تنها راه امن برای بروزرسانی درایور سخت افزار در ویندوز

تنها راه امن برای بروزرسانی درایور سخت افزار در ویندوز
  • 1396/7/17
  • زهرا معبودی
  • 1

آیا قصد دارید درایور سخت افزار سیستم را بروز کنید ؟  می‌توانید این بروزرسانی را از قسمت بروزرسانی ویندوز و یا از سایت تولید کنندگان این سخت افزارها دریافت کنید. در ادامه قصد داریم روش اینکار را به شما توضیح دهیم.

گویا آی تی: درایورها قسمتی از نرم افزار ویندوز هستند که برای ارتباط برقرار کردن با سخت افزار تهیه شده اند. سازندگان قطعات این درایورها را تهیه کرده اند، و شما می‌توانید این درایور را مستقیماً از خود این سازندگان تهیه نمایید. علاوه بر این سازندگان سخت افزار درایورهایی را که تولید کرده اند به شرکت مایکروسافت ارسال می‌کنند تا علاوه بر انجام تست های مختلف بر روی این نرم افزارها، ‌آن‌ها را ثبت نماید که به این دلیل می‌توانید بسیاری از درایور ها را از طریق بروزرسانی ویندوز تهیه نمایید. اغلب اوقات شما هیچ نیازی به بروزرسانی درایورها نخواهید داشت، اما گاهی اوقات شما باید درایورها را بروزرسانی کنید، مخصوصا زمانیکه قطعه ای بدرستی کار نمی‌کند. در این مطلب توصیه ی ما به شما این است که علیرغم فریبنده بودن نرم افزارهای جانبی برای بروزرسانی درایورها، از آنها استفاده نکنید.

آیا نیاز به بروزرسانی درایور دارید ؟

برزورسانی درایور سخت افزار در ویندوز

در حالت کلی توصیه ما این است که درایور قطعات سیستم را بروزرسانی نکنید مگر اینکه برای انجام اینکار دلیل موجهی داشته باشید. به عنوان مثال درایور کارت خوان SD بصورت پیش فرض در خود سیستم موجود است. حتی اگر تولیدکنندگان نسخه های جدید را به شما پیشنهاد بدهند، شاید هیچگاه متوجه تفاوت نسخه ها با هم نشوید. هیچ دلیلی وجود ندارد که برای بروز بودن تمامی درایورها وسواس بی دلیل داشته باشید.

البته دلایل موجهی نیز برای بروزرسانی کردن درایور سخت افزار سیستم وجود دارد. گاهاً برای بازی های جدید نیازمند این هستید که برای بهره بردن از بالاترین گرافیک موجود در بازی و کمترین میزان اشکال، درایور کارت گرافیک را به بالاترین نسخه ارتقا دهید. در موارد دیگر نیز بواسطه ی بروز یک مشکل و در جهت رفع آن باید درایور آن قطعه را بروزرسانی کنید.

اگر به هر دلیلی قصد بروزرسانی درایورها را دارید از برنامه ی جانبی که برای اینکار در نظر گرفته شده اند اجتناب کنید. این نکته بسیار مهم است. یا اینکه بطور مستقیم به سراغ تولید کننده رفته و از وب سایت تولید کننده قطعات درایور را دانلود نمایید و یا اینکه به بروزرسانی های ویندوز اجازه دهید که اینکار را برای شما انجام دهند.

نحوه ی بروزرسانی درایور سخت افزار بوسیله ی بروزرسانی های ویندوز

برزورسانی درایور سخت افزار در ویندوز

اگر در حال استفاده از ویندوز ۱۰ هستید، خود ویندوز بصورت خودکار آخرین نسخه از درایورها را دانلود و نصب می‌کند. البته ویندوز ۷ و ۸ نیز این کار را انجام می‌دهند ولی مایکروسافت در ویندوز ۱۰ نسبت به دو نسخه ی دیگر در مورد انجام اینکار مصمم تر بوده است. تمامی روند اینکار بصورت خودکار صورت می‌پذیرد. حتی اگر شما بصورت دستی نیز یکسری از درایورها را نصب کنید ویندوز در صورت وجود بروزرسانی برای آن‌ها، بروزرسانی را دانلود کرده و نصب می‌نماید. البته ویندوز در مورد یکسری از قطعات مانند کارت گرافیک اینکار را انجام نمی‌دهد، مخصوصا زمانیکه شرکت تولید کننده ی کارت گرافیک شما یک نرم افزار را برای اینکار ارائه کرده باشد.

عملیات بروزرسانی درایورها در ویندوز ۱۰ خودکار است و ویندوز برای اینکار نیاز به هیچ نرم افزار جانبی ندارد.

در ویندوز ۷، ۸ و ۸٫۱ قسمت بروزرسانی درایورها در قالب یک گزینه ی اختیاری در پنجره ی مربوط به بروزرسانی خود ویندوز جایگذاری شده است. اگر می‌خواهید آخرین نسخه از درایورها بر روی سیستم شما نصب شود به قسمت مربوط به برزورسانی ویندوز رفته، موجود بودن بروزرسانی جدید را بررسی کرده و بعد از دانلود کردن تمامی آنها را نصب نمایید.

بروزرسانی کارت گرافیک

برزورسانی درایور سخت افزار در ویندوز

در مورد کارت گرافیک شما می‌توانید اینکار را بوسیله ی نرم افزاری که به همراه درایور کارت گرافیک بر روی سیستم شما نصب می‌شود انجام دهید. شرکت های NVIDIA، AMD و حتی Intel یک پنل کنترل برای اینکار ایجاد کرده اند که بصورت خودکار بروزرسانی ها را بررسی کرده و در صورت موجود بودن آخرین درایور را دانلود می‌کند.

برای اینکار فقط از یکی از نرم افزارهای NVIDIA GeForce Experience، AMD’s Radeon Software Crimson Edition و یا Intel’s Control Panel ، هر کدام که بر روی سیستم شما نصب بود، استفاده نمایید. گاهی اوقات این نرم افزارها در قسمت System Tray (قسمت پایین سمت راست دسکتاپ کنار ساعت) قرار دارند و البته با یک جست و جوی سریع در منوی استارت نیز می‌توانید براحتی این نرم افزارها را پیدا کنید.

راه دیگری که دارید این است که به وب سایت NVIDIA، AMD و یا Intel بروید و بروزترین درایور مرتب با کارت گرافیک سیستم را دانلود نمایید.

حتی اگر ویندوز ۱۰ بر روی سیستم شما در حال اجرا باشد شاید گاهی بخواهید اینکار را انجام دهید، مخصوصا اگر یک گیمر باشید. ویندوز ۱۰ کارت گرافیک سیستم را بصورت خودکار بروزرسانی نخواهد کرد زیرا بروزرسانی کارت گرافیک در مواقع خاص و بیشتر برای افرادی که با سیستم بازی های رایانه ای انجام می‌دهند ضروری است.

استفاده از وب سایت شرکت های تولید کننده

برزورسانی درایور سخت افزار در ویندوز

برای درایور مربوط به دیگر قطعات لازم است که به سایت تولید کننده آن قطعه بروید. اگر یک لپ‌تاپ و یا یک کامپیوتر شخصی پیش ساخته دارید باید به سایت تولید کننده ی آن مراجعت کرده و بدنبال صفحه ای که درایورها از آنجا در دسترسی هستند بگردید. معمولا در این صفحات پس از وارد کردن مدل دستگاه و نوع سیستم عامل تمامی درایورها برای دانلود در اختیار شما خواهند بود. معمولا این درایورها بصورت لیستی طولانی به شما نشان داده خواهد شد. توجه کنید که درایورهایی که در این صفحه وجود دارند بروزترین درایور هستند که البته برخی اوقات تاریخ انتشار آن درایور نیز در کنار آن نوشته می‌شود.

در این صفحه حتی بروزرسانی های مربوط به BIOS و UEFI Firmware را نیز مشاهده خواهید کرد که توصیه ی ما این است که بروزرسانی را برای این موارد انجام ندهید مگر اینکه دلیل موجهی داشته باشید.

اگر از قطعاتی که استفاده کردید از تولیدکنندگان مختلفی هستند باید به سایت تمامی آنها سر زده و آخرین نسخه از درایور را دانلود نمایید. به عنوان مثال ابتدا به سایت تولید کننده ی مادربرد رفته و پس از وارد کردن مدل آن درایورهای بروز مربوطه را دانلود نمایید و سپس به سراغ قطعه ی بعدی بروید.

خبر خوب این است که بویژه در ویندوز ۱۰ نیازی به انجام اینکارها ندارید و خود ویندوز بصورت مرتب درایورها را بروزرسانی می‌کند.

اگر گیمر هستید باید درایور کارت گرافیک را دانلود نموده و نصب کنید ولی بعد از اینکار به محض انتشار یک نسخه ی جدید اعلانی را در این رابطه دریافت خواهید کرد.

برای سایر قطعات می‌توانید بسادگی سایت سازنده ی قطعات را برای وجود نسخه ی بروز بررسی کنید. البته باز هم تاکید می‌کنیم که نیازی به انجام این مورد نیست مگر اینکه دلیل خوبی برای اینکار داشته باشید. در این مورد خود ویندوز به اندازه ی کافی و لازم کار بروزرسانی را انجام خواهد داد.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *