدن پیام جدید شوند. ضمنا طراحی نسبتا ساده پیجرها باعث می شود که شارژ باتری آنها ماندگاری بسیار بالایی داشته باشد، برخلاف تلفن های هوشمند که کاربران آنها باید همواره به دنبال منبعی برای شارژ ابزار خود باشند. تنها با یک باتری از نوع AAA می توان یک پیجر را در طول مدت یک ماه، ۲۴ ساعته روشن نگه داشت.
در حال حاضر این ابزارها مکان هایی که شبکه های تلفن در آنها ضعیف بوده یا قابل دسترس نیستند را پوشش می دهند. پیجرها را می توان در برخی از محیط کاری امنیتی خاص مثل تاسیسات دولتی که تلفن های همراه یا سایر ابزارهای مجهز به دوربین اجازه ورود به آنها ندارند را هم استفاده کرد.

آشنایی همه افراد و حتی وسایل با نحوه پیج کردن

ارسال یک پیام به یک پیجر کار فوق العاده آسانی است و هیچ نگرانی درباره دریافت گزارش تحویل یا ترس از دست رفتن پیام در شلوغی شبکه وجود ندارد. در حقیقت بسیاری از دستگاه ها، از تجهیزات کارخانه ها گرفته تا ابزارهای هشدار ضدسرقت و سیستم های شستشوی خودرو به نحوی پیکربندی شده اند که در صورت بروز هر نوع مشکل به طور خودکار در اولین فرصت پیام پیج را برای مسئول مربوطه ارسال نمایند.
اگر چه اکثر دستگاه های صنعتی قادر به برقراری تماس تلفنی یا ارسال اعلان از طریق اینترنت هستند اما همیشه ارتقا تجهیزات قدیمی و ساگاز کردن آنها با تکنولوژی ارتباطی جدیدتر راهکار مناسبی نیست. اعلان ها حتی در مکان های فاقد اینترنت یا جاهایی که صرف هزینه های گزاف برای مجهز شدن به اینترنت مقدور به صرفه نیست، همچنان به راحتی به دست گیرنده خواهند رسید (البته تا زمانی که استفاده از خط تلفن مقدور باشد).
پیجرها با برخی از خدمات از راه دور هم سازگارند. برای مثال یکی از سرویس های پایش پرندگان از پیجرها برای اطلاع رسانی درباره مشاهده گونه های خاصی از پرندگان در مناطق دوردست که امکان استفاده از شبکه های تلفن همراه میسر نیست استفاده می کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *