چگونه پسوردهای ذخیره شده و مخفی در ویندوز را پیدا کنیم ؟

چگونه پسوردهای ذخیره شده و مخفی در ویندوز را پیدا کنیم ؟
  • 1396/7/13
  • زهرا معبودی
  • 2

در حین اینکه در طی روز به سایت های مختلف وارد میشوید و یا به فایل های محافظت شده در شبکه دسترسی پیدا میکنید، ویندوز بطور مخفیانه در پشت صحنه مشغول بکار بوده و به احتمال زیاد رمزهای عبور وارد شده توسط شما را در مکان های مختلفی از سیستم عامل ویندوز ذخیره میکند. در ادامه این مطلب به چگونگی پیدا کردن پسوردهای ذخیره شده مخفی در ویندوز نگاهی خواهیم داشت.

گویا آی تی – نام های کاربری و کلمات عبور در رجیستری، بین فایلهای محرمانه (Credential) و یا در windows vault ذخیره میگردد. موارد محرمانه بصورت رمزگذاری شده (Encrypted) موجود هستند، ولی به کمک رمز عبور ویندوز براحتی قابل رمزگشایی (Decrypted) میباشند. در این مقاله سعی بر این داریم تا ابزارهای مختلفی را به شما معرفی کنیم که میتوانید به کمک آنها کلمات عبور ذخیره شده در سیستم تان را مشاهده کنید.

مدیر موارد محرمانه در ویندوز (Windows Credential Manager)

برای شروع به سراغ ابزاری میرویم که در ویندوز موجود است. این ابزار Credential Manager نام دارد. برای دسترسی به این قسمت منوی استارت را باز کرده و عبارت ‘Credential Manager’ را تایپ کنید.

Windows Credential Manager

پس از باز کردن این ابزار متوجه خواهید شد که دو قسمت در این ابزار وجود دارد. قسمت اول Web Credential و قسمت دوم Windows Credential.

در قسمت Web Credential سایت هایی که با مرورگرهای Internet Explorer و Microsoft Edge از آنها بازدید کرده اید و کلمات عبور مربوط به آنها را ذخیره نموده اید به شما نشان داده میشود. ابتدا بر روی فلش به سمت پایین کلیک کنید و بعد از آن بر روی کلمه ی Show کلیک نمایید.

Windows Credential Manager

برای دیدن کلمه ی عبور ابتدا باید رمز ورود به میندوز را وارد کنید تا کلمه ی عبور مد نظر شما رمزگشایی شود. پس از دیدن این قسمت متعجب شدم زیرا کلمات عبور سایت های مختلفی که قبلا وارد آنها شده بودم در این قسمت ذخیره شده بود. حتی با وجود اینکه از نرم افزار مدیریت کلمات عبور استفاده کرده و قابلیت ذخیره ی کلمات عبور در مرورگر را نیز غیرفعال کرده بودم. حتی کلمه ی عبور افراد دیگری که اجازه ی دسترسی به برخی از حساب های آنها مانند ایمیل و غیره را داشتم نیز ذخیره شده بودند.

بنابراین باید از وجود چنین قسمتی مطلع باشید زیرا شاید بارها برای شما اتفاق افتاده باشد که از کامپیوتر فرد دیگری به برخی از حسابهای کاربری تان وارد شده باشید. حتی اگر این افراد مورد اعتماد شما باشند شاید نخواهید تا به این اطلاعات مربوط به شما دسترسی داشته باشند.

اگر بر روی قسمت ‘Windows Credential’ کلیک نمایید احتمالا اطلاعات ذخیره شده ی کمتری را خواهید یافت؛ مگر اینکه کامپیوتری که در حال بررسی آن هستید در یک محیط و شبکه ی کاری باشد. اطلاعات محرمانه ی این قسمت شامل مواردی ست که به فایل های به اشتراک گذاشته روی شبکه، دیگر کامپیوترها و یا دیگر سخت افزارها ی موجود در شبکه (مانند NAS Storage) متصل می شوید.

پسوردهای ذخیره شده و مخفی در ویندوز

ابزار دیگری که میتواند کلمات عبور ذخیره شده در کامپیوتر را به شما نشان دهد درون مرورگرها تعبیه شده است. در اینجا ما ویژگی موجود در مرورگر کروم را به شما توضیح خواهیم داد اما از آنجا که مرورگرها امکاناتی شبیه به هم دارند میتوانید از این امکان در مرورگرهای فایرفاکس، سافاری و غیره نیز استفاده نمایید. در مرورگر کروم بر روی آیکون سه نقطه واقع در گوشه سمت راست در بالای صفحه کلیک کرده و بر گزینه ی ‘Setting’ را انتخاب نمایید. در پنجره ی باز شده به سمت پایین صفحه آمده و بر روی گزینه ی ‘Show advanced setting’ کلیک کنید.

در قسمت ‘Passwords and forms’ همانطور که در شکل نیز نشان داده شده است گزینه ی ‘Manage password’ را انتخاب کنید.

پسوردهای ذخیره شده و مخفی در ویندوز

بعد از انتخاب این گزینه لیستی از کلمات عبور ذخیره شده در مرورگر کروم به شما نشان داده میشود. اگر گزینه ی ذخیره کردن کلمات عبور را فعال کرده باشید احتمالا با لیستی بسیار طولانی روبرو خواهید بود.

پسوردهای ذخیره شده و مخفی در ویندوز

ابزارهای خارجی

اگرچه میتوانید به کمک روش های بالایی کلمات عبور ذخیره شده در ویندوز را پیدا کنید، ولی هنوزهم کلمات عبوری وجود دارند که در محل های دیگری از ویندوز ذخیره شده هستند.  برای پیدا کردن این کلمات عبور ناچار به استفاده از ابزارهای خارجی هستنید.  سایت مورد علاقه ی من برای اینکار Nirsoft است. در این سایت میتوانید ابزارهای مفید و رایگانی پیدا کنید. سه ابزار در این سایت وجود دارد : EncryptedRegView، CredentialFileView و VaultPasswordView.

تمامی این ابزارها رایگان هستند و نیازی به نصب بر روی سیستم را نیز ندارند. این امکان بسیار مفید است زیرا نیازی نیست همیشه این ابزار را در بین نرم افزارهای نصب شده در سیستم نگه دارید. کافیست آنها را اجرا کرده و پس از اتمام کارتان میتوانید آنها را از روی سیستم پاک کنید.

EncryptedRegView

بعد از اجرای این برنامه یک کادر ظاهر خواهد شد که در آن گزینه ی ‘Run as administrator’ تیک خورده است  (اگر این گزینه تیک نخورده آنرا را تیک دار کنید)–. نیاز نیست کار خاصی انجام دهید، فقط بر روی گزینه ی OK کلیک کنید. پس از شروع بکار، این ابزار رجیستری را بررسی کرده و تمام کلمات عبور ذخیره شده در آن را رمزگشایی می کند.

پسوردهای ذخیره شده و مخفی در ویندوز

بعد از پایان کار برنامه و بررسی لیست احتمالا موارد جالب و مفیدی را پیدا خواهید کرد. بسیاری از گزینه های داخل این لیست فقط متن های رمزگذاری شده هستند و کلمه ی عبور نیستند.

CredentialFileView

برای کار با این نرم افم افزار به جای دبل کلیک بر روی آن باید روی آیکون این برنامه کلیک سمت راست کرده و ‘Run as administrator’ را انتخاب نمایید.

CredentialsFileView

سپس کادری به شما نشان داده میشود که باید در آن کلمه ی عبور ویندوز را وارد کنید و سپس بر روی دکمه ی OK کلیک نمایید.

CredentialsFileView

بعد از اینکار لیستی از تمام موارد محرمانه که در کامپیوتر شما ذخیره شده است به شما نشان داده میشود. اگر کامپیوتر شما عضو یه دامین باشد گزینه های بیشتری نیز در لیست خواهید داشت.

CredentialsFileView

VaultPasswordView

این برنامه نیز مانند برنامه ی CredentialFileView عمل میکند، اما در عوض در قسمت Windows Vault جست و جو خواهد کرد. این ابزار برای کاربران ویندوزهای ۸ و ۱۰ بسیار مفید خواهد بود زیرا در این دو سیستم عامل پسوردهای مربوط پست الکترونیک ویندوز، مرورگر Edge و مروگر IE در قسمت Windows Vault ذخیره می شود.

VaultPasswordView

این ابزار معرفی شده تنها ابزارهای مفید از سایت Nirsoft نیستند. گاهی اوقات اتفاق میافتد که کلمه ی عبور یکی از حسابهای کاربری خود را فراموش میکنید. صفحه ی ابزارهای بازیابی کلمه عبور در سایت Nirsoft برنامه های بسیار مفیدی را به شما پیشنهاد خواهد داد.

منبع 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. مزخرف ترین برنامه هایی بود که تا به حال دیده بودم… هیچ کدامش اطلاعت پسورد را در اختیار نمی گدارد. فقط یک سری کدهای بی ربط می بینید که اصلاً معلوم نیست چه استفاده ای می شه ازش کرد… فقط اتلاف وقت بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *