فناوری جدید دارپا؛ تصویربرداری اهداف زمینی از روی ابرها

فناوری جدید دارپا؛ تصویربرداری اهداف زمینی از روی ابرها
  • 1396/7/14
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

سازمان دارپا توانسته است سامانه ی راداری ای را تولید کند که با استفاده از آن هواپیماهای زمینی قادر هستند از فراز ابرها از اهداف زمینی تصویربرداری نمایند.

گویا آی تی – ابرها، گرد و غبار و موانع این چنینی پشتیبانی هوایی را برای نیروی زمینی با محدودیت مواجه می سازند. در حال حاضر سامانه ی سلاح های هوابردی از حسگرهای الکترو نوری/اینفرارد یا همان EO/IR1 استفاده می کنند که توانایی تصویربرداری از بالای ابرها در حین عملیات را دارا نمی باشد. گذشته از این رادارهای سار (SAR2) نیز نمی توانند تصاویری با کیفیت ارائه کنند و یا در شرایط جوی ابری اهداف را مورد ردیابی قرار دهند.

محدودیت های فوق باعث شدند تا سازمان دارپا از سال ۲۰۱۳ پروژه ای با نام ویزار (ViSAR) را آغاز نماید. در این پژوهش در قالب ویزار حسگری با فرکانس خیلی بالا (Extremely High Frequency) ایجاد می شود و در نتیجه امکان جمع آوری اطلاعات در هوای ابری با همان دقت و کیفیت تصویربرداری الکترو نوری/اینفرارد در هوای صاف وجود خواهد داشت. یکی از مهمترین اهداف این پروژه مشاهده ی حرکت اهداف زمینی در شرایط بد آب و هوایی است. گذشته از این مزیت این اختراع قابل حمل است و در نتیجه می توان آن را روی انواع مختلفی از تجهیزات نظامی به کار گرفت. دارپا به تازگی حسگر ویزار را به صورت موفق آزمایش کرده و توانسته تا ویدئویی را به صورت زنده از موقعیت بالای ابرها تهیه کند. این حسگر در زمان آزمایش بر روی هواپیمای DC-3 قرار گرفت. در این آزمایش هواپیمای مذکور در دو ارتفاع پایین و متوسط حرکت کرده و در نتیجه برای پژوهشگران امکان مقایسه ی تصاویر جمع آوری شده با داده های قبلی فراهم شده است.
فناوری جدید دارپا در تصویربرداری از اهداف زمینی از روی ابرها

مدیر دفتر فناوری های راهبردی دارپا، بروس والاس در این زمینه گفت که آزمایش حسگر ویزار نقطه ی عطفی در اهداف دارپا بوده است و با آنان نشان داده که امکان ردیابی و تصویربرداری از اهداف زمینی از بالای ابرها وجود دارد. او حسگر الکترو نوری/اینفرارد را در شرایط ابری محدود می داند اما فناوری جدید را فناوری ای می خواند که امکان هرگونه ردیابی زمینی را میسر می سازد.

والاس علاوه بر این افزود که در حال حاضر سامانه ی مشابهی برای تصویربرداری از بالای ابرها وجود دارند اما هیچ کدام از این سامانه ها از سار بهره نمی گیرند.

قرار است حسگر ویزار در جنگنده هایی که دارای سامانه ی مدیریت مبارزه کامل هستند یکپارچه شده و به صورت حقیقی با هدف درگیر شوند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *