شناسایی نوعی الکل در فضا

شناسایی نوعی الکل در فضا
  • 1396/7/19
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

ستاره شناسان موفق شده اند ابری حاوی متانول را در اطراف پرورشگاه ستاره ای شناسایی نمایند. این ابر غول پیکر در حدود ۲۸۸ میلیارد مایل وسعت دارد، یعنی چیزی حدود نیم تریلیون کیلومتر! شناسایی این ابر وسیع به ستاره شناسان کمک می کند تا نحوه ی شکل گیری برخی از ستارگان پرجرم را دریابند. این ستاره در رصدخانه ی جودرل بنک کشف شده است.

گویا آی تی – تحقیقات انجام شده بر روی این ابر دربردارنده ی متیل الکل توسط تلسکوپ های رادیویی مرلین در انگلستان انجام شده اند. تیمی که بر روی این پروژه کار می کرد ناحیه ای به نام W3OH را مورد بررسی قرار داد. این ناحیه با فروپاشی گرانشی یک ابر گازی ستارگانی تشکیل می شود. در مشاهدات این تیم فیلامنت های گازی بسیار بزرگی رویت شدند که به صورت میزر منتشر می شوند. این مولکول های گازی در حال تقویت شدن می باشند و می توانند پرتوهای تابش مایکروویو را به شکل انتشارات لیزری نور ساطع نمایند. بزرگترین این فیلامنت ها ۴۶۳ کیلومتر طول دارد.
همانگونه که قرص های شبیه به قرص های برافزایشی پیرامون ستاره های جوان می چرخند، ابر گازی مشاهده شده نیز در اطراف یک ستاره مرکزی در حال چرخش است. این در حالی است که فیلامنت های میزر در مرزهای شوک قرار گرفته اند و در این مرزها گازها در حال برخورد می باشند.
محقق اصلی این تیم تحقیقاتی، دکتر لیزا هاروی اسمیت در مورد این تحقیق می گوید که اکتشاف این تیم از این جهت جالب توجه است که بعضی از دیدگاه های مورد پذیرش در مطالعات ستاره شناسی و نجوم را به چالش می کشد. علت این امر آن است که تا پیش از کشف فیلامنت های ذکر شده تصور می شده است که این میزرها کانون های بسیار کوچک روشن و یا اشیایی نقطه مانند هستند و با هاله ای از انتشارات کم نور محاط شده اند.

همان طور که گفتیم این تحقیقات با استفاده از تلسکوپ های مرلین انجام شدند. این تلسکوپ ها اخیراً ارتقا یافته اند و از زمان ارتقای آن ها محققان موفق شدند تا میزرهای اتانولی را با حساسیت بیشتری تصویر نمایند. گذشته از این با استفاده از این تلسکوپ ها محققان توانستند تصویری کامل از کل تابش در پیرامون منابع میزری تهیه نمایند.
در تحقیق ذکر شده، تیم جوردل بانک به صورت سه بعدی حرکت ناحیه ی شکل گیری ستاره ی W3OH را مشاهده کردند و توانستند برخی از خصوصیات فیزیکی آن مانند مقاومت، دما، فشار و جهت میدان های مغناطیسی را اندازه گیری نمایند.

دکتر هاروی اسمیت در این مورد افزود که همچنان سؤالات بسیاری در مورد نحوه ی شکل گیری و تولد ستارگان پرجرم وجود دارد چرا که مراکز شکل گیری این ستارگان پوشیده از گرد و غبار است. تنها تابشی که در طول موج رادیویی قرار دارد می تواند از این مراکز فرار کند. البته تلسکوپ های مرلین در حال تلاش برای کسب فرصتی هستند تا بتوانند این مراکز را به صورت دقیق تر بررسی کنند و اتفاقاتی که در آن ها می افتد را مورد مشاهده قرار دهند.
در مراکز تشکیل ستاره ها فعل و انفعالات بسیاری بین مولکول ها رخ می دهد و در نتیجه طول موج ها متفاوتی از این مناطق منتشر می شوند. تحقیقات آینده در مورد میزرها به گونه ای برنامه ریزی شده اند تا بتوانند در فرکانس های متفاوتی صورت گرفته و به تکمیل تحقیقات در مورد منشأ شکل گیری ستارگان پرجرم کمک نمایند.
در انتها دکتر اسمیت گفت که اگرچه کشف ابری الکلی با وسعتی نزدیک به ۳۰۰ میلیارد مایل جذابیت بسیاری دارد، با این حال این الکل، یعنی متانول بر خلاف اتانول چندان مناسب مصرف انسان نیست!

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *