HDR چیست و چگونه در آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس عکس های HDR بگیریم؟

HDR چیست و چگونه در آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس عکس های HDR بگیریم؟
  • 1396/7/18
  • زهرا معبودی
  • 0

تنظیمات دوربین آیفون ۸ و ۸ پلاس کاربران این گوشی را گیج کرده است و نمی دانند که HDR در اینجا چه نقشی دارد و چگونه باید از آن استفاده کنند. اما اول از همه، HDR چیست؟ HDR مخفف high dynamic range camera است، به طور خلاصه این قابلیت بین هایلایت ها و سایه های عکس ها توازن بی نظیری بر قرار می کند.

گویا آی تی: در این مقاله قصد داریم مهم ترین جوانب این قابلیت را توضیح دهیم، از اینکه HDR چیست و چگونه باید تصاویر HDR ثبت کنیم و اینکه چگونه آیفون را برای ثبت بهترین تصاویر تنظیم کنیم و غیره.

HDR چیست و چگونه عکس های HDR بگیریم

تصویربرداری HDR چیست؟ تمام دوربین ها به این هدف درست می شوند که مانند چشم انسان عمل کنند، موضوعی که با اسم dynamic range شناخته می شود. این اصطلاح به طیف وسیع شدت های نوری ای که چشم انسان می تواند دریافت کند اشاره می کند، از روشن ترین تا تاریک ترین تصاویر با طیف پویای بالا (high dynamic range). لزومی ندارد که بگوییم مهم نیست یک دوربین چقدر عملکرد خوبی دارد، روشن ترین نوری که می تواند بسازد با آن مقدار که چشم انسان می تواند دریافت کند برابری نخواهد کرد. همین موضوع برای تاریک ترین عکس ها هم صدق می کند.

به طور کلی یعنی چشم های شما بهتر از هر دوربینی می تواند روشن ترین روشنی و تاریک ترین تاریکی را از هم تفکیک کند. جایی که نوآوری سر می کشد نقطه ای است که HDR وارد عمل می شود و سعی می کند این تفاوت را جبران کند.

فرق بین HDR و غیر HDR چیست؟

هنوز هم نمی دانید تصویر HDR در آیفون ۸ و ۸ پلاس چیست و چه تاثیر به سزای می تواند بر عکس های ثبت شده داشته باشد؟ شاید این توضیح ارزش آن را بریتان روشن کند. تصور کنید که می خواهید یک چراغ دیدبانی را با تصویر زمینه آسمان آبی ثبت کنید.

وقتی که در حالت غیر HDR عکس می گیرید نمی توانید هم آسمان و هم برج دیدبانی را به صورت واضح در عکس داشته باشید. یکی از آن ها دقیق و واضح می شود و دیگری یا خیلی تاریک شده و یا مانند وقتی که نوردهی زیاد است بیش از حد روشن می شود.

وقتی که به درستی از HDR استفاده کنید می توانید از نوردهی های متفاوت استفاده کنید تا به نقطه ای برسید که دو جز در تصویر شما به آن دقت لازم که به دنبال آن هستید برسند. کنتراست های تصویر می بایست به درستی تنظیم شوند و آسمان و برج دیدبانی درست به مقدار کافی روشن خواهند بود. بدین صورت می توان فرق بین عکاسی با HDR و غیر HDR را توضیح داد.

خیلی خوب است پس آیا می توان همیشه از HDR استفاده کرد؟

در واقع اینطور پیشنهاد نمی شود. با آیفون، HDR وقتی خیلی خوب است که بر روی یه پایه عکس بردای می کنید و یا گوشی شما ثابت و بی حرکت است. به طور کلی، وقتی در این حالت عکس می گیرید ضروری است که دستان ثابت و بی حرکتی داشته باشید.

از آن جایی که این تکنولوژی در واقع ۳ عکس را در یک عکس با یکدیگر ترکیب می کند، کوچک ترین تکانی حین عکس برداری باعث عدم تطبیق بی نقص این عکس ها بر روی یکدیگر خواهد شد. درست پس از اینکه مشاهده کردید عکسی که ثبت کردید تار است خواهید فهمید که به خوبی عکس برداری نکرده اید.

و با این دلیل که ذکر کردیم، بدیهی است که این نوع عکس برداری برای سوژه هایی که در حال حرکت هستند اصلا مناسب نیست. البته اگر علاقه عجیبی به عکس هایی دارید که دو نوع نوردهی دارند می توانید از این قابلیت در این شرایط نیز استفاده کنید.

پس نتیجه میگیریم که نه، نمی شود و نبایست همیشه از HDR استفاده کنید.

 

آیا شرایطی وجود دارد که می بایست واقعا از این قابلیت استفاده کنیم؟

همانطور که کمی عقب تر گفتیم، تصاویر HDR برای ایجاد توازن کنتراست منظره مورد عکس برداری استفاده می شود. هر موقع منظره ای دارید که نور پس زمینه دارد و اشیائ درون تصویر در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفته اند و یا مناظری که بخش بزرگی از آسمان را در بر می گیرند و کمی زمینه تاریک دارند، حتما باید از HDR استفاده کنید.

علاوه بر این ، وقتی که صحنه ای دارید که رنگ های متغیر زیادی دارد می بایست از این قابلیت استفاده کنید. هدف استفاده از این قابلیت این است که از زیادی روشن شده نور ها و یا محو شدگی آن ها و نور دهی زیاد و از این قبیل جلو گیری کنید.

این بهترین دلیل برای استفاده از HDR در تصویر برداری با گوشی های آیفون ۸ و ۸ پلاس است. در این گوشی ها قابلیتی منحصر به فرد وجود دارد که به شما این امکان را می دهد که یک عکس گرفته و دو نوع رندر از آن عکس را داشته باشید: HDR و غیر HDR. این قابلیت خیال شما را آسوده می گذارد که وقتی تصویری ثبت کردید نگران این نباشید که آیا می بایست به صورت HDR عکس برداری می کردید یا خیر.

علاوه بر این این قابلیت دانش و بینش شما نسبت به این موضوع را بهتر می کند. از طریق آزمون و خطا های بسیار و داشتن امکان انتخاب بهترین گزینه از بین دو مورد، دیگر شروع به یادگیری موضوع کرده و نیازی نیست از روی حدس و گمان انتخاب کنید و انتخاب هایتان همیشه درست خواهند بود.

آیا تنظیم خاصی در مورد HDR وجود دارد که باید بدانیم؟

بهترین چیز در مورد استفاده از این نوع تصویر برداری در گوشی آیفون ۸ و ۸ پلاس این است که لازم نیست کار چندانی انجام دهید. از این رو اساسا دو نوع تنظیم وجود دارد که می بایست به آن ها توجه کنید:

مشخص کنید که آیا می خواهید همیشه هم در فرمت HDR و غیر HDR عکس بگیرید و هر دو را ذخیره کنید؛

مشخص کنید که آیا می خواهید به صورت دستی قابلیت HDR را فعال کنید یا خیر

اگر نمی خواهید همیشه خودتان تصمیم بگیرید، گزینه اول را فعال کنید:

  1. به بخش Setting بروید
  2. گزینه “Photos & Camera” را انتخاب کنید
  3. به سمت پایین اسکرول کنید تا گزینه HDR را پیدا کنید
  4. گزینه “Keep Normal Photo” را پیدا کنید
  5. اگر می خواهید هر دو نسخه عکس را نگه دارید تیک گزینه را بزنید
  6. اگر می خواهید تنها نسخه HDR را نگه دارید تیک گزینه را بردارید
  7. اگر تیک را برداشتید، از این به بعد می بایست به صورت دستی گزینه تصویر HDR را پیش از اقدام به عکس برداری انتخاب کنید
  8. برنامه دوربین را باز کنید
  9. بر روی “HDR” در بالای برنامه بزنید
  10. در صورتی که می خواهید همیشه HDR فعال باشد بر روی “ON” بزنید
  11. در صورتی که می خواهید گوشی به صورت خودکار تشخیص دهد که چه زمانی می بایست از HDR استفاده کند گزینه “Auto” را بزنید.
  12. و از آن لذت ببرید!

می خواهید کلید شاتر را بزنید اما نمی دانید که کدام گزینه فعال است؟ اگر بر روی HDR هستید، درست در پایین صفحه دوربین نام HDR را در کادری زرد رنگ مشاهده خواهید کرد. پس از عکس برداری می توانید در برنامه Camera Roll همانطور که عکس های معمولی را مشاهده می کنید عکس های HDR را هم ببینید. اگر هر دو گزینه را فعال کرده اید دو تصویر می بینید. تصاویر HDR در بالا سمت چپ شان لیبل HDR خواهند داشت.

آیا گزینه بهتری از HDR پیش فرض آیفون وجود دارد؟

برای یک آماتور یا کسی که به تازگی با این قابلیت آشنا شده است احتمالا قابلیت پیش فرض آیفون بهترین گزینه خواهد بود. اما برای فردی که علاقه بیشتری دارد و یا اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار دارد، احتمالا نیاز برای چیز های بیشتر از قابلیت پیش فرض آیفون به وجود می آید. در این جا اهمیت اپلیکیشن های متفرقه مشخص می شود و تعداد کثیری از آن ها نیز برای بررسی وجود دارد. هدف اصلی این مقاله ارائه درک و فهمی بهتر از اینکه تصویر برداری HDR چیست بوده است.

پیشنهاد ما این است است که از اپلیکیشن هایی که رتبه خوبی در فروشگاه ها دارند استفاده کنید و آن ها را محک بزنید. به عنوان مثال اپلیکیشن Pro HDR X برای ۱٫۹۹ دلار و اگر می خواهید بیشتر هزینه کنید vividHDR نیز با قیمت ۲٫۹۹ دلار موجود هستند.

منبع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *