معرفی ۱۰ روش تشخیصی و درمانی غیرضروری

معرفی ۱۰ روش تشخیصی و درمانی غیرضروری
  • 1396/7/17
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

اخیرا در مطالعه ای در مورد مراقبت های پزشکی در ایالات متحده، ده روش درمانی و تشخیصی که در سال ۲۰۱۶ بیش از حد مورد و به طور غیرضروری استفاده قرار گرفته معرفی شده است. هدف از این مطالعه مشخص کردن روش هایی در سیستم پزشکی است که می توانند موثرتر و کارامدتر باشند.

گویا آی تی – علم پزشکی اغلب علم حدس و احتمالات است. در حالی که پزشکان با در اختیار داشتن منابع محدود، کارهای بسیار شگفتی انجام می دهند، گاهی اوقات تعادل برقرار کردن بین زمان و هزینه ها به این معنا است که داروها و روش های درمانی بدون آنکه مصلحت بیمار در نظر گرفته شود، برای او تجویز می شوند.
دنیل مورگان، یکی از محققان این پروژه از دانشکده ی پزشکی دانشگاه مریلند می گوید:” در اکثر موارد، کادر پزشکی و مراقبتی به جدیدترین شواهد موجود تکیه نکرده و بیماران نیز بهترین مراقبت ها را دریافت نمی کنند.”

“خوشبختانه این مطالعه اطلاعات دقیقی در مورد آزمایش ها و روش های درمانی غیر ضروری که بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرند را در اختیار عموم قرار می دهد.”
تیم تحقیقاتی پژوهش های خود را در میان مقالات منتشر شده در آرشیو PubMed، و با جست و جو کردن عباراتی چون استفاده ی بیش از حد، درمان بیش از حد، نادرست، و غیر ضروری انجام داده اند.
این تیم حدود ۲۲۵۲ مقاله را مطالعه کرده اند که از میان آن ها، ۱۲۲۴ مقاله مستقیما به موضوع مصرف بیش از حد داروها اشاره کرده اند.
به طور دقیق تر در این مقاله ها “مراقبت هایی که ضرر و عوارض آن ها، بیشتر از سود و منفعت آن برای بیمار است” گزارش شده است.
مجددا از این میان این مقالات، ۱۲۲ عنوان انتخاب شده است که مهم تر از بقیه بوده اند. در نهایت محققان در مورد غیر ضروری بودن این ده شیوه ی درمانی توافق کرده اند.

اکوکاردیو گرافی قلب از طریق مری

به عبارت ساده، این روش از طریق لوله ای که به درون مری شما فرستاده می شود، با ارسال امواج فراصوت تصاویری از قلب شما نهیه می کند. پزشک می تواند به جای گرفتن نوار قلب از این روش استفاده کند، اما تحقیقات نشان می دهد که جزئیات به دست آمده از این روش، ارزش استفاده از داروهای مسکن در حین انجام آن را ندارد.

سی تی آنژیوگرافی ریوی

یک تست تشخیصی که با استفاده از سی-تی اسکن، از شریان های ریه در بیمارانی که مشکلات ریوی دارند تصویر برداری می کند. این روش تهاجمی نیست و البته حساسیت بسیار بالایی نیز دارد، اما بیمار را تا حدی در معرض تشعشعات قرار می دهد. ممکن است انتظار برای این تست، آن چنان طول بکشد که خطر بروز مشکلاتی برای بیمار را به همراه داشته باشد.
سی-تی اسکن در تمام بیمارانی که علائمی از مشکلات ریوی دارند.
بر اساس این مطالعه، انجام هرگونه سی-تی اسکن روی بیمارانی که علائم بیماری های ریوی نه چندان خطرناک (بدون تهدید جانی) را داشته اند، تأثیر ناچیزی بر بهبود نتیجه نهایی برای بیمار دارد. علاوه بر آن، ممکن است این اسکن ها خطر پاسخ مثبت را به غلط در تست ها بالا ببرند، در حالی که در پاتولوژی هیچ اثری از آن وجود نداشته باشد.

سونوگرافی و از سرخرگ های کاروتید و قراردادن استنت

سونوگرافی از سرخرگ های کاروتید برای سنجش عرض سرخرگ های گردن انجام می شود، که می تواند خطر سکته قلبی را نشان دهد.
تشخیص زودهنگام در این مورد می تواند جان بیمار را نجات دهد، اما محققان دریافته اند که از هر ۱۰ آزمایشی که روی بیماران مشکوک به این عارضه انجام شده و منجر به قرار دادن یک استنت بازکننده عروق می شود، ۹ مورد از آن ها با اتکا بر فرضیه های نادرستی انجام می شود.
از آن جایی که قرار دادن استنت معمولا به جراحی نیاز دارد، احتمال دارد که مجموعه ای از خطرات التهابی ناشی از آن کاملا غیر ضروری باشد.

برخورد تهاجمی با سرطان پروستات (برداشت پروستات)

سرطان پروستات یکی دیگر از بیماری هایی است که اگر زود تشخیص داده شود می توان به راحتی آن را درمان کرد.
با انجام یک آزمایش خون برای یافتن آنتی ژن های پروستات می توان این بیماری را تشخیص داد، اما لزوما نمی توان معین کرد که آیا این علامت ها توسط یک تومور مهاجم ایجاد شده است که باید به سرعت با آن مقابله شود، یا عامل آن یک تومور با رشد بسیار کند است که بیماران می توانند تا آخر عمر با ان زندگی کنند.
تنها یک درصد از مردانی که پروستات آن ها برداشته شده است- با توجه به خطراتی که این کار به همراه دارد – از بیماری سرطان فوت کرده اند. در مورد افرادی که پروستات خود را نگاه داشته اند چطور؟ آمار تقریبا مشابه است.

تجویز اکسیژن مکمل برای بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه

یافته ها نشان داده است که دادن اکسیژن بیشتر به بیمارانی که مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) هستند به کارکرد بهتر ریه یا بهبود وضع سلامت آن ها هیچ کمکی نمی کند. در عوض ممکن است این کار موجب باقی ماندن کربن دی اکسید در بدن بیماران شود، که این برای سلامتی آن ها اصلا خوب نیست.

جراحی در صورت پارگی مینیسک زانو

پاره شدن دیسک های غضروفی C شکلی که در زانو قرار داشته و وظیفه جذب شوک در هنگام ضربه را برعهده دارند، اصلا شوخی بردار نیست. اما یافته ها نشان می دهد که ترمیم این پارگی به روش جراحی نسبت به روش مراقبت های محافظه کارانه و توانبخشی مزایای بسیار اندکی دارد.
حمایت های تغذیه ای برای بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند
به طور کلی، سوء تغذیه برای یک بیمار پیامدهای خوبی ندارد. از سوی دیگر، مطالعات نشان داده است که حمایت های غذایی برای بیماران، حتی اگر بر روی وزن آن ها اثر گذار باشد، تأثیری بر مدت زمان بستری شدن در بیمارستان یا نرخ مرگ و میر آن ها نخواهد داشت.
در صورتی که بیمار دچار نارسایی عضو یا مشکلات متابولیکی (سوخت و ساز بدن) باشد، ممکن است این حمایت های غذایی خطراتی برای او ایجاد کند که بیش از مزایای آن باشد.

استفاده از آنتی بیوتیک ها

در یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۶، تخمین زده شده است که در بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱، برای هر ۱۰۰۰ نفری که به پزشک مراجعه کرده اند، ۵۰۶ نسخه پزشکی نوشته شده است. از این تعداد نسخه نوشته شده، تنها ۳۵۳ مورد آن ها درست تشخیص داده شده است.
برنامه عملیاتی ملی آمریکا برای مقابله با باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها با هدف کاهش ۵۰ درصدی مصرف نادرست آنتی بیوتیک در بیماران سرپایی تا چند سال آینده طراحی شده است.
محققان متوجه شده اند که موثرترین شیوه در این رابطه، استفاده از فشارهای اجتماعی، و تشویق پزشکان به یادداشت برداری از تجویزهای خوب در میان همکاران خود است.

تصویربرداری از قلب

یافته ها نشان می دهد که تصویربرداری از قلب برای بیمارانی که دچار درهای قفسه سینه هستند در طول دهه ی گذشته سه برابر شده است، در حالی که انجام این کار برای بیمارانی که در معرض خطرات جدی نیستند فایده چندانی ندارد. این کار تنها موجب طولانی تر شدن مدت حضور فرد بیمار در بیمارستان و مداخلات مربوط به آن خواهد شد.
راه حل این مشکلات چیست؟ از دیدگاه محققان، پزشکان باید تصمیم گیری را با همکاری خود بیمار انجام دهند.
هیچ یک از این نتایج به این معنا نیست که باید از انجام شدن این تست ها و روش های درمانی روی بیمار جلوگیری کرد. قطعا گروه خبری ما نمی تواند نقش کادر پزشکی را بازی کند، بنابراین مثل همیشه توصیه می شود که از سوال پرسیدن از پزشک خود هراس نداشته باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *