چرا ترلو، یک نرم‌افزار مدیریت پروژه ساده، ۴۲۵ میلیون دلار ارزش دارد؟

چرا ترلو، یک نرم‌افزار مدیریت پروژه ساده، ۴۲۵ میلیون دلار ارزش دارد؟
  • 1396/7/18
  • بهراد جاود
  • 0

مایک کانن بروکس، یکی از موسسان شرکت Atlassian ترلو را با عنوان یک نرم‌افزار آنلاین ساده یاد می‌کند. اما در این جمله، ساده هم معنای بی‌کیفیت نیست. شرکت مایک به تازگی موافقت کرده که برای خرید این سیستم مدیریت پروژه مبتنی بر وب ۴۲۵ میلیون دلار خرج کند — قیمتی که شاید در نگاه اول ول خرجی باشد، ولی باید باور کرد که ترلو ارزشش را دارد.

گویا آی تی – شرکت Atlassian شرکتی است که بیشتر به خاطر ساختن نرم‌افزارهای کمکی برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویس‌ها شناخته شده است، که نرم‌افزار مدیریت پروژه خودش به نام جیرا هم شامل همین نرم‌افزارها می‌شود. اما این ترلو است که توانسته با کاربران همان رابطه صمیمانه‌ای را ایجاد کند که نرم‌افزارهای تعامل پذیری همچون اینستاگرام و پینترست دارند. ترلو سیستمی است که کارمندان به خاطر اینکه دوستش دارند از آن استفاده می‌کنند، نه به دلیل اجبار مدیرشان. همان طور که کانن بروکس هم موافق است، این موقعیت را نمی‌توان به راحتی به دست آورد.

ملیسا اینکرا، یکی از تحلیل‌گران گروه ۴۵۱Research، معتقد است که ۴۲۵ میلیون دلار برای شرکتی مثل ترلو قیمت زیادی است. اما گروه ۴۵۱ باور دارد که ارزش بازار نرم‌افزارهای ارتباطی و مدیریتی از ۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۲۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ صعود کند. ملیسا می‌گوید: “ارزش ترلو می‌تواند در سال‌های آینده به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کند، خصوصا اگر این شرکت بتواند نرخ رشد خود را در همین حد حفظ کند.”

طبق آنچه شرکت Atlassian اعلام کرده، ترلو در حال حاضر بیش از ۱۹ میلیون کاربر دارد. این در حالی است که در آگوست سال ۲۰۱۴ ترلو فقط ۴.۵ میلیون کاربر داشت. بر اساس گزارش Project Management Zone، سایتی که ابزارهای مختلف را بر اساس فاکتورهایی مثل موقعیت‌های شغلی، عبارات جست‌وجو شده در موتورهای جست‌وجو و محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی رتبه‌بندی می‌کند، ترلو در لیست محبوب‌ترین سرویس‌های مدیریت پروژه مقام چهارم را دارد. با این حال قابل ذکر است که مطابق آمار PMZ، ترلو در سال ۲۰۱۶ سریع‌ترین رشد را در بین رقبای خود داشته است. این در حالی است که جیرا، سیستم مدیریت پروژه خود Atlassian، در مقام سوم محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت پروژه از دیدگاه PMZ قرار دارد و در بین ابزارهایی با سریع‌ترین میزان پیشرفت در سال ۲۰۱۶ رتبه دوم را کسب کرده.

کانن بروکس می‌گوید که بازار نرم‌افزارهایی مثل ترلو و جیرا آن چنان رقابتی ندارد. او امیدوار است که ترلو به Atlassian کمک کند که این شرکت به بازارهای رقابتی دیگر دسترسی پیدا کند. محصولات حال حاضر Atlassian از جمله خود جیرا، بیشتر به درد توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها و دپارتمان‌های فناوری محور می‌خورد. اما از سوی دیگر، ترلو نه فقط برای توسعه‌دهندگان، بلکه برای بازاریاب‌ها، دپارتمان‌های منابع انسانی، تیم‌های فروش، شرکت‌های رسانه‌ای و دیگر گروه‌های غیر فنی نیز جالب توجه است.

اما این بدان معنا نیست که کانن بروکس از ترلو فقط به عنوان یک ابزار برای به فروش رساندن دیگر محصولات شرکت Atlassian بهره ببرد، او اعلام نکرده که ترلو در حال حاضر چقدر سود مالی دارد، ولی گفته است که هدف از این معامله یک همکاری معنادار و منطقی برای مدتی طولانی است.

سوال اساسی اینجاست که آیا ترلو می‌تواند پس از این معامله همچنان روند رو به رشد خودش را حفظ کند یا نه. معاملاتی از این دست معمولا برای کاربران این نگرانی را به وجود می‌آورد که صاحبان جدید شرکت مورد معامله نتوانند به خوبی صاحبان قبلی کار کنند و کارایی نرم‌افزار را از بین ببرند. با این حال کانن بروکس گفته که قرار نیست تغییرات زیادی در نحوه کارایی ترلو صورت بگیرد. تیم هدایت کننده ترلو بدون تغییر باقی خواهد ماند و حتی محل کار تیم هم به شرکت Atlassian منتقل نخواهد شد. از این گذشته، شرکت Atlassian در همکاری ترلو با سرویس‌ها و نرم‌افزارهای دیگری مثل Slack، نرم‌افزار پیام‌رسانی که با اپ HipChat شرکت Atlassian در رقابت است دخالتی نخواهد کرد. کانن بروکس با اشاره به اینکه همکاری با دیگر سرویس‌ها بخش بزرگی از موفقیت ترلو را رقم زده است می‌گوید “باید دیوانه باشیم که در این زمینه دخالتی کنیم.” جدا از این، جیرا هم قرار است با Slack و دیگر سرویس‌های رقیب شرکت Atlassian ادغام شود. سادگی مشخصه ارزشمندی است. اما در دسترس بودن خدمات هم به همان اندازه ارزش دارد.

مرجع: Wired

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *