افزایش تمایل انجماد کریونیک مغز به جای خاکسپاری سنتی پس از مرگ

افزایش تمایل انجماد کریونیک مغز به جای خاکسپاری سنتی پس از مرگ
  • 1396/7/17
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

هزینه های انجماد بدن انسان به زودی آن قدر کاهش پیدا می کند که برای اکثریت قابل پرداخت باشد. اما آیا دانشمندان خواهند توانست اعضای منجمد را روزی مجددا به کار بیندازند؟
یکی از کارشناسان علم سرمازیستی (کریونیک) می گوید منجمد کردن مغز به امید احیای مجدد در آینده، به زودی بسیار ارزان تر از هزینه های یک مراسم خاکسپاری می شود.
مارک هال، بنیان گذار Stem Protect، نخستین بانک سلول های بنیادی در بریتانیا می گوید: ” هزینه های “فناوری کریونیک” که برای حفظ بدن انسان پس از مرگ طراحی شده است، با گذشت هر ۱۸ ماه تقریبا به نصف کاهش پیدا می کند.”

گویا آی تی – اگر روند کنونی ادامه داشته باشد، منجمد کردن بدن و احیای مجدد آن در حدود ۲۵۰ سال بعد می تواند هزینه ای بسیار پایین تر از خاکسپاری در یک مراسم سنتی داشته باشد.
هال می گوید:”ما عادت داریم که درباره ی منجمد کردن مغز پس از مرگ شوخی کنیم و البته همه می دانند که والت دیزنی این کار را انجام داده است- و زمانی که صحبت از این کار می شود، اغلب به همین موضوع اشاره می شود.”
انجماد کریونیک
“اما به زودی خواهیم دید که این کار بسیار رواج پیدا می کند، زیرا پیشرفت های فناوری هزینه ی این اقدام را تا سطحی قابل پرداخت کاهش داده است. و البته، در حالی که ما هنوز به جایگاهی نرسیده ایم که بتوانیم با این روش انسانی را پس از مرگ به این دنیا بازگردانیم، باور داریم که دستیابی به این هدف، دیگر دور از دسترس نیست.”
هال برای بانکی از سلول های بنیادی کار می کند که سلول های اولیه را برای پرورش بافت های مختلف توسط دانشمندان ذخیره می کند.
سلول های بنیادی برای تحقیقات و مقابله با اثرات بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند.

بانک Stem Protect هیچگونه خدمات کریوژنیکی در اختیار افراد نمی گذارد اما از همین فناوری برای حفظ بیش از ۱۲۵۰۰۰ نمونه سلول بنیادی از ۷۵۰۰۰ خانواده استفاده می کند.
مارک هال پیش بینی خود را بر اساس یک اصل اقتصادی ارائه کرده است که نشان می دهد تمام هزینه های این فناوری هر ۱۸ ماه، به نصف کاهش خواهد یافت.
او باور دارد که فناوری کریونیک به معنای تبدیل شدن به یک محصول با تولید انبوه در بازار است.
تا همین جا هم شرکت روسی KrioRus با ارائه پیشنهاد انجماد مغز انسان به ازای پرداخت ۱۰۰۰ پوند، در رقابتی تنگا تنگ با آزمایشگاه های تحقیقاتی آمریکا قرار دارد. در پیشنهاد مطرح شده، این شرکت با پرداخت ۳۰۰۰۰ پوند، بدن کامل انسان را منجمد کرده و از آن محافظت می کند.
هال باور دارد که این قیمت ها در آینده باز هم کاهش پیدا می کند. در حال حاضر، هزینه ی ذخیره سازی هر واحد از سلول های بنیادی انسان ۶۰۰ پوند است.
کریونیک چیست و زمانی که بدن یک فرد به صورت کریوژنیک منجمد می شود چه اتفاقی می افتد؟
انجماد کریونیک
افراد با توجه به این دلایل مغز و بدن خود را منجمد می کنند:
علم کریونیک شانس بازگشت مجدد به زندگی پس از گذشت چند صد سال در آینده را به افراد وعده می دهد. این امید وجود دارد که افرادی که به بیماری هایی لاعلاج مبتلا هستند، زمانی در آینده مجددا به زندگی بازگردند که بیماری آن ها قابل درمان شده باشد.
منظور از کریونیک، فرآیند کاهش دمای بدن افرادی که امکان زنده نگاه داشتن آن ها از نظر پزشکی در عصر حاضر وجود ندارد، به دماهای زیر صفر است، به امید آنکه در آینده امکان بازگرداندن آن ها به حیات وجود داشته باشد.
اساس این کار بر پایه ی این تئوری پایه گذاری شده است که مغز انسان می تواند در حالت منجمد حافظه و شخصیت فرد را حفظ کند و روزی در آینده ی نزدیک، دانشمندان قادر خواهند بود که با موفقیت مغز را از حالت انجماد درآورده و بدن انسان مورد نظر را درمان کنند.
چهار مرکز در دنیا وجود دارند که بدن افراد را به روش کریوژنیک در دمای حدودی -۱۹۶ درجه سانتیگراد منجمد می کنند؛ از این مجموعه سه مرکز در ایالات متحده و یکی در روسیه قرار دارد.
در حال حاضر هیچ روشی برای زنده کردن بدن هایی که به روش کریوژنیک منجمد شده اند وجود ندارد، اگرچه افرادی هستند که باور دارند فناوری مورد نیاز برای انجام این کار در آینده به وجود خواهد آمد.

طبق اظهارات هال، سر انسان تقریبا حجمی معادل ۵۰۰۰ نمونه سلول بنیادی خواهد داشت. او می گوید با قیمت های کنونی و با توجه به صرفه اقتصادی این کار در عصر حاضر، نگهداری از سر انسان در حالت منجمد، هزینه ای بالغ بر ۵۰۰۰۰ پوند خواهد داشت.
او پیش بینی می کند که تا ۵ سال آینده ارائه ی خدمات کریونیک برای ۲۵۰ سال، با هزینه ی ۵۰۰۰ پوند ممکن خواهد شد.
با این حال، از دیدگاه هال با توجه قوانین کنونی مردم انگلیس تا پیش از انکه شرایط اقتصادی تا حدی بهبود یابد خود را به خواب زمستانی نخواهند سپرد.
برای مثال به نظر نمی رسد که طرفداران جرمی کوربین تا پیش از به قدرت رسیدن حزب کارگری در حکومت بخواهند خود را به حالت زیست تعویقی بسپارند.
هال می گوید:”شما باید پیش از آنکه امکان انجماد بدن شما به روش کریوژنیک وجود داشته باشد مرده باشید و بدن باید حداکثر تا ۲۵ دقیقه پس از مرگ به حالت انجماد درآید.”
“ما هنوز در جایگاهی نیستیم که بتوانیم افراد از این حالت به زندگی بازگردانیم، اما باور داریم که دستیابی به این فناوری در آینده ی نزدیک محقق می شود.”
با این حال روز به روز اطمینان به نزدیک بودن به این موفقیت بیشتر و بیشتر می شود و شرکت KrioRus متقاضیان زودهنگام بسیاری در بریتانیا داشته است.
فهرست متقاضیان این شرکت شامل یک فرد بازنشسته، یک پروفسور علوم پزشکی و یک دانشمند است. به محض فرا رسیدن مرگ این افراد، بقایای منجمد بدن آن ها در یخ خشک قرار داده شده و به فریزرهای فلاسک مانند بزرگی که در فاصله ی ۴۷ مایلی از کرملین قرار دارد منتقل می شوند.
چرا شما باید بخواهید بدنتان پس از مرگ منجمد شود؟

مردم عادی در مورد این اقدام جنجالی اینگونه اظهار نظر کرده اند:
• جانی ۳۷ ساله از Leeds گفته است: ” کجا را باید امضا کنم؟ بدن من را منجمد کرده و پس از چند صد سال به دنیا بازگردانید، فکر می کنم در آن زمان صورت حساب های پرداخت نشده ی من اعتباری نداشته باشند درست است؟”
• آقای هیبت از یورکشایر گفته است:” من حاضر به انجام هر کاری هستم که مرا از همسرم دور کند!”.
• استفن ۴۵ ساله از ِبدفورد گفته است:” من حتی دوست ندارم راجع به آن فکر کنم. چه کسی می خواهد به فردی تبدیل شود که پس از مرگ و انجماد مغز خود به زندگی بازگردد و یا حتی چنین فردی را بشناسد؟ من فکر نمی کنم با توصیفات بیان شده این کار راحتی باشد.”
• مری ۷۵ ساله از آکسفورد گفته است:” به عنوان یک مسیحی من فکر نمی کنم انجام چنین کاری درست باشد. وقتی شما می میرید یعنی دیگر از دنیا رفته اید و من هیچ ترسی از این موضوع ندارم. چیزی که مرا می ترساند بازگشت مجدد از آرامش ِپس از مرگ، به دنیایی است که آرامش چندانی در آن یافت نمی شود.”

به عقیده ی هال، به مرور زمان که هر فناوری نو به یک محصول با تولید انبوه تبدیل می شود، قیمت آن با گذشت هر ۱۸ ماه نصف می شود. در علوم کامیپوتر نیز، پدیده ی مشابهی وجود دارد که قانون مور نامیده می شود و نام خود را از گودون مور، یکی از بنیان گذاران Fairchild Semiconductor و اینتل گرفته است.
اصل نامبرده شده کاملا از سوی تحلیلگران فناوری در وال استریت پذیرفته شده است و نشان می دهد که قدرت میکروچیپ ها هر سال دوبرابر می شود، در حالی که قیمت آن ها ثابت باقی می ماند.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *